אבץ

אבץהאבץ אחראי על מספר פונקציות שונות בגוף האדם, ומסייע לעורר את הפעילות של מאה אנזימים שונים. צריכה קטנה מאוד של תוסף זה הכרחית לקבלת היתרונות שלו. נכון להיום, ההקצאה התזונתית המומלצת היא שמונה מיליגרם ליום לנשים, ו-11 מיליגרם ליום לגברים. רמה נמוכה של אבץ גורמת לאדם להיות רגיש יותר למחלות. תוסף זה נמצא באופן טבעי במספר מזונות שונים, אך זמין גם כתוסף תזונה.

יתרונות האבץ

הוא חשוב למערכת חיסונית בריאה, סינתזה ראויה של DNA, קידום צמיחה בריאה בתקופת הילדות, וריפוי פצעים. היתרונות העיקריים הם הסדרת פעילות המערכת החיסונית, הגוף זקוק לכמויות קטנות מאוד בלבד של אבץ, והוא חיוני להפעלת לימפוציטים מסוג T (תאי T).

תאי T מסייעים לגוף בשתי דרכים: שליטה וויסות התגובה החיסונית, ותקיפת תאים נגועים או סרטניים. מחסור באבץ עלול לפגוע קשות בתפקוד המערכת החיסונית. על פי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Nutrition, לקוי מוגבר של אבץ גורם לרגישות למגוון נרחב של פתוגנים.

טיפול בשלשולים – על פי ארגון הבריאות העולמי, כדורי אבץ עוצרים שלשולים. בנוסף, מחקר אחר אישר כי צריכת טבליות אבץ במשך עשרה ימים, יעילה לטיפול בשלשול, ומסייעת אף למניעת התקפים עתידיים של המצב.

השפעה על הלמידה והזכרון. מחקר שנערך באוניברסיטת טורונטו גילה כי לאבץ קיים תפקיד מכריע בוויסות מספר נוירונים המתקשרים זה עם זה והמשפיעים על הדרך בה נוצרים זכרונות ועל יכולת הלמידה.

טיפול בהצטננות – במחקר שפורסם בכתב העת רפואה להרחבת נשימה, נמצא כי טבליות אבץ יעילות לקיצור משך זמן של התקפי הצטננות, עד ארבעים אחוזים. בנוסף, נטילת טבליות או סירופ אבץ מועילה בהפתת המשך וחומרת ההצטננות, בקרב אנשים בריאים, כאשר הוא נלקח בתוך יממה מהופעת התסמינים.

ריפוי פצעים – אבץ מסייע בהגנה על העור והקרומים הריריים. מחקר שוודי הגיע למסקנה כי מריחה מקומית של אבץ מעוררת ריפוי כיב ברגל באמצעות הפחתת הדלקת והתפתחות חיידקים. כאשר האבץ מוחל על פצעים, הוא מתקן גירעון אבץ מקומי ומרפא לחלוטין את הפצע.

מניעת ניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD) – על פי מחקר שפורסם בכתב העת  Archives of Ophthalmology, אבץ מונע נזק לתאים ברשתית, ומסייע בעיכוב התקדמות ניוון הקשור לגיל ואובדן ראייה.

יתרונות נוספים של אבץ הוא טיפול באקנה, הפרעות קשב וריכוז (ADHD), אוסטאופורוזיס, פסוריאזיס, מניעה וטיפול בדלקת ריאות.

מקורות האבץ

האבץ נמצא במגוון מזונות יומיומים. התכולה הגבוהה ביותר נמצאת במזונות הבאים:

  • קוויאר
  • נבט חיטה קלויה
  • רוסטביף
  • פירות ים
  • שעועית אפויה
  • קציצות בשר בקר
  • שוקולד מריר
  • בשר כבש
  • בוטנים.

תוספי אבץ זמינים אף בצורת כמוסות וטבליות. יחד עם זאת, הכמות המקסימאלית המומלצת היא ארבעים מיליגרם ליום לנשים וגברים מעל גיל 18. יש לצרוך את התוסף בפיקוח רופא ולהתייעץ עימו לגבי המינונים האישיים המומלצים, על פי המצב הרפואי וההיסטוריה המשפחתית.