דלקת מפרקים ניוונית

טיפולים אלטרנטיביים לדלקת מפרקים ניווניתדלקת מפרקים ניוונית היא הפרעה מפרקית הבאה לידי ביטוי באובדן של סחוס במפרקים הפגועים, בצמיחה של בליטות וזיזי עצם בעצמות הקשורות למפרקים ובתופעות לוואי הקשורות להתפתחות הדלקת במפרקים הפגועים. מדובר בפגיעה המפרקית השכיחה ביותר, ששכיחותה הולכת ועולה ככל שמתקדמים בגילאים.

בקרב שמונים אחוז מהאוכלוסייה ניתן יהיה למצוא בצילום רנטגן סימנים לדלקת מפרקים ניוונית מעל גיל שישים וחמש, אך רק בקרב שישים אחוז מהם ניתן יהיה לאבחן גם תסמינים קליניים. נכון להיום אין תרופה שיכולה לגרום להחלמה מהמחלה, אך ישנם לא מעט טיפולים שמסייעים לחולים ליהנות מהפחתה במידת החומרה של התסמינים השונים.

מה הם התסמינים של דלקת מפרקים ניוונית?

התסמין המרכזי הוא הכאב, שנהיה חמור יותר בזמן מאמץ וקל יותר בזמן מנוחה. החולים מתארים את הכאבים כתחושה של שריפה המערבת גם את השרירים והגידים באזור המפרק. ככל שהמחלה מתקדמת, נוספים לכאבים תסמינים נוספים כשבין היתר מדובר בנוקשות מפרקית, מגבלה בטווח התנועה של המפרקים, חריקות ורעשים במפרקים הפגועים ועוד.

בניגוד לשמה של המחלה, הרי שהדלקת היא לא התסמין המרכזי אלא תסמין משני בלבד. למעשה, הדלקת מתפתחת בעקבות השינויים שמתרחשים במפרקים, כשהכוונה היא לייצור המוגבר של האנזימים המפרקים את הסחוס המפרקי, במקביל לעלייה בייצור של חומרי גלם ליצירת סחוס חדש.

בליטות העצם האופייניות לדלקת מפרקים ניוונית הן למעשה מעין מנגנון פיצוי שמפעיל הגוף על מנת להתמודד עם הפגיעה בעצמות אך בדומה לרוב מנגנוני הפיצוי, גם מנגנון זה אינו יעיל במיוחד.

כיצד מטפלים בדלקת מפרקים ניוונית לפי הרפואה המערבית?

מטרת הטיפול בדלקת מפרקים ניוונית היא להפחית את חומרת הכאבים, לשמר את התפקוד של המפרקים הפגועים ולשפר את התפקוד שלהם במידת האפשר. באמצעות התעמלות, פיזיותרפיה והפחתת העומס מהמפרקים הפגועים, ניתן להפחית במידה רבה את הכאבים ולראות שיפור משמעותי במצב החולים.

כמו כן, לעתים ישנו צורך להתאים לחולים עזרי הליכה דוגמת הליכון או מקל הליכה ובחלק ניכר מהמקרים נעשה שימוש בתרופות שונות כמו לדוגמה סטרואידים על מנת להפחית את חומרת הדלקת במפרקים.

במקרים בהם המפרק יוצא מכלל תפקוד או כאשר המפרק חולה מאוד ומסב למטופל כאב בלתי נסבל, בדרך כלל פונים לטיפול הכירורגי שבו מסירים את המפרק החולה ומחליפים אותו במפרק מלאכותי.

טיפול בדלקת מפרקים ניוונית באמצעות דיקור סיני

לפי הרפואה הסינית דלקת מפרקים ניוונית קשורה לחסימה של אנרגיה, ליחה ודם הנגרמת בעקבות תזונה לא נכונה, היחלשות של מערכת החיסון, רגשות לא מאוזנים ושינויים אקלימיים. לפיכך, הטיפול נחלק לשלושה רבדים מרכזיים: חיזוק מערכת החיסון על מנת לסייע לגוף להתמודד עם המחלה, הפחתת הדלקתיות והכאבים (המישור הפיזי) והרגעת המטופל (המישור הנפשי).

באמצעות דיקור סיני ניתן לשחרר חסימות לאורך נתיבי האנרגיה (מרידיאנים) על מנת לאפשר לצ'י לזרום בחופשיות וכך להפחית במידה רבה את חומרת הכאבים מהם סובל המטופל. בנוסף לכך, ישנם עוד מספר טיפולים שמציעה הרפואה הסינית לסובלים מדלקת מפרקים ניוונית כמו לדוגמה טווינא, תזונה סינית, צמחי מרפא סיניים ועוד.

טיפול בדלקת מפרקים ניוונית באמצעות הומאופתיה

לפי ההומאופתיה כל חומר שגורם להתפתחות של מחלה, יכול באותו האופן גם לרפא את החולה, אם הוא ניתן לו כשהוא מדולל. ההיגיון העומד מאחורי ההומאופתיה מזכיר במידה רבה את ההיגיון העומד מאחורי החיסונים המודרניים לפיו כדי להתגונן מפני איום, יש לחשוף את מערכת החיסון לאותו האיום ממנו רוצים להגן עליה כשהוא מוחלש או מומת.

בניגוד לרפואה המערבית, לפי ההומאופתיה לכל תסמין פיזי או מחלה פיזית ישנו יסוד נפשי מסוים. עם זאת, לפי תפיסה זו שלושה אנשים שונים יכולים לסבול מאותו התסמין בדיוק על רקע של שלושה מצבים נפשיים שונים.

אי לכך, בתחילת הטיפול תיערך שיחה ארוכה בין המטפל למטופל שבה ינסה המטפל להבין מה הם הגורמים שהובילו להתפתחות הדלקת הניוונית ולאחר מכן יאבחן את המקור לתסמינים הפיזיים וירקח עבור המטופל תכשיר הנקרא רמדי, המיוצר עבור כל מטופל ומטופל באופן אישי מחומרים טבעיים בלבד. את הרמדי צריך ליטול המטופל מדי יום וכך הוא למעשה חושף את הנפש לגורם המאיים עליה ומאפשר לה להתמודד עם האיום האמתי.

טיפול בדלקת מפרקים ניוונית באמצעות נטורופתיה

לפי הנטורופתיה ניתן להחלים ממגוון רחב ביותר של מחלות ומצבים רפואיים שליליים ללא תרופות או חומרים כימיים אלא רק בעזרת עידוד הגוף להחלמה עצמאית. הכוונה היא לכך שלפי הנטורופתיה מטרת המטפל היא להסיר את המכשולים השונים העומדים בפני הגוף לבין היכולת שלו למצות את יכולת הריפוי העצמית שלו. גם במקרה הזה, לפני התחלת הטיפול בדרך כלל תיערך שיחה ארוכה עם המטופל שבה ינסה המטפל ללמוד על אורח החיים של המטופל ולמפות את הקשיים העומדים בפניו מבחינה בריאותית.

לאחר מכן, יבנה עבורו תכנית טיפולית המבוססת על שימוש בצמחי מרפא, על פעילות גופנית, טיפולי מגע ושינויים תזונתיים מסוימים.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית