טיפול טבעי באמצעות שום

6574שום הוא ירק השייך למשפחת הבצלים, ונחשב לאחד הצמחים הנחקרים ביותר לשימוש רפואי נרחב. אנשים רבים כוללים שום בתזונתם היומית מטעמי בריאות, ואילו רבים אחרים נהנים מטעמו החריף. השום מופיע בסוגים שונים ורבים ושמו הרשמי הוא 'שום הגינה'.

סוג אחר שלו נקרא 'שום נבוב' הידוע בשימוש המטבח יותר בתור 'בצל'. גם כרישה נחשבת לסוג של שום. צמח זה גדל באדמה, העלים שלו מרוכזים בעיקר בבסיסו, והם ארוכים וצרים. הוא פורח בצורת כדור וניצב לרוב על גבעול גבוה ופורח.

יתרונות השום וייחודו

שום ידוע ביכולותיו להפחית כולסטרול, להפחית לחץ דם, לאזן את רמות הסוכר בדם, להילחם בסרטן ובפטרת, לרפא ברונכיטיס והתקררות, להסיר יבלות ולשפר את המערכת החיסונית. עם יתרונות כאלה, אין זה פלא ששום הוא תרופה צמחית פופולארית. פעולותיו מגוונות ומשפיעות כמעט על כל מערכת הרקמות והגוף.

שום מכיל מספר רב של תרכובות גופרית ייחודיות. הוא יכול להישאר על השיש במטבח ללא הפצת ריח חזק, עד שחותכים או מרסקים אותו. זאת משום שהאנזים בשום מקדם המרה של התרכובת הכימית אלין, לאליצין הריחני. האליצין מייצר תרכובות גופרית אחרות המהוות חומר אנטיביוטי חזק ונחשבות למקור השום כבעל יכולת להפחית שומנים בדם ולמנוע סרטן.

שימושים רפואיים של השום

לשום יש פעולה רחבה כחומר מיקרוביאלי. הוא מכיל חומר אנטיביוטי, אנטי פטרייתי ויעיל נגד נגיפי שפעת רבים והרפס סימפלקס, הווירוס האחראי לפצעים. ניתן להוסיף שום בנדיבות למרקים, רטבים לסלט ופשטידות על מנת לסייע במניעת הצטננות, או לאכול שום עם הסימן הראשון לשיעול, שפעת או התקררות. הוא מפחית את הגודש ומסייע לאנשים עם ברונכיטיס לרפא את הריר המוגבר.

שום מטפל בסוגי זיהומים רבים. ניתן לצרוך אותו באמצעות קפסולות על מנת לטפל בזיהומים פטרייתיים חוזרים ונשנים בנרתיק, להשתמש בעירוי שום לטיפול בפטרת בכף הרגל או להוסיף שום לשמן כדי לטפל בדלקות באוזן התיכונה.

הפופולאריות של השום ידועה בשל יכולתו לשפר את החסינות באמצעות גירוי חלק מתאי מערכת החיסון הטבעית של הגוף. מחקרים מראים כי שום מסייע במניעת סרטן שד, בעיות בשלפוחית השתן, נגעי עור וסרטן הקיבה. מחקר שבוצע בקרב נשים באיווה מצביע על כך שנשים שאוכלות שום מפחיתות את הסיכון שלהן לסרטן המעי הגס.

שום מפחית את לחץ הדם באמצעות הרפיית דפנות הוורידים והעורקים. פעולה זו מסייעת לשמירת טסיות דם ומשפרת את זרימת הדם, ובכך מופחת הסיכון לשבץ. שום גם מקטין את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים, חומרים המגבירים את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מאפייני הגנת הלב וכלי הדם של השום הוכחו במספר מחקרים, כולל ניסוי קליני בן ארבע שנים שבוצע בקרב אנשים מעל גיל חמישים, שסבלו מתסמיני טרשת העורקים. האנשים שצרכו לפחות תשע מאות מיליגרם ליום של תוסף שום סטנדרטי, חוו הפחתה משמעותית של היווצרות הפלאק בעורקים.

מרכיבי השום מגדילים גם את רמות האינסולין בגוף והתוצאה היא רמת סוכר נמוכה יותר בדם. לפיכך, הוא נחשב כתוסף מצוין לאנשים עם סוכרת. הוא אינו משמש במקום האינסולין, התרופות לסוכרת או תזונה נבונה, אך מפחית את הצורך באינסולין באמצעות הקטנת שחרור גליקוגן (סוכר מאוחסן) מהכבד, ובאמצעות הגדלת היעילות הכוללת של אינסולין.