אילו סוגי טיפולים אלטרנטיביים ממתינים לכם בקופות החולים?

הרבה מים זרמו מאז שטיפולים אלטרנטיביים (רפואה משלימה) נחשבו לבן חורג ומוזר של שירותי הרפואה בארץ. כיום, שנת 2020, אילו סוגי טיפולים אלטרנטיביים ממתינים לכם בקופות החולים? התמונה ברורה מעל לכל ספק. כל, או לפחות רוב קופות החולים בארץ, מציעות מגוון עצום של טיפולים אלטרנטיביים.אילו סוגי טיפולים ממתינים לכם בקופות ואיך לממש את הזכויות.

כך ניתן ליהנות מטיפול אלטרנטיבי במחירים מוזלים

טיפולים אלטרנטיביים מהווים כיום מוצרים רפואיים שהקופות מציעות במחירים מוזלים. על מנת להיות משלל סוגי הטיפולים במחירים המוזלים, לרוב בשיטת סדרות הטיפולים, יש להצטרף לשירותי הרפואה המשלימים (ביטוחי שב"ן, שירותי בריאות נוסף). למשל, ביטוח בריאות מסוג מאוחדת עדיף מקנה טיפולים מוזלים כגון ברפואה סינית, נטורופתיה, הומיאופתיה ועוד. ביטוח בריאות מכבי שלי או מכבי זהב מקנים לחברי הקופה טיפולים מוזלים למשל בצמחי מרפא, שיאצו, שיטת אלכסנדר, דיקור סיני ועוד. חברי לאומית בעלי לאומית זהב נהנים גם הם ממחירים מוזלים במיוחד, למגוון טיפולים כגון שיאצו, דיקור, פרחי באך, עיסויים ועוד. חברי כללית מושלם יכולים להזמין פגישות טיפול מוזלות בשיטת הביו פידבק, רפואה סינית, עיסוי רפואי ועוד.

איך מזמינים טיפולים אלטרנטיביים בקופות החולים?

במוקדי השירות ובאתרי האינטרנט של הקופות ניתן לקבל מידע נוסף, מפורט ומעודכן לגבי הצטרפות לטיפולים אלטרנטיביים. בחלק מהמקרים, נדרשת תקופת אכשרה מרגע ההצטרפות לשב"ן ולפני שניתן לקבל טיפול אלטרנטיבי מוזל. על פי רוב, בהסדרים, יש מגבלה על מספר הטיפולים המקסימלי. השלב הראשון של הטיפול יהיה בדרך כלל אבחון או פגישה עם רופא שימליץ על שיטת הטיפול האלטרנטיבי המותאמת לסוג הסימפטומים או אופי המחלה שמהם סובל החולה. לעיתים יומלץ על יותר משיטת טיפול אחת.

מהם סוגי הטיפולים המרכזיים הניתנים במסגרת קופות החולים?

משך טיפול אלטרנטיבי בקופות החולים אורך כ-40 דקות עד שעה. עלות כל מפגש כ-100 עד 250 ₪, תלוי בסוג הטיפול, מספר הטיפולים ותנאי הקופה.

סוגי טיפולים:

  • ביו פידבק – טיפול שבו לומד המטופל לחוש מודעות לתפקודי הגוף לצורך הורדת רמות לחץ וסטרס והשגת תחושה שלווה, רוגע ויכולת ריכוז משופרים.
  • דיקור סיני, אקופונקטורה – שיטת טיפול עתיקה שהוכחה כיעילה נגד כאבים, מגרנות, דלקות, בעיות עיכול ועוד. הטיפול מבוסס על מחטים דקות, חד פעמיות, אשר נוגעות בקצה החיצוני של העור.
  • הומיאופתיה – שיטת טיפול המבוססת על העיקרון "דומה מרפא דומה". המטלפים מאבחנים את המטופל ומתאימים לאחר מכן תמיסות טיפול מדוללות. התמיסות הללו אינן נחשבות לתרופה ואין מניעה להשתמש בהן במקביל לכל טיפול תרופתי מקובל.
  • היפנוזה – היפנוזה היא שיטת טיפול המבוסס של שינוי תודעתי. המטפל מכניס את האדם לרמת תודעה פנימית, דמויות שינה ורגיעה. המטופל לומד כיצד למצוא בפנים את כוחות הריפוי והרווחה הנפשית. תוצאות אפקטיביות לכאבים, ריפוי, שיקום, הירגעות.
  • נטורופתיה – שיטת טיפול משולבת, שעושה שימוש בהתאמות תזונה, צמחי מרפא ותוספים שונים.
  • עיסוי או אוסטאופתיה – טיפולי מגע בשיטות מגוונות. נועדו להפחתת כאבים, שחרור שרירים, שיקום עצמות ומפרקים בעזרת לחיצות או תנועות מדודות.
  • פרחי באך – שימוש בצמחי מרפא שנועדו להשיב לגוף איזון גופני או נפשי. מתאים כטיפול תומך במקביל לטיפול רפואי וכן לאיזון רגשי.
  • שיאצו ו/או רפלקסולוגיה – שיטות טיפול במגע המגיעות מהמזרח. על ידי הפעלת לחץ בנקודות שונות על פני הגוף משיגים השפעה מיטיבה על מחלות, כאבים וסימפטומים אחרים.
  • שיטת אלכסנדר – טכניקה שבה לומד המטופל כיצד לייצב את הגוף, כיצד לשבת בצורה נכונה, לצעוד, להפעיל את הגוף. מתאימה לסובלים מכאבי גב, כאבי שרירים ובעיות שלד אחרות. לא כוללת תרגילי פיזיותרפיה במובנם המקובל.

במה עוזרים סוגי טיפולים אלטרנטיביים שונים?

סוגי טיפולים אלטרנטיביים שונים יכולים לעזור למגוון בעיות וקשיים של אנשים בעולם המודרני שכולנו חווים לפעמים. פעמים רבות, נבחר לפנות לסוגי רפואה אלטרנטיבית שונים כאשר הרפואה המודרנית לא מספקת עבורנו מענה לבעיה שלנו, או כאשר לא נמצא הגורם הברור לבעיה ואין דרך טיפול פשוטה וברורה. לעיתים נבחר להשתמש בסוגי טיפולים אלטרנטיביים לצד הטיפול המסורתי של הרפואה "הרגילה". טיפולים אלטרנטיביים נמצאו מועילים לבעיות שונות כמו כאבי גב כרוניים, לחץ נפשי ותופעות של חרדה ומתח, קשיים בנושאי פוריות, עלייה במשקל, סכרת, בעיות בלחץ דם גבוה או נמוך, שרירים תפוסים, זירוז לידה, היפוך לעובר ועוד נושאים רבים נוספים. יתרון גדול נוסף של הטיפולים הוא עצם הריכוז של המטופל במעט זמן לעצמו, טיפולים אלטרנטיביים הם לרוב נעימים ומרגיעים ומהווים פסק זמן חשוב מהחיים העמוסים. כיום, גם רופאים מהרפואה המסורתית וגם קופות החולים מעודדות שילוב של סוגי טיפולים אלטרנטיביים שונים בתוכנית הטיפול של המטופל וישנו קשר בין סוגי הטיפולים השונים.

סוגי טיפולים אלטרנטיביים איך בוחרים?

כאמור, קיימים כל מיני סוגי רפואה אלטרנטיבית, וכדי  שניתן יהיה לבחור את הטיפול הנכון, או אם תרצו את השילוב המתאים ביותר, שווה להשקיע בתהליך האבחון. כלומר, במצבים בהם אנשים בוחרים טיפול על דעת עצמם, רק משום שחבריהם אמרו להם כי זהו טיפול מומלץ, לרוב ”זה לא יחזיק מים“. קודם כל צריך לעבור אבחון מקיף, להבין את מקורה של הבעיה, להתייחס לאורח החיים ולהרגלים של אותו אדם, אלה הקשורים לתזונה, שינה, רמות סטרס ורק אז להתאים את הטיפול הראוי. לאחד יתאים דיקור, לשני יתאים טיפולי מגע ויש כאלה שהפתרון עבורם יהיה שינוי תפריט התזונה שלהם.

היתרונות של סוגי טיפולים אלטרנטיביים:

  1. ניתן לשלבם עם הרפואה הקונבנציונלית
  2. יעילים בצורה יחסית מהירה
  3. לא מובילים להתמכרות, זאת בשונה מתרופות למשל ומשככי כאבים
  4. מתאימות לכולם כולל לקבוצות סיכון כמו אנשים חולים במחלות כרוניות (סוכרת סרטן וכדומה), נשים בהריון, נשים מיניקות, תינוקות, ילדים ועוד.. 

באיזה נושאים טיפולים אלטרנטיביים בקופות החולים יכולים לעזור?

בקופות החולים קיים מגוון רב של טיפולים אלטרנטיביים, לאחר תהליך אבחון קצר תוכלו להתאים את הטיפול לצורך שלכם. טיפולים אלטרנטיביים נמצאו יעילים למגוון גדול של נושאים, נפרט על חלקם:

  1. כאבים כרוניים הרפואה האלטרנטיבית מטפלת באמצעות טיפולים אלטרנטיביים שונים במגוון רחב של כאבים כרוניים כגון כאבים בגב, בצוואר, כאבים במפרקים, מתח שרירי, מיגרנות, כאבי ראש
  2. מערכת העיכול טיפולים אלטרנטיביים יעילים גם לטיפול בקשיים שונים בתהליכי העיכול כמו בחילות, ריפלוקס, מעי רגיז
  3. איזון הורמונלי – טיפול אלטרנטיבי בנושא האיזון ההורמונלי בגוף, מה שיכול להשפיע על מחזור חודשי, פיריון, מיגרנות, עלייה במשקל ועוד. הטיפולים מתאימים לנשים בהריון ואחרי לידה, נשים בגיל המעבר, בני נוער הסובלים משינויים הורמונליים קיצונים ועוד
  4. הריון ולידה – קושי בכניסה להריון, הקלה על תופעות הריון שונות כמו נפיחות, בחילות ועוד, זירוז לידה, היפוך לעובר ועוד
  5. בעיות בלחץ דם אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה יכולים לאזן אותו באמצעות טיפול מתאים
  6. תזונה עלייה או ירידה במשקל, התמודדות עם סכרת ועוד נושאים הקשורים לתחום התזונה
  7. נזלת כרוניות, שיעול, אסטמה תופעות המופיעות רבות אצל ילדים ומבוגרים ולא תמיד ניתנות לטיפול ברפואה המסורתית

איך אדע איזה טיפול הוא המתאים לי בביותר?

ראשית כל חשוב לאבחן את הבעיה בצורה הכי עמוקה ויסודית שניתן. בעיות שונות נוצרות אצל אנשים שונים מסיבות שונות. למשל, אישה בהריון יכולה לסבול ממיגרנות כתוצאה משינויים הורמונליים, אבל אצל גבר בגיל 24 המיגרנות יכולות להופיע בשל בעיות שינה או בעיות תזונה. דוגמא נוספת, תינוק בן שנה הסובל מדלקות אוזניים חוזרות בשל מנח לקוי של שתיית הבקבוק, זו סיבה שונה לחלוטין מילד בן 5 הסובל מאותה בעיה, בשל כפתורים ולכן  הטיפול הוא שונה. האבחון חייב להיות מדויק, יסודי ומקצועי. יש לקחת בחשבון קריטריונים כמו המגדר זכר/נקבה, הגיל של המטופל, הבעיה ממנה הוא סובל, רמת החומרה שלה, האם מדובר בבעיה אקוטית כרונית, או במשהו זמנירק אחרי אבחון מדויק ניתן יהיה להתאים את הטיפול הראוי ביותר

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית