מהי שיטת אלכסנדר?

שיטת אלכסנדרשיטת אלכסנדר היא טכניקה לשיפור היציבה והתנועה, המסייעת למניעת בעיות הנגרמות באמצעות הרגלים פיסיים שליליים. במהלך מספר פגישות טיפול, אדם לומד להיות מודע יותר למצב הגוף, מתקן תנוחות שליליות ונע ביעילות רבה יותר.

מדריכים בטכניקת אלכסנדר סבורים כי התרגול מסייע להיפטר מהמתח העודף בגוף, ומקל על בעיות כגון כאבי גב, כאבי צוואר, כאבי כתפיים ובעיות שלד ושרירים אחרות. שימוש לרעה בגוף במשך תקופת זמן ארוכה, המתבטא בעמידה או ישיבה עם פיזור משקל באופן שאינו אחיד, גורם להחזקת הראש באופן שגוי, ובכך נגרמות בעיות פיסיות.

לכן, מטרת טכניקת אלכסנדר היא לסייע לאדם "לשכוח" הרגלים שליליים, לאזן את הגוף ולגרום לו להיות מיושר באופן טבעי.

העקרונות העיקריים של טכניקת אלכסנדר הם:

  • הדרך בה אדם נע ומחזיק את גופו, משפיעה על יכולת תפקודי הגוף.
  • מערכת היחסים של הראש, הצוואר ועמוד השדרה היא הבסיס ליכולת לתפקד באופן אופטימאלי.
  • אדם צריך להיות מודע לדרך בה הוא נע במהלך הפעילות היומית שלו, ולבצע את השינויים הדרושים במידת הצורך, על מנת להשיג יתרונות בריאותיים.
  • לימוד ויישום טכניקת אלכסנדר חשוב גם לשיפור שיווי המשקל, טווח תנועה והנשימה.

אופן ביצוע שיטת אלכסנדר

השיטה מועברת באמצעות מורה מוסמך. המפגשים מתקיימים בסטודיו או במרפאה ואורכים בדרך כלל חצי שעה עד שעה. המתרגל לובש בגדים רפויים ונוחים, על מנת לעבור בקלות את התרגילים. המורה בוחן את תנועות המתרגל ומראה לו כיצד לנוע, לשבת ולעמוד עם איזון גופני ופחות מתח. הוא משתמש בידיו על מנת להדריך את המתרגל בעדינות לבצע את התנועות הנכונות, כאשר הראש מוביל ועמוד השדרה אחריו.

במהלך השיעורים יכול המתרגל לחקור את הדרך בה הוא נע באופן יומיומי. הוא מבצע תרגילים בעמידה, בישיבה, בהליכה ובשכיבה, ותמיד שומר על מערכת יחסים נכונה בין הראש, הצוואר, עמוד השדרה והגב. יש להשתתף במספר מפגשים על מנת ללמוד את מושגי היסוד של טכניקת אלכסנדר.

לדברי חסידי השיטה, ברגע שאדם מפנים את העקרונות המרכזיים, ניתן ליישם אותם בחיי היומיום. לדוגמה, לאחר פיתוח שיווי משקל וטווח תנועה טוב יותר, ניתן לשבת ולעמוד תוך הפעלת פחות מאמץ שרירים מכפי שהיה בעבר.

כיצד מסייעת שיטת אלכסנדר?

השיטה מועילה לאנשים בכל הגילאים ובכל רמות הכושר הגופני, והיא נועדה בעיקר להקלת כאבי גב לטווח הארוך. אנשים קשישים משפרים את כישורי שיווי המשקל שלהם ומונעים נפילות. בנוסף, התרגול מועיל לאנשים הסובלים ממחלת פרקינסון, שלומדים לבצע שינויים באורח החיים ולהשיג תצאות פיסיות ונפשיות חיוביות.

מחקרים מראים כי יעילות שיטת אלכסנדר לאנשים עם פרקינסון מתבטאת ביכולתם לבצע משימות יומיומיות בקלות רבה יותר; הפחתת הדיכאון, הגברת הביטחון העצמי, האטת החרפת התסמינים, ודחיית הצורך בטיפול תרופתי מוגבר. יחד עם זאת, מדובר במחקרים קטנים ואדם הסובל מפרקינסון צריך להתייעץ עם הרופא לפני התחלה בתרגול.

יתרונות נוספים של השיטה הם הפחתת הכאב לטווח הארוך בכלל, שיפור התפקוד הגופני וטיפול בבעיות נשימה בפרט. בעיות אחרות בהן ניתן לטפל באמצעות שיטה זו הם אסטמה לטווח הארוך, כאבי ראש, דלקת מפרקים ניוונית, ולחץ.

השיטה זמינה בדרך כלל רק באופן פרטי, וחשוב לבחור מורה מנוסה ומוסמך. יחד עם זאת, העובדה כי היא מועילה לטיפול במצבים בריאותיים מסוימים, כגון כאבים מתמשכים בגב התחתון, הופכת אותה לשיטת טיפול פופולארית יותר בשנים האחרונות והיא זמינה גם דרך קופות החולים. עבור רוב האנשים, טכניקת אלכסנדר היא שיטת תרגול בטוחה, ואינה כרוכה בסיכונים בריאותיים, שכן היא אינה מבוצעת באופן התערבותי פולשני, אלא רק באמצעות מגע עדין.