טיפולים אלטרנטיביים לברונכיטיס

טיפולים אלטרנטיביים לברונכיטיסברונכיטיס מתרחשת כאשר מעברי האוויר בריאות מודלקים. מצב זה עלול להיות חריף או כרוני. ברונכיטיס חריף נובע בדרך כלל מזיהום נגיפי, כגון הצטננות, אשר מתחיל בסינוסים באף ומתפשט לדרכי הנשימה. ברונכיטיס חמור נמשך בדרך כלל מספר ימים, אם כי יתכן שהוא מאופיין בשיעול במשך שבועות לאחר מכן.

ברונכיטיס כרוני, לעומת זאת, מתרחש לרוב בקרב אנשים מעשנים, וידוע בשם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). מצב זה מתאפיין בשיעול רטוב ומתמשך. הריר המיוצר באמצעות דרכי הנשימה המודלקות, גורם בסופו של דבר לרקמת צלקת בריאות, ולקשיי נשימה.

מהם הגורמים?

ברונכיטיס חמור נגרם בדרך כלל באמצעות אותם הווירוסים הגורמים להצטננות. אך חשיפה לעשן סיגריות או זיהום אוויר גורם למצב הנקרא מחלת החזר וושטי (GERD) וזיהומים חיידקים אשר עלולים אף הם לגרום לדלקת סימפונות.

הגורמים העיקריים הם עישון סיגריות וחשיפה ממושכת לזיהום אוויר כגון אבק ועשן טבק סביבתי. ארבעים אחוזים מהמעשנים מפתחים במהלך חייהם ברונכיטיס כרוני. מחקר אחד מראה אף כי גם נחירות קשורות למצב זה.

תסמינים וסימנים

ברונכיטיס חמור

  • שיעול המייצר ליחה צהובה או ירוקה
  • תחושת צריבה בחזה
  • צפצופי נשימה
  • כאבי גרון
  • חום גבוה
  • עייפות.

ברוכיטיס כרוני

מאופיין בשיעול כרוני שמייצר ריר; צפצופי נשימה וקוצר נשימה; שפתיים כחלחלות; נפיחות בקרסוליים, בכפות הרגליים וברגליים.

גישת הטיפול הקונבנציונאלי

ברונכיטיס חמור שנוצר מווירוס, בדרך כלל מתנקה בכוחות עצמו בתוך שבוע עד עשרה ימים. שימוש במכשיר אדים ונטילת תרופות נגד שיעול המסייעות "להעלות" את הריר, כמו גם שתיית נוזלים מרובים, מקלה על התסמינים. אם הגורם למחלה הוא זיהום חיידקים, הרופא ירשום אנטיביוטיקה.

גישת הטיפול האלטרנטיבי לברונכיטיס חמור

היות וברונכיטיס נובע לעיתים קרובות מהתקררות, חלק מהתוספים המשמשים למניעה או טיפול בהצטננות, מועילים גם למצב זה.

פרוביוטיקה

פרוביוטיקה אשר נקראת חיידקים "טובים", מונעת דלקת במעיים, וראיות ראשוניות מצביעות על כך שהיא מסייעת במניעת זיהומים בדרכי הנשימה. מחקר אחד מצא כי ילדים במעונות יום, ששתו חלב מועשר עם קטובצילוס, חוו פחות ופחות הצטננות חמורה. מספר מחקרים שבחנו פרוביוטיקה בשילוב עם ויטמינים ומינרלים, מצא אף הוא כי קיימת ירידה במספר ההצטננויות בקרב מבוגרים.

מרק עוף

זוהי התרופה המסורתית אותה ניתן למצוא להצטננות וברונכיטיס, לפחות בהיסטוריה המודרנית. למעשה, מרק עוף ונוזלים חמים, כגון תה, מרגיעים כאבי גרון ומשחררים את הליחה, ובכך מובילים להקלת הגודש באף ובדרכי הנשימה.

צמחי מרפא

צמחי מרפא הינה גישת טיפול עתיקת ימים לחיזוק הגוף ולטיפול במחלות. יש לצרוך את התוספים הצמחיים בזהירות ובפיקוח רופא.

גישת הטיפול האלטרנטיבי למניעת ברונכיטיס חמור

אכיניצאה

שלוש מאות מ"ג, שלוש פעמים ביום. אכיניצאה מסייעת במניעת הצטננות שעלולה להוביל לדלקת סימפונות. ניתוח של 14 מחקרים מדעיים מצא כי אנשים שנטלו תוסף זה, הפחיתו את הסיכון שלהם ללקות בהצטננות, ב-58% והפחיתו את משך ההצטננות בשיעור ממוצע של יום וחצי.

לנשים הרות או מיניקות אסור לצרוך אכיניצאה, והיא אסורה אף על אנשים הנוטלים תרופות המדכאות את מערכת החיסון.

שום

במחקר אחד, אנשים שנטלו שום במשך 12 שבועות, היו בעלי סיכויים מופחתים בשיעור של 63% ללקות בהצטננות, בהשוואה לאנשים שנטלו פלצבו. אנשים שנוטלים תרופות של מדללי דם אינם צריכים ליטול שום, כמו גם נשים הרות או מיניקות.

ג'ינסנג

ארבע מאות מ"ג ליום. שני מחקרים מראים כי נטילת ג'ינסנג מסייעת במניעת ברונכיטיס, מפחיתה את מספר ההתקפים וחומרת התסמינים.

גישת הטיפול האלטרנטיבי לברונכיטיס כרוני

שמנים אתריים

שמנים אתריים לטיפול בברונכיטיס כוללים שמן אקליפטוס, שמן הדרים ושמן אורן, מסייעים למחלות בדרכי הנשימה, כולל דלקת סימפונות אקוטית וכרונית. מחקר אחד מצא כי אנשים עם דלקת סימפונות חריפה, שטופלו בשמנים אתריים, שיפרו את מצבם באופן ממשעותי בהשוואה לאנשים שנטלו פלצבו.

מחקר אחד מצא כי אנשים שנטלו את הטיפול הצמחי, שיפרו את מצבם באופן זהה לאנשים שנטלו אנטיביוטיקה, ונהנו מהיתרון של הימנעות מחומרים כימיים המחלישים את יכולת ההגנה של מערכת החיסון, וטיפול ללא תופעות לוואי.

לובליה

נקראת אף טבק הודי, ויש לה היסטוריה של שימוש כתרופה צמחית לבעיות בדרכי הנשימה, כולל דלקת סימפונות כרונית. היא משמשת כמכייח יעיל, כלומר, מסייעת בהעלאת הריר מהריאות.

גישת הטיפול האלטרנטיבי לברונכיטיס אקוטי

גרניום דרום אפריקאי

במחקר אחד, אנשים עם דלקת סימפונות חריפה התאוששו מהר יותר כאשר נטלו תמצית זו, בהשוואה לאנשים שנטלו פלצבו. במחקר אחר, אנשים שקיבלו את התמצית, שיפרו את מצבם כמו אנשים שנטלו אנטיביוטיקה, אך ללא תופעות לוואי.

הומיאופתיה

הומיאופתים מקצועיים שוקלים את התרופות ההומיאופתיות לטיפול בברונכיטיס, בנוסף לטיפול רפואי רגיל. לפני שהם רושמים תרופה, הם לוקחים בחשבון את המצב הבריאותי של האדם, מבחינה פיסית, רגשית ופסיכולוגית. הומיאופת מנוסה מעריך את כל הגורמים האלו בעת קביעת הטיפול המתאים ביותר באופן אישי.

האיפקקואנה

ניתנת לשלבים המוקדמים של דלקת סימפונות המלווה בשיעול עמוק ורטוב, בחילות והקאות. תרופה זו מיועדת בדרך כלל לתינוקות.

זרחן

זרחן ניתן למספר סוגים של שיעול, אך בדרך כלל לשיעול יבש וקשה המלווה בגירויים בגרון וכאבים משמעותיים בחזה. תרופה זו מתאימה ביותר עבור אנשים שלעיתים קרובות מותשים ועייפים, הנוטים לחוות חרדה ופחד, וזקוקים לחיזוקים רבים.

ארומתרפיה

הפעלת מכשיר אדים עם שמנים אתריים כגון ברגמוט, אקליפטוס, מור, שומר מתוק, יסמין, לבנדר, עץ התה או מיורן, מדללים את הריר ומקלים על השיעול. יש להתייעץ עם נטורופתים מנוסים על מנת ללמוד אלו שמנים, לבד או בשילוב, הם הטובים ביותר באופן אישי על פי התסמינים וחומרת המחלה.

טיפול מניעתי לברונכיטיס

השיטה הטובה ביותר למנוע ברונכיטיס כרוני היא הימנעות מעישון והתרחקות ממזהמי אוויר. לברונכיטיס חמור, יש לנקוט בעדים על מנת למנוע הצטננו וזיהומים בדרכי הנשימה, כגון שטיפת הידיים לעיתים קרובות, קבלת חיסון שני נגד שפעת, לאנשים מעל גיל 65 או לאנשים סובלים ממחלה כרונית. יש להתייעץ עם הרופא לגבי חיסון נגד דלקת ריאות.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית