דרכים טבעיות להתמודד עם כאבי מחזור

דרכים טבעיות להתמודד עם כאבי מחזוריותר ממחצית הנשים מדווחות על כאבי מחזור הנמשכים יום או יומיים מדי חודש לפני ובתחילת המחזור החודשי שלהן. בעוד שכאבי מחזור אינם מעידים, ברוב המקרים, על מצב בריאותי חמור, הם עלולים להפריע את מנוחת אורח החיים.

כדי לסייע בהקלת הכאבים, מאמר זה סוקר את השיטות הטבעיות, הבטוחות והיעילות להתמודדות עם הכאבים. אם ההתכווצויות חמורות מדי, או שלא ניתן להשיג הקלה למרות הטיפול בשיטות אלו, יש להתייעץ עם הרופא על מנת לשלול בעיות בריאותיות חמורות יותר.

שיפור התזונה מסייע בהקלת כאבי מחזור

מחקרים שנערכו על ידי מומחים לגניקולוגיה הראו שהפחתת השומן והגברת כמות הירקות בתזונה, מסייעים להפחתת ההתכווצויות החודשיות. תזונה דלת שומן מפחיתה את רמות הדלקת בגוף, ותזונה צמחונית דלת שומן מסייעת לבריאות ומשפיעה באופן עקיף אך ניכר על כאבי מחזור.

כשמתחילים תזונה בריאה, יש להחליף את השומנים שאינם בריאים, כגון שומנים רוויים הנמצאים במוצרים מהחי, ולבחור מוצרי מזון המכילים שומנים בריאים יותר, כגון שומנים בלתי רוויים הנמצאים בשמן זית.

מילת המפתח היא איזון – גם מוצרי החלב צריכים להיות נטולי שומן, והתזונה היומית צריכה להכיל 25 עד 35 אחוזים של שומנים בריאים הנמצאים בדגים, אגוזים ושמנים צמחיים. צלחת מאוזנת חיונית לבריאות ומשפיעה על הקלת כאבי מחזור.

תה צמחים מרגיע כאבי מחזור

תזונאים מוסמכים מסבירים שמספר מותגים של תה צמחים מסייעים בהפחתת התכווצויות הווסת. חלק מצמחי המרפא הנמצאים בתה צמחים עשויים לפעול כאסטרוגנים, אך יש להתייעץ עם הרופא לפני השימוש בתה, במיוחד אם קיימת היסטוריה של סרטן הקשור להורמונים או שאישה נוטלת תרופות לדילול דם.

דוגמא אחת של תה צמחים בו משתמשות נשים להקלת כאבי מחזור הוא עלי מורן שסוע. מרתיחים שתי כפיות של עלי התה בכוס מים, מבשלים במשך כרבע שעה, ושותים את המשקה שלוש פעמים ביום. יש להקפיד להתייעץ עם הרופא לפני השימוש בתרופה זו, במיוחד אם אישה לוקחת תרופות ללחץ דם גבוה, או ליתיום.

גם תה עם שמן מנטה מסייע להקלת הכאבים. מדענים מהמרכז הרפואי בבולטימור, של אוניברסיטת מרילנד, ממליצים להתחיל לשתות את התה כשבוע לפני תחילת המחזור החודשי.

שמן דגים וויטמין B1 כהקלה טבעית לכאבי מחזור

שיטה טבעית נוספת להקלת כאבי מחזור היא נטילת תוספי שמן דגים, ויטמין B1, או שניהם. במחקר שפורסם בשנת 2014 בכתב העת Journal of Health Science, מדענים חילקו 480 נערות שסבלו מכאבי מחזור, לארבע קבוצות.

קבוצה אחת קיבלה מאה מיליגרם ליום של ויטמין B1, הקבוצה השנייה קיבלה חמש מאות מיליגרם ליום של תוספי שמן דגים עם הוויטמין, הקבוצה השלישית קיבלה שמן דגים בלבד, והקבוצה הרביעית קיבלה תרופת פלצבו.

הנערות שלקחו את שמן הדגים, ויטמין B1 או שניהם, חוו הפחתה משמעותית בכאבי המחזור, והכאבים לא נמשכו זמן רב, בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

דיקור מסייע באמצעות הרגעת העצבים

דיקור מסייע להפחתת כאבי מחזור באמצעות הרגעת מערכת העצבים, מה שגורם לזרימת דם חזקה יותר לאיברים הפנימיים. גישת טיפול זו משפיעה אף באופן אנטי דלקתי.

בינואר 2011, פורסמה בכתב העת Cochrane ביקורת מחקרים על גישת טיפול זו. מומחים בחנו שישה מחקרים אשר בחנו את השפעות הדיקור על התכווצויות כאבי מחזור. הם השוו את הטיפול לטיפולים קונבנציונאליים, כגון תרופות אנטי דלקתיות, בקרב 673 נשים שהשתתפו במחקרים.

בארבעה מחקרים אחרים, המדענים השוו את השפעות הדיקור לטיפול קונבנציונאלי אותו קיבלו 271 נשים. הממצאים הראו שדיקור מפחית את כאבי המחזור ונחשב לטיפול בטוח ויעיל.

עיסוי עם שמנים אתריים להקלת כאבי מחזור

עיסוי עם שמנים אתריים ארומטיים, כגון שמן לבנדר, שמן מרווה או שמן מיורן, מקל את כאבי המחזור. במחקר שפורסם בשנת 2012, חוקרים חילקו 48 נשים לשתי קבוצות.

קבוצה אחת קיבלה טיפולי עיסוי עם שמנים אתריים מדוללים, על הבטן התחתונה, והקבוצה השנייה קיבלה טיפולי עיסוי ללא שמנים. הטיפולים התחילו עם סיום מחזור חודשי אחד, ונמשכו עד תחילת המחזור הבא.

הנשים בשתי הקבוצות דיווחו על הפחתת הכאבים, אך הנשים שקיבלו גם טיפולי שמנים חווה הקלה משמעותית יותר בכאבים.

המידע בכתבה זו נלקח באדיבות האתר המקיף ביותר בתחום כאבי מחזור – periodpain.co.il