אי ספיקת לב

אי ספיקת לבאי ספיקת לב הוא מצב המתרחש כתוצאה מלב עייף, חלש, ורעב לאנרגיה, שהולך ומאבד את יכולתו לשאוב דם ביעילות. אך יש להבין כי זהו רק תסמין לבעיה בסיסית. שכן, הלב אינו פשוט "נכשל" בכוחות עצמו, וכאשר מבינים את הגורם הבסיסי למצב, ניתן להתאים את הטיפול הייחודי האישי. בין הגורמים לאי ספיקת לב ניתן למצוא לחץ דם גבוה, עישון סיגריות, סוכרת, אלכוהוליזם, מסתמי לב פגומים, התקפי לב קודמים, מחסור בחומרים מזינים חיוניים, מתח, כעס, והרשימה עוד ארוכה.

טיפולים רפואיים לעומת טיפולים טבעיים

הקהילה הרפואית מציעה כברת דרך ארוכה בטיפול רפואי לאי ספיקת לב, והתרופות עשויות להקל באופן משמעותי על התסמינים. יחד עם זאת, בדומה לכל התרופות החזקות, תופעות הלוואי שלהן עשויות להיות בעייתיות.

במקרים אחרים, התרופות פשוט אינן מספקות הקלה, ולכן יש צורך בסיוע של טיפולים טבעיים משלימים על מנת לשפר את סיכויי ההחלמה. טיפולים טבעיים כרוכים במעט, אם בכלל, תופעות לוואי, והם מסייעים להפחתת הצורך בתרופות קונבנציונליות. הם משפרים את התרופות הכימיות ומספקים את ההקלה החסרה בטיפול תרופתי בלבד. מטופלים רבים מפיקים תועלת רבה מטיפולים המשלבים רפואה אלטרנטיבית וקונבנציונלית, ומומלץ להשתמש בשילוב זה כאשר הרפואה הקונבנציונאלית אינה מספיקה.

טיפולים אלטרנטיביים לאי ספיקת לב

יש לנסות את הטיפולים אלטרנטיביים השונים בתקופה של חודש עד חודש וחצי, על מנת לקבוע את יעילותם. מומלץ לשלב את הרופא בתהליך ההחלטה, אך בסופו של דבר, ניתן יהיה להפחית את תרופות המרשם הקונבנציונליות בכמחצית.

תוסף קואנזים Q10

תוסף זה נקבע על ידי קרדיולוגים מיומנים ומוסמכים רבים בארצות הברית, באירופה וביפן, כטיפול טבעי לאי ספיקת לב. התפקיד העיקרי של CoQ10 הוא ייצור אנרגיה ברמה התאית, כפונקציה לשאיבת דם החיונית ללב. היות וכל התפקודים התאיים תלויים באנרגיה, תוסף זה חיוני לתפקוד ולבריאות התקינים של כל הרקמות והאיברים האנושיים.

מחקרים קליניים מוכיחים כי 87% מהמטופלים עם אי ספיקת לב ומחלות כלי דם ויתר לחץ דם, שיפרו את מצבם לאחר נטילת CoQ10 במשך חצי שנה. התוסף היווה עבורם דחיפה עדינה וטבעית לרעב הלב לאנרגיה, והוביל לשיפור דרמטי במצבם. לטיפול באי ספיקת לב, יש להתחיל עם 180 מ"ג ליום, ולהגדיל את המינון ל-360 מ"ג במשך שלושה שבועות. הקלה משמעותית בתסמינים עשויה להתרחש במשך מספר שבועות עד חודשים.

גרגרי עוזרד

אם התגובה ל-CoQ10 אינה מספיקה, השלב הבא הוא תוספת גרגרי עוזרד, הנמצאים בשימוש נרחב לטיפול באי ספיקת לב, במיוחד בקרב מטופלים הרגישים לדיגוקסין. על פי מחקר קליני, טיפול זה מגביר את הפעולה של דיגוקסין, ובכך מתאפשרת הקטנת המינון של התרופה, ומניעת הפחתת תופעות הלוואי הקשורות אליה. למעשה, חלק מהמטופלים עם אי ספיקת לב השיגו הקלה משמעותית במצבם עם טיפול בגרגרי עוזרד בלבד. השפעה זו נתמכת באמצעות מחקרים נרחבים באירופה, ובגרמניה מוכר טיפול זה כתרופה מאושרת ללב.

הטיפול משפר את יכולת הלב לעכל אנרגיה ולנצל את החמצן, ותמציות פירות היער המצויות בתוסף זה מכילות פלבנואידים המגבירים את כוח התכווצות שריר הלב. גרגרי עוזרד מסייעים אף לנרמל קצב לב שאינו סדיר, מסייעים בהורדת לחץ דם ומשפרי את זרימת הדם באמצעות הרחבת העורקים. יש לצרוך בין 500-1500 מ"ג ליום או לצרוך את התוסף כתמיסה במים שלוש פעמים ביום. לטיפול מניעה, מומלץ לשתות תה גרגרי עוזרד.

קרניטין וארגינין חומצות אמינו

מחקרים מדווחים כי קרניטין הוא חומצות אמינו הנצרכת על ידי רצי מרתון על מנת לשפר את ביצועיהם הספורטיביים. תוסף זה מגדיל את האנרגיה בתאי שריר הלב בקרב מטופלי אי ספיקת לב, באמצעות תמיכה בחילוף חומרים של חומצות שומן חופשיות. יש לצרוך 500 מ"ג פעמיים ביום.

ארגינין הוא חומצת אמינו אחרת, המשפרת את זרימת הדם ללב באמצעות גירוי תא האנדותל ובכך נמנעת שרשרת תגובות מורכבות אשר עלולות לגרום ליצירת פלאק בעורקים ולחנוק את זרימת הדם ללב. יש לצרוך שניים עד ארבעה גרם לפני השינה.

לבודופה

במקרים עקשים וקשים של אי ספיקת לב, ניתן לטפל בלבודופה, שהוא החלופה הטבעית של תרופות תוך ורידיות. מטופלים רבים חווים עלייה בכוח שריר הלב כאשר טיפול זה ניתן להם אחת לשבוע, לשם שיפור אפקטיביות פעולת השאיבה של הלב.

לבודופה מומר לדופמין בגוף והוא בעל השפעה יעילה על לב נחלש. ניתן לצרוך אותו גם בבליעה, במקום בהזרקה. ויטמין B6 מקדם את ההמרה של לבודופה לדופמין, ולכן יש לצרוך אותו בשילוב עם תוסף זה על מנת למקסם את ההשפעות המועילות ללב. יש להיזהר במינון ולהתאימו אישית לכל מטופל, לכן מומלץ להתייעץ עם רופא אלטרנטיבי לטיפול זה. תופעות הלוואי עשויות לכלול התכווצויות שרירי הקיבה, דופק לב מואץ, סחרחורות, בחילות והקאות.

כבוד לגוף

כל העניין ברפואה אלטרנטיבית הוא לספק ללב את הסיכוי הטוב ביותר לשפר את מצבו, כמו גם לשפר את איכות החיים. כדי שזה יקרה, חיוני ביותר לכבד את ייחוד הגוף ולהבין כי המצב של כל מטופל הוא שונה.  אם אדם סובל מאי ספיקת לב ואינו מרוצה מתגובתו הגופנית לטיפול הקונבנציונאלי, יש למצוא קרדיולוג המוכן לטפל בשילוב עם רפואה אלטרנטיבית, לשם יצירת פעילות לב סדירה ופתיחת הלב מבחינה רגשית, על מנת ליהנות מההבדל המשמעותי בטיפול.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית