מהו המגנזיום?

מגנזיוםכל איבר בגוף, במיוחד הלב, השרירים והכליות, זקוק למינרל מגנזיום. הוא תורם גם לבריאות השיניים והעצמות. מפעיל אנזימים, תורם ליצירת אנרגיה ומסייע לוויסות רמות הסידן, הנחושת, אבץ, אשלגן, ויטמין D וחומרים מזינים חשובים אחרים בגוף.

ניתן לקבל מגנזיום ממזונות רבים. יחד עם זאת רוב האנשים אינם מקבלים כמות נאותה של מגנזיום מהתזונה. מזונות עשירים במגנזיום כוללים דגנים מלאים, אגוזים וירקות ירוקים, הנחשבים למקורות טובים במיוחד של מגנזיום.

למרות שאדם אינו מקבל מספיק מגנזיום מהתזונה, חוסר במגנזיום הוא מצב נדיר. מצבים רפואיים מסוימים, לעומת זאת, עלולים להפר את איזון המגנזיום בגוף. לדוגמה, וירוס מעיים שגורם להקאות או שלשולים עלול לקרום לליקוי זמני של מגנזיום.

מספר מחלות במערכת העיכול, כגון תסמונת המעי הרגיז וקוליטיס כיבי, סוכרת, דלקת לבלב, מצב בו רמות הורמוני בלוטת התריס גבוהים, מחלות כליות ותרופות משתנות, עלולים להוביל לליקויים. עודף קפאין, סודה, מלח או אלכוהול, כמו גם תקופות וסת כבדות, הזעה מוגברת ומתח ממושך עלולים לגרום לרמות מגנזיום נמוכות יותר.

תסמיני מחסור במגנזיום כוללים תסיסה וחרדה, תסמונת רגליים חסרות מנוחה (RLS), הפרעות שינה, עצבנות, בחילות, הקאות, הפרעות בקצב הלב, לחץ דם נמוך, בלבול, התכווצויות שרירים, חולשה, הפרעות בצמיחת ציפורת ואף התקפים.

שימוש במגנזיום למחלות ומצבים בריאותיים

צריכה נאותה של מגנזיום משפרת את יעילות הטיפול הקונבנציונאלי במצבים שונים:

הפרעות קצב לב

מגנזיום חיוני לבריאות הלב. מחקרים מראים קשר בין סיכון נמוך יותר למחלות לב כלליות בקרב גברים וצריכת מגנזיום מוגברת. במחקר אחד שנערך בקרב נשים, צריכת מזונות בעלי תכולה גבוהה של מגנזיום, נמצאה קשורה לסיכון נמוך יותר למוות קרדיאלי פתאומי.

מגנזיום מסייע לשמירת קצב לב תקין ולעיתים ניתן דרך הווריד בבית חולים, על מנת להקטין את הסיכון לפרפור פרוזדורים והפרעות קצב לב. אנשים עם אי ספיקת לב (CHF) נמצאים לעיתים קרובות בסיכון לפתח הפרעות קצב לב. מסיבה זו, הרופא ימליץ על טיפול מגנזיום. מגנזיום וסידן עובדים יחד ביחסים מדויקים ביותר להבטחת תפקודי לב תקינים.

אסתמה – מספר מחקרים מראים כי מגנזיום תוך ורידי (IV) ומגנזיום בשאיפה מסייעים לטיפול בהתקף חריף של אסתמה בקרב ילדים בגילאי שש עד 18, כמו גם במבוגרים. רמות נמוכות של מגנזיום עלולות להגביר את הסיכון לפיתוח אסתמה.

דיכאון – לקוי במגנזיום מפחית את רמות הסרוטונין, ותרופות נוגדות דיכאון הוכחו כמעלות את המגנזיום במוח.

סוכרת – אנשים עם סוכרת מסוג 2 סובלים מרמות נמוכות של מגנזיום בדם. קבלת יותר מגנזיום בתזונה מגן מפני התפתחות סוכרת זו, ונטילת תוספי מגנזיום מסייעת לשליטה ברמת הסוכר בדם ורגישות לאינסולין, בקרב אנשים עם סוכרת או טרום סוכרת.

פיברומיאלגיה – מחקר קליני ראשוני בקרב 24 אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה מצא כי צריכת חומצה מאלית ומגנזיום משפרת כאב ורגישות הקשורים למחלה זו, בצריכה של חודשיים לפחות. מחקרים אחרים מוכיחים כי שילוב סידן ומגנזיום מועיל לאנשים מסוימים הסובלים מפיברומיאלגיה.

אובדן שמיעה – אחד המחקרים מצביע על העובדה לפיה נטילת מגנזיום מונעת איבוד שמיעה זמני או קבוע בשל רעש חזק מאוד.

לחץ דם גבוה – אכילת מוצרי חלב דלי שומן, בשילוב עם שפע פירות וירקות על בסיס קבוע, משפיעים על לחץ דם נמוך יותר. כל המאכלים האלו עשירים במגנזיום, כמו גם סידן ואשלגן.

מיגרנות – מספר מחקרים מראים כי נטילת תוספי מגנזיום מסייעת במניעת מיגרנה. בנוסף לכך, מספר מחקרים קליניים מראים כי תוספי מגנזיום מקצרים את משך הזמן של המיגרנה ומפחיתים את כמות התרופות הנדרשות. אנשים עם מיגרנות נוטים להיות בעלי רמות נמוכות של מגנזיום, בהשוואה לאנשים הסובלים מכאבי ראש הנובעים ממתח, או ללא כאבי ראש בכלל. מספר מומחים ממליצים על שילוב מגנזיום עם צמח בן חרצית וויטמין B2, לטיפול בכאב ראש. החריג היחיד לכך עשוי להיות נשים הסובלות ממיגרנה סביב תוקפת המחזור החודשי.

אוסטאופורוזיס – מחסור בקבלת מספיק סידן, ויטמין D, מגנזיום ויסודות קורט אחרים, משמעותיים להתפתחות אוסטאופורוזיס. על מנת למנוע מחלה זו, חשוב לצרוך כמויות נאותות של תוספים אלו, לאכול תזונה מאוזנת היטב, ולהקפיד על תרגילי נשיאת משקל במשך כל החיים.

רעלת הריון – מתאפיינת בעלייה חדשה בלחץ דם בשליש השלישי להריון. נשים עם מצב זה עלולות לפתח התקפים. מגנזיום ניתן לווריד בבית החולים, וזהו טיפול בחירה למניעה או לטיפול בהתקפים הקשורים להריון או למניעת סיבוכים מרעלת הריון.

תסמונת קדם וסתית (PMS) מחקרים מדעיים מראים כי תוספי מגנזיום מסייעים בהקלת תסמינים הקשורים לתסמונת קדם וסתית, במיוחד נפיחות בטן, נדודי שינה, נפיחות רגליים, עלייה במשקל ורגישות בשדיים. מחקר אחד מצביע על העובדה לפיה שילוב מגנזיום וויטמין B6 עובד טוב ביחד.

מקורות תזונתיים

מקורות עשירים במגנזיום כוללים טופו, קטניות, דגנים מלאים, ירקות עלים ירוקים, סובין חיטה, קמח סויה, שקדים, אגוזי קשיו, גרעיני דלעת, צנוברים ואגוזי מלח. מקורות תזונתיים טובים אחרים של מינרל זה כוללים בוטנים, קמח מחיטה מלאה, קמח שיבולת שועל, סלק, תרד, פיסטוק, חיטה גרוסה, דגני סובין, בננות ותפוחי אדמה אפויים עם הקליפה, ואבקת קקאו. צמחי מרפא רבים המכילים מגנזיום כוללים אצות, כוסברה, שמיר, סלרי, מרווה, חרדל מיובש, בזיליקום, שומר, כמון, טרגון, מיורן ופרג.

זמינות

מגנזיום זמין באופנים רבים. הסוגים המומלצים כוללים מגנזיום ציטראט, גלוקונאט מגנזיום וחומצת חלב מגנזיום, הנספגים בקלות רבה יותר בגוף מאשר בצורות אחרות. מקורות מוכרים אחרים הם מגנזיום הידרוקסיד, המשמש לעיתים קרובות כחומר משלשל או נגד צרבת, ומגנזיום סולפט, אשר זמין בדרך כלל כתוסף לבליעה, בויטמינים או תוספת למי האמבט. מגנזיום מסוים עשוי להיספג דרך העור.

אופן השימוש

יש להקפיד לבדוק עם הרופא לפני נטילת תוספי מגנזיום, ולפני נתינתם לילדים. בנסיבות מסוימות, כגון הפרעות מסוימות בקצב לב או רעלת הריון, הרופא יתן מגנזיום לווריד בבית חולים.מומלץ לצרוך קומפלקס ויטמין B או מולטי ויטמין המכיל ויטמינים מקבוצת B, היות ורמת ויטמין B6 בגוף קובעת את כמות המגנזיום הנקלטת בתאים.

המינונים הנדרשים הם:

לילדים

ילדים בגילאי שנה עד שלוש – ארבעים עד שמונים מיליגרם ליום.

ילדים בגילאי ארבע עד שמונה – 130 מיליגרם ליום.

ילדים בגילאי תשע עד 13 – 240 מיליגרם ליום.

בנים בגילאי 14-18 – 410 מיליגרם ליום.

בנות בגילאי 14-18-  360 מיליגרם ליום.

מבוגרים

גברים בגילאי 19 עד שלושים – ארבע מאות מיליגרם ליום.

נשים בגילאי 19 עד שלושים – 310 מיליגרם ליום.

גברים בגילאי 31 ומעלה – 420 מיליגרם ליום.

נשים בגילאי 31 ומעלה – 320 מיליגרם ליום.

 נשים הרות בגילאי 19 עד שלושים – 350 מיליגרם ליום.

נשים הרות בגילאי 31 ומעלה – 360 מיליגרם ליום.

נשים מיניקות בגילאי 19 עד שלושים – 310 מיליגרם ליום.

נשים מיניקות בגילאי 31 ומעלה – 320 מיליגרם ליום.

יש להגביר את צריכת המגנזיום במהלך הריון, במהלך התאוששות מניתוח ומחלות, ואימון ספורטיבי.