טיפולים טבעיים לצרבת

צרבתצרבת היא תופעה נפוצה ביותר, שעלולה להיות מאוד לא נעימה. היא מופעלת כאשר חומצת קיבה "מעפילה" אל תוך הוושט, וגורמת לתחושת צריבה בחזה, המתמשכת עד הצוואר. תרופות כימיות אכן עשויות להרגיע את הכאב, אך תרופות טבעיות לצרבת, לצד שינויים באורח החיים, הם דרך אלטרנטיבית להקלה על המצב.

כך, למשל, שתיית מעט חלב דל שומן מידי יום, ובניגוד לדעה הרווחת כי חלב מחמיר את הצרבת, כאשר צורכים אותו במינון נכון, הסידן שהוא מכיל, מהווה מרכיב פעיל של נוגדי חומצה.

מאמר זה סוקר את התרופות הטבעיות לצרבת, כולל הראיות ליעילותן. אך לפני ההחלטה לצרוך תרופה טבעית או תוסף צמחים, יש להתייעץ עם הרופא, שכן תוספים מסוימים עלולים להיות בעלי תופעות לוואי כאשר הם נצרכים בשילוב עם תרופות אחרות.

צמחי מרפא וטיפולים טבעיים לצרבת

רוב המחקרים אודות תרופות צמחיות לצרבת מתמקדים במוצר הנקרא איברוגסט, המורכב מתשעה צמחי מרפא שונים, ובכללם:

  • קימל
  • שורש חרדל
  • קמומיל גרמני
  • המליסה
  • שוש
  • גדילן מצוי
  • נענע.

מספר מחקרים מוכיחים כי תמהיל המרכיבים במוצר זה מפחית את הצרבת, ומטפל בתסמיני כאבי בטן, התכווצויות, ובחילות.

מלטונין – זהו תוסף המשמש לשיפור השינה, ומקל על הצרבת, בנוסף, הוא יעיל לכל התסמינים הקשורים לבעיות במערכת העיכול.

חלב – שתיית כוס חלב מקלה על הצרבת. אמנם נכון הוא שחלב עשוי ליצור חומצה בקיבה, אך חומרי ההזנה המצויים בחלב, במיוחד המקור העשיר שלו בסידן לבניית העצם, מקלים על הצרבת. מומלץ לשתות חלב דל שומן ולא להגזים בשתייה. יש לשתות לא יותר משמונה גרם חלב דל שומן מידי יום, כחטיף בין הארוחות. מילוי יתר של הקיבה בחלב עלול להגביר את הצרבת.

מסטיק להקלה על הצרבת – זה אולי נשמע מוזר, אבל לעיסת מסטיק ממריצה את ייצור הרוק, ומהווה חיץ לחומצה. בנוסף, הלעיסה מאפשרת בליעה לעיתים קרובות יותר, ובכך נדחפות החומצות העולות אל הוושט. יש לצרוך מסטיק ללא סוכר, על מנת להגן על השיניים.

טיפולים ביתיים טבעיים לצרבת

מספר טיפולים ביתיים פשוטים מסייעים בהרגעת תחושת הצריבה המתלווה לצרבת:

הקפדה על התזונה יש להימנע ממזונות ספציפיים המפעילים את הצרבת, ולהיזהר במיוחד ממנטה, קפאין, משקאות מוגזים, שוקולד, פירות הדר ומיצים, עגבניות, בצל ומזונות עתירי שומן. מומלץ לאכול יותר סיבים על מנת לשמור על עיכול בריא, ולהפחית את גודל המנות. מומלץ לאכול חמש או שש ארוחות קטנות ביום, במקום שלוש ארוחות גדולות. אכילת כמות גדולה של מזון בבת אחת, מגבירה את הצרבת.

תזמון הארוחות והרגלי האכילה – יש להימנע מאכילה לפחות שעתיים או שלוש לפני השינה, על מנת להקל על הבטן במהלך השינה. בנוסף, יש לאכול לאט, ובנגיסות קטנות.

ירידה במשקל – שומן בטן עלול ללחוץ על הקיבה, ולההעלות את החומצות לוושט. יש להקפיד על דיאטה ופעילות גופנית על מנת להשיל קילוגרמים מיותרים.

לזרוק את הסיגריות – עישון מפחית את יעילות השרירים המחזיקים את החומצות בקיבה. לשם כך, ובשל כל כך הרבה סיבות בריאותיות אחרות, זה תמיד הזמן המושלם להיגמל מעישון.

שחרור החגורה – מכנסי ג'ינס הדוקים ובגדים צמודים מפעילים לחץ נוסף על הבטן.

שינה עם ראש מוגבה – יש להגביה את תמיכת הראש במיטה בשישה סנטימטרים.

הכתבה נכתבה באדיבות אתר heartburn.co.il

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית