טיפול בכוסות רוח

כוסות רוחטיפול בכוסות רוח הוא אחת השיטות העתיקות ביותר של הרפואה הסינית הקלאסית. השימוש המוקדם ביותר שנרשם בטיפול זה מתועד בתחילת המאה הרביעית, ותואר בידיעון מרשמים של צמחי מרפא כסוג של כוסות רוח.

ספרים מאוחרים יותר שנכתבו בתקופת שושלות טאנג וצ'ינג תיארו את הטיפול בפירוט רב. ספר לימוד אחד כלל פרק שלם על ה'צ'י צנצנות אש', סוג של כוסות רוח המטפל בהקלה על כאבי ראש, סחרחורות וכאבי בטן.

במקור, השתמשו מרפאים בקרנות חלולות של בעלי חיים לכוסות, והניחו אותן על נקודות מרידיאנים מסוימים. כיום, רוב המטפלים משתמשים בכוסות זכוכית או פלסטיק עבה, למרות שכוסות במבוק, ברזל וחרס עדיין נמצאים בשימוש במדינות מסוימות. כוסות זכוכית הן השיטה המועדפת של טיפול, היות והן אינן נשברות בקלות כמו חרס, או מתדרדרות כמו במבוק, והן מאפשרות למטפל לראות את העור ולהעריך את השפעות הטיפול.

מהלך הטיפול

בטיפול אופייני, כוסות זכוכית מחוממות באמצעות כדור צמר גפן או חומר דליק אחר, ספוג באלכוהול ומוצב בתוך הכוס. שריפת החומר בתוך הכוס מסירה את כל החמצן היוצר את הואקום. כאשר החומר נשרף, הכוס מתהפכת, כך שהרופא יכול למקם אותה על פני שטח מסוים.

הוואקום שנוצר באמצעות המחסור בחמצן, מעגן את הכוס על העור ומושך אותו כלפי מעלה, בצד הפנימי של הזכוכית, כמו אוויר בתוך צנצנת מתקררת. הטיפול פותח את נקבוביות העור, מסייע להמרצת זרימת הדם, מאזן את זרימת הצ'י, משחרר חסימות, ויוצר מסלול לגרירת הרעלים מחוץ לגוף.

בהתאם למצב המטופל, הכוס נשארת על העור במשך חמש עד עשר דקות. אין להציב מספר כוסות בו זמנית על הגוף. חלק מהמטפלים מחילים אף כמויות קטנות של שמני תרופות או שמנים צמחיים על העור, ממש לפני התחלת הטיפול, על מנת שניתן יהיה להעביר את הכוסות למעלה ולמטה על נקודות דיקור מרידיאניות מסוימות לאחר הצבתן.

יעילות הטיפול

טיפול בכוסות רוח הוא אחד מטיפולי הרקמות העמוקים הטובים ביותר הזמינים. הוא משפיע על רקמות דרך העור החיצוני ומאפשר שחרור רעלים, שחרור חסימות, וטיפול בוורידים ועורקים. טיפול זה הוא בעל ערך גם לריאות, וניתן לנקות את הגודש מהצטננות או לשלוט באסתמה.

האופן בו מסייע הטיפול 

הלחץ המוחל על העור משחרר את השרירים, מעודד את זרימת הדם ומרדים את מערכת העצבים. בדומה לדיקור סיני, טיפול בכוסות רוח מלווה את קווי המרידיאנים. קיימים חמישה קווים לאורך הגב, ובאזורים אלו ממוקמות בדרך כלל הכוסות. הטיפול מסייע ליישור והרגעת הצ'י, כמו גם מחלות מסוימות. באמצעות התמקדות בערוצי המרידיאנים, אנרגיית החיים זורמת בחופשיות בכל הגוף, הרקמות והאיברים.

מחלות המטופלות בכוסות רוח 

בסין, טיפול זה משמש בעיקר לטיפול במחלות דרכי הנשימה כגון ברונכיטיס, אסטמה, גודש באף; דלקת פרקים; הפרעות במערכת העיכול; לחץ דם גבוה; כאבי גב וכאבי צוואר; חרדה; עייפות; מיגרנות; ואפילו צלוליטיס. חלק המטפלים משתמשים בטיפול זה גם לטיפול בדיכאון והפחתת נפיחות. אזורים בשרניים בגוף, כגון הגב הבטן, ובמידה פחותה הזרועות והרגליים, הם האזורים המועדפים לטיפול.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית