מהי חומצה אלפא ליפואית?

חומצה אלפא ליפואיתחומצה אלפא ליפואית היא נוגד חמצון הנמצא במזונות רבים, ומיוצרת באופן טבעי בגוף. במשך שנים רבות, מינונים גבוהים של תוספי חומצה אלפא ליפואית, היו בשימוש בחלקים של אירופה לטיפול בסוגים מסוימים של נזקים עצביים. מחקרים מראים כי הם מסייעים אף עם סוכרת מסוג 2.

חשיבות חומצה אלפא ליפואית

קיימות ראיות מדעיות מוצקות לכך שתוספי החומצה אלפא ליפואית מסייעים עם סוכרת מסוג 2. מספר מחקרים מצאו כי הם משפרים את העמידות לאינסולין, ומסייעים עם נוירופתיה, נזק עצבי, שנגרם על ידי סוכרת או כתוצאה מטיפול בסרטן.

הם מפחיתים את תסמיני הכאב, העקצוץ והעקצוץ בכפות הגליים. התוסף מסייע אף בהגנה על הרשתית מחלק מהנזקים שעלולים להתרחש באנשים עם סוכרת. למרות ששימושים אלו הם מבטיחים, ברור שסוכרת וסרטן זקוקים לטיפול רפואי הולם. חומצה אלפא ליפואית נועדה לסייע ולהשלים את הטיפול הרפואי.

מספר מחקרים מוקדמים מצביעים על העובדה לפיה שימוש ארוך טווח בתוסף זה מסייע בתסמיני דמנציה. מחקרים אחרים מצביעים על כך כי קרם חומצה אלפא ליפואית מסייע בטיפול בנזקי עור הקשורים להזדקנות. יחד עם זאת, קיים צורך במחקר נוסף.

יעילות התוסף נחקרה אף כטיפול במצבים רבים אחרים, כולל הרעלת פטריות, גלאוקומה, מחלת כליות, מיגרנות, ומחלת עורקים היקפית. עד כה, קיימות ראיות מועטות ליעילות התוסף למצבים אלו, אך עולם הרפואה חלוק בדעותיו.

מינוני חומצה אלפא ליפואית

מדענים סבורים כי יש לצרוך בין שש מאות ל-1,200 מילגרם ביום לטיפול בסוכרת ונוירופתיה. מחקר אחד הגיע למסקנה כי קיימות ראיות משכנעות לשימוש בשש מאות מיליגרם ביום במשך שלושה שבועות, לטיפול בתסמיני נוירופתיה סוכרתית. מספר מחקרים ממליצים על שימוש בחומצת אלפא ליפואית לווריד, במינונים הנקבעים באופן אישי לכל מטופל בהתאם למצבו וחומרת תסמיניו, במקום לצרוך את התוספים בבליעה.

חומצה אלפא ליפואית בתזונה

מזונות רבים מכילים חומצה אלפא ליפואית במינונים נמוכים ביותר. המזונות כוללים תרד, ברוקולי, בטטה, תפוחי אדמה, שמרים, עגבניות, כרוב, גזר, סלק, סובין ואורז. בשר אדום, ובמיוחד בשר איברים פנימיים, נחשב אף הוא למקור של חומצה אלפא ליפואית.

סיכוני צריכת חומצה אלפא ליפואית

בדומה לכל שימוש בתוסף כימי או טבעי, קיימים מספר תופעות לוואי וסיכונים.

תופעות לוואי – באופן כללי, תופעות הלוואי הן נדירות. תוספים אלו עלולים לגרום לבחילה, סחרחורת או פריחה. חומצה אלפא ליפואית למריחה על העור עלולה לגרות אותו.

סיכונים – היות וחומצה אלפא ליפואית עשויה להפחית את רמות הסוכר בדם, יש לבדוק עם הרופא לפני השימוש, אם אדם סובל מסוכרת. הרופא יבדוק את רמות הגלוקוז באופן קבוע בזמן השימוש בתוספי חומצה אלפא ליפואית. אם אדם סובל מבעיות בבלוטת התריס, חסור בתיאמין, או כל בעיה רפואית אחרת, יש להתייעץ עם הרופא לפני נטילת תוסף זה.

אינטראקציות – אם אדם משתמש בתרופות אחרות או תוספי תזונה אחרים באופן קבוע, יש להתייעץ עם הרופא לפני התחלת השימוש בחומצה אלפא ליפואית. אנשים עם סוכרת צריכים להיות זהירים במיוחד. התרופות לסוכרת עלולות לגרום לרמות הסוכר בדם לרדת נמוך מידי. חומצה אלפא ליפואית עשויה להקטין את השפעת התרופות הכימיות. בנוסף, התוסף עלול לקיים אינטראקציה עם אנטיביוטיקה, תרופות נוגדות דלקות, תרופות הרגעה, מרחיבי כלי דם וכן תרופות לדלקת מפרקים ניוונית. התוסף אינו מומלץ לילדים או לנשים הרות או מיניקות.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית