טיפולים לבחילות ולהקאות בהריון

טיפולים לבחילות ולהקאות בהריוןבחילות, הקאות ותחושת חולי בתחילת ההריון הם תופעות שכיחות ביותר ונורמאליות לחלוטין. אישה עשויה לחוש התקפים מוזרים של בחילות בבוקר, כמו גם לחוש תחושת חולי כללי במשך מספר חודשים.

בחילות והקאות בתקופה זו עלולות להשפיע מבחינה פיסית, רגשית וחברתית. החיים הנורמאליים עשויים להשתנות כאשר אישה נאבקת עם תפקוד בעבודה, מפגשים עם חברים או טיפול בילדים.

הגורמים לבחילות והקאות בהריון

בחילות הן דווקא סימן טוב. הן מעידות על כך כי רמות הורמון ההריון גבוהות דיין כדי לאפשר לעובר להתפתח ולגדול. אך אין לדאוג אם אישה אינה חשה חולה, היות ויתכן שהיא פשוט אחת מבנות המזל. רק שמונה מתוך עשר נשים סובלות מבחילה בהריון, עם או בלי הקאות.

במהלך ההריון, הגוף מייצר הורמונים בכמויות גדולות. ברגע שהשליה משתלטת על שמירת והזנת התינוק, רמות ההורמונים יורדות והבחילות מופחתות. ההקאות עשויות להתפוגג בין השבוע ה-12 לשבוע ה-14 להריון.

אך גם הורמונים אחרים, כגון אסטרוגן ותירוקסין משמעותיים לגרימת ההקאות והבחילות. הם הגורם לתסמינים מסוימים הנמשכים בקרב חלק מהנשים גם מעבר לשליש הראשון של ההריון.

אם אישה חשה עייפות, רעב או חרדה, הבחילות עשויות להיות גרועות יותר. אם אישה מצפה לתאומים או שלישיה, היא עלולה להקיא בתדירות גבוהה יותר, היות ויש לה רמות גבוהות יותר של הורמוני הריון. במצב בו ההקאות מתרחשות מספר פעמים ביום ומונעות מהאישה לאכול ולשתות ללא הקאות, יש להתייעץ עם הרופא באופן מיידי. הקאות יתר עלולות לגרום להתייבשות ולדרוש טיפול בבית חולים.

טיפולים אלטרנטיביים לבחילות והקאות

רפואה סינית

מטפלת במכלול הגוף ולא בתסמינים בלבד. ניתן להסתייע במספר גישות אלטרנטיביות על מנת להקל בחילות והקאות במהלך ההריון. הטיפולים בטוחים ואינם גורמים לתופעות לוואי: יש לבחור רופא אלטרנטיבי מיומן ומנוסה בטיפול בנשים בשלבים המוקדמים של ההריון. אוסטיאופתיה וכירופרקטיקה מועילים, במיוחד אם לאישה בהריון יש היסטוריה של בעיות עם המפרקים והיציבה.

שיאצו

לחיצה על נקודות דיקור על פרק כף היד מסייעת להקלת הבחילות. הדיקור מתבצע על החלק הפנימי של פרק כף היד. המטפל לוחץ על הנקודה מול האצבע השלישית, ומפעיל את הלחץ באופן עמוק. הוא מטפל בנקודה מדויקת זו בשני פרקי הידיים.

היפנוזה

 מועילה אם התסמינים גרועים יותר בעקבות מתח, חרדה ופחד, או בעיות רגשיות מתמשכות.

דיקור סיני

הדיקור הסיני מאזן בין חוסר לעודף אנרגיה בגוף. הטיפול מתבצע באמצעות החדרת מחטים דקות לנקודות דיקור בגוף. ניתן לקבל אותו בכל מהלך ההריון, עד לשלב הצירים ולאחר הלידה. הוא מקל על כאבי גב, מאזן את האנרגיה, מפחית עייפות ובחילות, ומסייע להחלמה מהירה לאחר הלידה, כמו גם מטפל בדיכאון לאחר לידה.

רפלקסולוגיה

משככת כאבים, מרגיעה ומחשררת חסימות אנרגטיות. הטיפול מתבצע באמצעות לחיצה על נקודות בכפות הרגליים לשחרור חסימות. ניתן לקבל טיפול זה בכל מהלך ההריון ולאחר הלידה. הטיפול מסייע להקאות, בחילות, מיגרנות, כאבי גב, מפחית חרדות ומאיץ את ההחלמה לאחר הלידה.

טיפול ברפלקסולוגיה מבוצע באמצעות מיפוי הגוף בכפות הרגליים, כשכל נקודה מייצגת אזור אחר בגוף. העיסויים והלחיצות מחזקים נקודות חולי בגוף, משחררים חסימות ומסייעים לריפוי הגוף.

טיפים להקלת בחילות והקאות

קיימים מספר צעדים בהם אישה הרה יכולה לנקוט על מנת לסייע באופן עצמאי בהקלת הבחילות וההקאות:

ג'ינג'ר

יעיל נגד בחילות הריון. יחד עם זאת, הוא עלול להחמיר את התסמינים או לגרום לצרבת. זוהי תרופה נפוצה ברפואה הסינית. הג'ינג'ר מבוסס על מערכת היין והיאנג וגורמים מתנגדים אחרים, לרבות חום וקור. זוהי תרופה חמה המחמירה את תופעות הבחילות אם גוף האישה כבר חם מידי. מומלץ שלא להסתמך על עוגיות ג'ינג'ר, היות והן מכילות הרבה סוכר ופחות ג'ינג'ר ולכן אינן יעילות.

נענע

נענע זוהי אלטרנטיקה קרה (יין) שמתאימה לנשים שסובלות מגלי חום במהלך ההריון. מומלץ לשתות תה נענע, לאכול ממתקי מנטה ללא סוכר או ללעוס מסטיק מנטה. מוצרים אלו או שמנים אתריים של נענע אינם מתאימים לכל הנשים, היות והריח החזק עלול להחמיר את תחושת החולי.

תה צמחים

כגון תה עם לימון או כמויות קטנות של תה קמומיל. ההשפעות הן קצרות מועד ולכן יש צורך לשתות לעיתים קרובות על מנת לקבל את ההשפעות הטובות ביותר.

ויטמין B6

אכילת מזונות עשירים בוויטמין B6, כגון אבוקדו ועוף, מקלים על התסמינים. תוסף זה ניתן לצריכה באמצעות גלולות, אך הוא לא ימנע את ההקאות. יש להתייעץ עם הרופא לפני נטילת כל תוספי התזונה במהלך ההריון.

הקלה על בחילות בנסיעה

אם תנועות רכב גורמות להחרפת הבחילות, מומלץ להאזין למוסיקה המסייעת לאיזון האוזן הפנימית. ניתן להרכיב אוזניות על מנת לאפשר למוסיקה ולפעימות הקצב לאזן את הגוף ולהתאושש מהבחילות.

מה היתרונות של טיפולים האלטרנטיביים בהריון בתחום של בחילות והקאות?

פעמים רבות רופאים לא ממליצים על טיפול תרופתי לנושא של בחילות והקאות עבור נשים בהריון. גם במקרים שהרופאים כן ממליצים על כך, נשים רבות לא מעוניינות לעשות שימוש בחומרים וטיפולים נוספים שעלולים לעבור לעובר או להשפיע על מהלך ההריון. לכן, אחד היתרונות של טיפולים אלטרנטיביים בהריון הוא שהם ברובם המוחלט טיפולים טבעיים שאינם משפיעים על ההיריון והעובר. בנוסף, רבות מתופעות ההריון משלבות בתוכן את נושא הלחץ והחרדה שנשים בהיריון חוות לעיתים, הטיפולים האלטרנטיביים מעצם קיומם מהווים רגעים מרגיעים עבור האישה בהריון. הטיפולים לרוב נעימים, נעשים באווירה רגועה, בשילוב מוזיקה מרגיעה, והם למעשה זמן מנוחה מהיום יום. מלבד המענה לתחום של בחילות והקאות, טיפולים אלטרנטיביים בהריון יכולים לעזור בכאבים כרוניים, קשיים בשינה, בעיות בתזונה, בעיות לחץ דם, מצבים שנדרש היפוך לעובר, זירוז לידה ועוד. לכן, כמעט כל אישה בהריון יכולה להרוויח מטיפולים אלטרנטיביים תומכים במהלך ההיריון לצד מעקב רפואי מטעם הרפואה המסורתית. 

טיפים שיעזרו לכן במצבים של בחילות והקאות בזמן הריון

  1. אכלו ארוחות קטנות לעתים קרובות, במקום ארוחות מלאות וכבדות כל כמה שעות, שכן ככה אין עומס על הקיבה
  2. הימנעו ממזון מטוגן המכיל כמות גבוהה של שומן, נתרן וכיוצא בזה 
  3. עדיף להכניס ארוכה קטנה בבוקר כמו עוגיה, קרקר, טוסט, בייגלה, פרי עם שקדים ועוד
  4. חשוב להקפיד על שעות מנוחה, שכן מחסור בשעות שינה ועייפות מוגברת מגבירות את הבחילות
  5. נסו לאורר את הבית כמה שיותר ולהימנע משימוש במוצרים המעודדים בחילה בעלי ריח חזק
  6. כדאי לנסות להיות רגועה ולהפחית את רמות הלחץ והמתח. נשימות עמוקות לעתים תכופות, במהלך היום יכולות להקל ולסייע בכך
  7. חשוב להרבות בשתיית מים

כמובן, שיש כל מיני סוגים של טיפולים מתחום הרפואה המשלימה, טיפולים אלטרנטיביים בהריון כמו רפלקסולוגיה, דיקור, תזונה טבעית, טיפול מגע כמו שיאצו או טווינא שיכולים להקל עד מאוד בזמן ההריון, להפחית את חומרת הבחילות וההקאות ואף לשפר את המצב הפיזי והרגשי לאורך כל ההריון

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית