טיפול בתסמונת מנהרת שורש כף היד

טיפול בתסמונת התעלה הקרפליתתסמונת מנהרת שורש כף היד, הקרויה גם תסמונת התעלה הקרפלית, היא מצב שגורם לכאב, חוסר תחושה ועקצוץ באצבעות או בכפות הידיים, במיוחד באצבעות האגודל ובאאבע האמצעית. במקרים מסוימים עשוי להתרחש אף איבוד התחושה באצבעות הידיים וחולשה בידיים.

תסמונת זו נגרמת כתוצאה מהפעלת האצבעות בתנועה חוזרת ושימוש ביד, במיוחד בתנועה שאינה נכונה. העצב המדיאני הופך להיות דחוס כשהוא עובר דרך מנהרת שורש כף היד, במעבר הצר של העצמות והרצועות בחלק התחתון של פרק כף היד. מצבים כגון השמנה, הריון, בלוטת התריס, דלקת מפרקים וסוכרת עלולים לגרום לתסמונת מנהרת שורש כף היד. הרפואה האלטרנטיבית מטפלת בתסמונת זו באמצעות מספר טיפולים ותרופות טבעיות המקלים על התסמינים.

דיקור סיני

טיפול זה כרוך בהחדרת מחטים דקות למקומות מסוימים בגוף. התאוריה הקלאסית גורסת כי חסימות המוחזקות לאורך מסלולי האנרגיה בגוף, הנקראים מרידיאנים, עלולות לגרום לכאב. דיקור משחרר חסימות אלו ומשפר את זרימת האנרגיה לאורך המרידיאנים.

ההסבר המדעי לטיפול זה הוא שהדיקור משחרר כימיקלים המשככים כאבים בגוף באופן טבעי, משפר את זרימת הדם בגוף ומאזן את מערכת העצבים. מספר טיפולי הדיקור תלוי בגורמים שונים, כגון כמה זמן נמשכים התסמינים, עוצמתם, באיזו כמות מפעיל המטופל את ידיו, ומצב בריאותו הכללית.

שיאצו

שיאצו מבוססת על אותם העקרונות כמו דיקור סיני, רק שבמקום להחדיר מחטים לנקודות דיקור, מפעיל המטפל לחץ באמצעות ידיו על מנת לעורר את זרימת הדם למפרקי הידיים ולהקל את חוסר התחושה והנפיחות באזור.

ברומלין

תוספי אזנימים דוגמת מוצרי אנזים ברומלין, מסייעים בהפחתת רקמת הנפיחות הקשורה לתסמונת התעלה הקרפלית. נדרשים מספר שבועות כדי להבחין בתוצאות הטיפול. מקור המזון העיקרי של ברומלין הוא אננס.

ארניקה

מחקר שבוצע במחלקה הכירורגית לפלסטיק במערב סאסקס, אנגליה, בדק את יעילות ארניקה לזרוז החלמה מניתוח יד בהשוואה לתרופת פלצבו. מטופלים שנטלו טבליות ארניקה הומאופתיות או שטופלו במשחת ארניקה, חוו הפחתה משמעותית בכאבים לאחר שבועיים.

יוגה

מסייעת בהפחתת תסמיני תסמונת התעלה הקרפלית. מחקר של אוניברסיטת פנסילבניה בדק את יעילות היוגה בקרב 42 אנשים עם תסמונת זו. משתתפי המחקר בקבוצת היוגה ביצעו 11 תנוחות יוגה פעמיים בשבוע במשך חודשיים וחוו שיפור משמעותי בכוח האחיזה והפחתת הכאבים בהשוואה למשתתפים בקבוצת הביקורת, שחשבו סדי שורש כף היד.

כירופרקטיקה

מסייעת בהפחתת תסמיני תסמונת מנהרת שורש כף היד ומשפרת את התפקוד. מחקר בדק טיפול כירופרקטי לעומת טיפול קונבנציונלי באמצעות איבופרופן בקרב 91 אנשים עם תסמונת זו. הטיפול הכירופרקטי כלל טיפול התערבותי לרקמות הרכות ומפרקי הגוף של הידיים ועמוד השדרה, והחוקרים הגיעו למסקנה לפיה טיפול זה היה יעיל כמו הטיפול הקונבנציונלי.

פלדנקרייז

פלדנקרייז הינו סוג של חינוך מחדש לתנועה. אנשים לומדים בנפרד או במפגשים קבוצתיים כיצד להזיז את גופם באופן יעיל יותר לשם שיפור תיאום טווח התנועה, הפחתת הלחץ הגופני ומניעת מתיחת שריר ושיפור הגמישות.

טיפול יד באמצעות פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק

ראיות ראשוניות מצביעות על כך שטכניקות יד המבוצעות בפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק מסייעות לשיפור תסמיני תסמונת התעלה הקרפלית.

טיפול אולטרסאונד

בעוצמה גבוהה, אולטרסאונד יכול לשמש להעלאת הטמפרטורה באזור ממוקד של רקמות בגוף לשם הפחתת הכאב וקידום הריפוי. מהלך טיפול זה במשך מספר שבועות מסייע לשיפור תסמיני הפרעה זו.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית