אבני כיס מרה

אבני כיס מרהכיס המרה הוא איבר קטן דמוי שק שממוקם בסמוך לכבד ובו נאגר נוזל המרה. לאחר כל ארוחה כיס המרה מתכווץ ונוזל המרה שנאגר בו מופרש לדרכי המרה מהן הוא עובר לתריסריון.

התפקיד של נוזל המרה הוא לסתור את החומצה שמופרשת מהקיבה ובנוסף לכך הוא משחק תפקיד מרכזי בתהליך הפירוק של כלורופיל, קפאין ושומנים.

אבני כיס מרה הן תופעה יחסית שכיחה שמתרחשת בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים. האבנים נוצרות בכיס המרה על רקע של חוסר איזון בין המרכיבים השונים שמרכיבים את נוזל המרה כמו הכולסטרול למשל ועל רקע של תנועתיות לקויה של כיס המרה.

במקריך מסוימים התופעה יכולה להיות אסימפטומטית אך לא אחת האבנים יכולות לגרום לדלקת בכיס המרה, לדלקת בדרכי המרה ועוד. במקרים בהם האבנים חוסמות את מוצא כיס המרה ישנו צורך לקבל אנטיביוטיקה ולעבור ניתוח להסרת כיס המרה.

בקרב עשרה עד חמישה עשר אחוז מהחולים שסובלים מאבני כיס מרה מתבצע מעבר של האבנים לדרכי המרה. מצב זה יכול לגרום במקרים מסוימים לדלקת לבלב חריפה שיכולה לסכן את חיי המטופל.

אבני מרה לפי הרפואה הסינית

לפי הרפואה הסינית כיס המרה והכבד הם איברים שמהווים מעין בני זוג ומשויכים לאלמנט העץ שמסמל צמיחה ופריצה. בעיות בכיס המרה מקושרות לקושי בקבלת החלטות, חוסר יכולת קבלה של האחר וטינה רבה כלפי אדם מסוים. כל התחושות האלו גורמות להיחלשות של כיס המרה שיכולה לבוא לידי ביטוי ביצירת אבני כיס מרה.

לפי הרפואה הסינית כל מצב של חוסר הרמוניה בין הכבד לכיס המרה יכול לבוא לידי ביטוי בהיווצרות של אבני כיס מרה אך בדרך כלל הסיבה ליצירת האבנים היא חסימה בזרימת האנרגיה בכבד  או לכבד.

בשיטת הרפואה הסינית ניתן לבצע דיקור שמטרתו לשחרר את החסימה האנרגטית באזור הכבד וכיס המרה על מנת לטפל בתסמינים האופייניים ועל מנת לשחרר את האבנים ולמנוע יצירה של אבנים חדשות. כמו כן המטפל יכול לרשום למטופל שלו צמחי מרפא מסוימים שמטרתם לטפל בבעיות האנרגטיות.

חשוב מאוד לציין שבכל הקשור לאבני מרה הן לפי הרפואה סינית והן לפי כל פרקטיקה אחרת מתחום הרפואה המשלימה, הרי שבמקרים של אבנים גדולות במיוחד, במצבי חסימה ובמצבי דלקת, ישנו צורך לגשת לטיפול קונבנציונאלי במקביל לטיפול האלטרנטיבי וזאת משום שלא ניתן להסיר אבנים גדולות באמצעים מתחום הרפואה המשלימה.

אבני מרה לפי ההומאופתיה

הרעיון העומד מאחורי ההומאופתיה הוא שלכל תסמין פיזי קיים גורם נפשי מסוים. לפיכך לפי ההומאופתיה לאחר שאנחנו מטפלים בתסמין, הבעיה המקורית תגרום לכך שייווצר תסמין שונה. בהתאם לזאת המטפלים ההומאופתים לא שוללים את הפרוצדורה הרפואית לטיפול באבני מרה אך במקביל לכך הם דוגלים באיתור של הגורם המרכזי ליצירת האבנים ובטיפול בו באופן ממוקד.

בתחילת הטיפול ההומאופתי המטפל מקיים שיחה ארוכה עם המטופל ובמהלכה הוא מנסה להתחקות אחר הגורם הראשוני לבעיה. במקרים רבים חולים שסובלים מאבני מרה יכולים להציג את אותם התסמינים בדיוק אך כל חולה יכול לסבול מהאבנים על רקע שונה. בהתאם לכך המטפל רוקח עבור כל חולה תכשיר הומאופתי אישי שונה שמורכב מחומרים טבעיים בלבד ושהשימוש בו אינו כרוך בתופעות לוואי מכל סוג שהוא.

התכשיר ההומאופתי נקרא רמדי ומטרתו להוות מעין ייצוג מוחלש של הגורם ליצירת אבנים. על ידי חשיפה לרמדי, הגוף אמור להתעודד ולהילחם בגורם הראשוני.

אבני מרה לפי הנטורופתיה

הנטורופתיה היא שיטת טיפול שמטרתה לסייע גוף למצוא את כוחות הריפוי הטבעיים שבו ולהעצים אותם. כך למשל לפי הנטורופתיה היצירה של אבני המרה היא תוצאה של תזונה לא נכונה ושל חוסר פעילות גופנית מספקת.

גם כאן – אין משמעת הדבר שהנטורופתיה שוללת את ההליכים הרפואיים הקונבנציונאליים לטיפול באבני מרה אך על מנת שההשפעות של התזונה לא יבואו לידי ביטוי בתסמינים נוספים, ממליצים הנטורופתים על צריכה של מזונות מסוימים, צמחי מרפא מסוימים ותוספי מזון מסוימים בהתאם למצבו של המטופל ובהתאם למכשולים שעומדים בינו לבין בריאותו האופטימאלית.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית