אסטמה של העור

אסטמה של העוראסטמה של העור או אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור דלקתית כרונית שיכולה להופיע בכל גיל שהוא אך לרוב מופיעה בקרב ילדים. היא יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים שכוללים בין היתר הופעה של קשקשת עורית, הופעה של יובש משמעותי בעור, הופעה של גרד חזק ונטייה לזיהומים כתוצאה מגירוד השכבה העליונה של העור.

נכון לכתיבת שורות אלה לא ברור מה הוא הגורם למחלה ונראה כי מדובר על מחלה מולטיפקטוריאלית שקיימים לה מספר גורמים שמשולבים ביניהם וכוללם בין היתר גורמים נפשיים, סביבתיים, גנטיים ועוד.

מהלך המחלה מתאפיין בתקופות של התלקחות שביניהן ישנן תקופות של נסיגה. בכל חולה המחלה עלולה להתעורר בעקבות חשיפה לטריגרים שונים. כך למשל ישנם כאלה שהמחלה מתפרצת בהם לאחר שהם משתמשים בסוגי סבון מסוימים, באחרים היא עלולה להתפרץ בעקבות שינויים במזג האוויר וברמת הלחות באוויר, יש הסובלים ממנה בעיקר כשהם נתונים במצבי לחץ נפשי ועוד.

מה היא שיטת הטיפול הקונבנציונאלית לאסטמה של העור?

לרפואה המערבית אין פתרון שבכוחו להביא למיגור המחלה ולהירפא ממנה. בעקבות זאת, מגוון הטיפולים שקיימים מיועד בעיקר כדי להביא להקלה בחומרת התסמינים השונים שמציג החולה וכדי למנוע את תופעות הלוואי של המחלה שכוללות בין היתר הופעה של זיהומים.

בין היתר מדובר על שימוש בתכשירים שונים שמיועדים למנוע את היובש העורי וללחח את העור, שימוש בתרופות שניתנות לחולים בזמן התפרצות המחלה שמיועדות להילחם בתהליך הדלקתי, שימוש בסטרואידים שונים ועוד. כמו כן, לפי הרפואה המערבית ישנה חשיבות עליונה לזהות את הטריגרים שמביאים להתפרצות של המחלה על מנת לעשות ככל האפשר על מנת להקטין את החשיפה אליהם.

הטיפול ההומאופתי באסטמה של העור

הטיפול ההומאופתי באסטמה של העור מתחיל בדרך כלל משיחה ארוכה שמתבצעת בין המטפל למטופל או בין המטפל להוריו של המטופל במידה ומדובר על חולים צעירים מאוד, כמו תינוקות למשל. במהלך השיחה המטפל ההומיאופתי סוקר את ההיסטוריה האישית של המטופל, לומד על האופי האישי שלו, על התחביבים שלו, על האמונות שלו ועל מצבים שונים שעבר בחייו. במהלך השיחה המטפל מנסה להבין למעשה מה היא החוויה אותה עבר המטופל שבעקבותיה פיתח את המחלה.

לפי ההומאופתיה, אסטמה של העור היא תוצאה של חוסר איזון בין המטופל לסביבה החיצונית שלו ולפיכך מטרת העל של ההומאופתיה היא להשיב את ההרמוניה על כנה. לא מדובר על כאן על טיפול בסימפטומים אלא על טיפול בשורש הבעיה. בהתאם לכך ההמלצה למטופלים בשיטה זו היא שלא לזנוח את שיטת הטיפול הקונבנציונאלית אלא לבחור בטיפול משולב. הטיפול המערבי מיועד להקל על התסמינים ואילו הטיפול ההומאופתי מיועד להתחקות אחר שורש הבעיה ולטפל בו באופן ממוקד וישיר.

הטיפול באסטמה של העור לפי הרפואה הסינית

לפי הרפואה הסינית העור הוא החיץ בין המרחב החיצוני לאדם. בשיטת הרפואה הסינית נעשה שימוש מצד אחד בתמציות של צמחי מרפא, ומצד שני בשיטת הדיקור הסינית שמטרתה לסייע לזרימת האנרגיה בגוף להתקיים ללא הפרעות. במחקר מעניין שנערך בבית החולים תל השומר בשנת 2008, טופלו עשרים חולים באסטמה של העור בשיטת הטיפול המערבית בנוסף לשיטת הטיפול הסינית.

התוצאות של המחקר הפתיעו את כל הרופאים המערביים כיוון שללא יוצא מן הכלל החולים נהנו מהפחתה משמעותית בחומרת התסמינים. נראה כי השילוב של שתי הגישות מוביל לאפקט סינרגטי עוצמתי מאוד.

הגישה המערבית לטיפול האלטרנטיביים באסטמה של העור

עד לפני כשני עשורים רמת הפתיחות של הרפואה המערבית כלפי טכניקות טיפול מתחום הרפואה המשלימה הייתה קטנה מאוד. עם זאת, לאט לאט החלה להתפתח ההבנה שהרפואה המערבית לא יכולה לתת מענה לכל מצב רפואי שהוא. אסטמה של העור היא דוגמה מצוינת למחלה שהרפואה המערבית מכירה בכך שאינה יכולה לרפא. אי לכך כיום יותר ויותר רופאים מערביים ממליצים למטופלים שלהם שסובלים מאסטמה של העור לפנות לגישות משלימות בנוסף לטיפולים הקונבנציונאליים.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית