פרוביוטיקה

פרוביוטיקהקיימים מעט מאוד אנשים שעדיין לא שמעו על תוסף הבריאות שנקרא פרוביוטיקה, אותו ניתן לצרוך באמצעות מזונות, משקאות ותוספי מזון. מאמר זה מפרט מהם בדיוק תוספי הפרוביוטיקה, האם וכיצד הם עובדים, ורמת בטיחות הצריכה.

ראשית, העובדות שמאחורי התוסף. שורש המילה פרוביטיקה מגיע מהמילה היוונית 'פרו', שמשמעותה 'קידום' ו'ביוטיים', שמשמעותה 'חיים'. ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) מגדיר פרוביוטיקה כ'מיקרואורגניזמים חיים, שכאשר הם מנוהלים בכמות מספקת, מקנים יתרון בריאותי לגוף".

כן. הם אכן חיים, ורוב המיקרואורגניזמים האלה הם חיידקים. רוב האנשים חושבים על אנטיביוטיקה ומוצרים אנטיבקטריאליים כשהם חושבים על הריגת חיידקים. לכן קיימת התהייה לגבי צריכת כל דבר המכיל חיידקים. ובכן, הכל טמון באיזון.

מערכת העיכול מכילה בדרך כלל חיידקים "טובים" וחיידקים "רעים". שמירה על האיזון הנכון ביניהם חיונית לבריאות אופטימאלית. היבטי חיים כגון תרופות, תזונה, מחלות והסביבה, עלולים להפר איזון זה. כאשר הגוף אינו מסוגל להתמודד בכוחות עצמו עם שמירה על האיזון, מוצרי פרוביוטיקה מסייעים לו.

סוגי הפרוביוטיקה השונים

מוצרים פרוביוטיים מכילים חיידקים או שמרים המסייעים בהשבת האיזון למעיים. עד שנות השישים, חיידקי הבטן הידועים היו קלוסטרידיה, לקטובצילוס, enterococci ו-Escherichia coli. מאז, טכניקות רפואיות חדשניות גילו הרבה יותר חיידקים.

קיימים מספר סוגי פרוביוטיקה שונים, והיתרונות הבריאותיים שלהם נקבעים באמצעות העבודה שהם עושים על הבטן. פרוביוטיקה חייבת להיות מזוהה על ידי סוג, מין ורמת מתח. להלן רשימת תוספי הפרוביוטיקה והיתרונות הבריאותיים האפשריים שלהם.

לקטובצילוס

קיימים למעלה מחמישים סוגי לקטובצילוס. הם נמצאים באופן טבעי במערכת העיכול, בדרכי השתן ומערכות איברי המין. מזונות מותססים דוגמת יוגורט ותוספי מזון מכילים אף הם חיידקים אלו. תוסף זה נמצא בשימוש לטיפול ומניעה במגוון נרחב של מחלות ומצבים.

מחקרים הראו מספר יתרונות הקשורים ללקטובצילוס, בטיפול ומניעת זיהומי שמרים, זיהומים בדרכי השתן, תסמונת מעי רגיז, שלשול הקשור לאנטיביוטיקה, שלשולים כתוצאה מחיידקים, טיפול באי סבילות ללקטוז, מחלות עור המאופיינות בשלפוחיות, אקזמה, אקנה ופצעים מוגלתיים, ומניעת זיהומים בדרכי הנשימה.

סטרפטוקוקוס

תוסף זה מייצר כמויות גדולות של האנזים לקטאז, מה שהופך אותו ליעיל, על פי מספר מחקרים, במניעת אי סבילות ללקטוז.

אנטרוקוקוס

בדרך כלל נמצא במעיים של בני אדם ובעלי חיים.

ביפידובקטריה

קיימים כשלושים סוגים של תוסף זה, המכיל כתשעים אחוזים מהחיידקים הבריאים במעי הגס. הם מופיעים בדרכי העיכול בתוך מספר ימים לאחר הלידה. מחקרים הראו כי תוסף זה מסייע עם תסמונת המעי הרגיז, עששת שיניים, שומנים משופרים בדם וסבילות לגלוקוז.

בולארדי

תוסף זה הוא שמרים פרוביוטיים בלבד. מספר מחקרים הראו כי הוא יעיל במניעת וטיפול בשלשולים הקשורים לשימוש באנטיביוטיקה. בנוסף, הוא מטפל באקנה ומפחית את תופעות הלוואי של טיפול בהליקובקטר פילורי.

היתרונות הבריאותיים של פרוביוטיקה

במהלך הלידה דרך תעלת הלידה, תינוק בן יומו אוסף מאימו חיידקים טובים, אשר אינם מועברים באמצעות ניתוח קיסרי, ומסיבה זו הוכח מדוע חלק מהתינוקות שנולדו בניתוח קיסרי סובלים מאלרגיות, מערכת חיסונית שאינה מתפקדת ברמה אופטימאלית, ורמות נמוכות יותר של פלורה של המעי.

פרוביוטיקה מגנה על הגוף ומשמעותית למערכת העיכול, הזקוקה לאיזון בריא בין החיידקים הטובים והרעים. כאשר מערכת העיכול בריאה, היא מסננת ומבטלת פוגענים, כגון חיידקים מזיקים, רעלים, כימיקלים ומוצרי פסולת אחרים.

מצד שני, היא לוקחת דברים להם הגוף זקוק, כגון חומרים מזינים ממזון ומים, סופגת אותם ומעבירה אותם לתאים הדרושים. הרעיון הוא לא להרוג את כל החיידקים הרעים, שכן הגוף משתמש בהם לצרכים שונים. הבעיה מתחילה כשיש יותר חיידקים רעים מחיידקים טובים, וחוסר האיזון מתבטא בשלשולים, זיהומים בדרכי השתן, כאבי שרירים ועייפות.

המערכת החיסונית מגנה על הגוף מפני חיידקים, וכאשר אינה מתפקדת כראוי, אדם סובל מתגובות אלרגיות, הפרעות אוטואימוניות כגון קוליטיס כיבי, מחלת קרוהן, צליאק, דלקת מפרקים שגרונית וזיהומים כגון שלשולים מדבקים, דלקות, הליקובטר פילורי, וזיהומי עור ונרתיק. באמצעות שמירה על האיזון הנכון מלידה, ניתן למנוע מחלות אלו. המערכת החיסונית יכולה ליהנות בכל עת מאיזון, ואף פעם לא מאוחר מידי להתחיל להגן עליה.

אופן צריכת הפרוביוטיקה

עם הפופולאריות ההולכת וגוברת של מוצרי פרוביוטיקה, קיים מגוון עצום של תוספי תזונה מהם ניתן לבחור. הדבר החשוב ביותר הוא לקבוע, בסיוע הרופא או הרוקח, לאיזה סוג מיקרואורגניזם פרוביוטי אדם זקוק בהתאם למצבו.

אין להתפתות לצרוך פשוט את התוסף שמספק את רוב הסוגים של האורגניזמים, אלא לבצע מחקר ולהיות בטוח כי המחקרים המדעיים תומכים בתוסף הספציפי אותו אדם צורך. המחקרים מתחדשים באופן קבוע, כך שאם אדם אינו מוצא את מה שהוא צריך, עליו להמשיך לחפש. הרופא יכול להמליץ על הכמות וסוג הפרוביוטיקה שעשויה להיות תאימה לכל אדם על פי תסמיניו האישיים.