טיפול בכיב קיבה

כיב קיבהכיב קיבה או כיב פפטי היא מחלה שבה מתרחשת פגיעה ברצף התקין של השכבה שמצפה את הקיבה. ישנו מגוון של סיבות שיכולות להביא ליצירת כיב בקיבה כשבין היתר מדובר על חיידק מסוים שנקרא הליקובקטר פילורי, עישון סיגריות, תסמונת זולינגר אליסון, שימוש בתרופות מסוימות ממשפחת ה- NSAIDS ועוד.

מהם התסמינים של כיב קיבה וכיצד מטפלים בו לפי הרפואה המערבית?

התסמינים של כיב קיבה כוללים תחושה של כאבים או של שריפה בבטן העליונה המופיעה בזמן האכילה ומקושרת לירידה במשקל ולבחילות. הטיפול המערבי הקונבנציונאלי בכיב קיבה נחלק לשני חלקים. החלק הראשון מיועד להפחתת החומציות של הקיבה והחלק השני מיועד להילחם בגורם שהוביל להיווצרות של הכיב.

כך למשל לחולים ניתנות תרופות שונות שמנטרלות את החומצה על ידי חומרים בסיסיים או למשל תרופות שמנטרלות את ההפרשה של החומצה ובמקביל נעשה ניסיון לאתר את הגורם המרכזי לכיב. במידה והמחלה התפתחה כתוצאה מהדבקה בחיידק הליקובקטר פילורי הרי שחלק מהטיפול יופנה לחיסול החיידק ואם המחלה הופיעה על רקע של טיפול תרופתי, החולה יונחה להפסיק ליטול את התרופות.

כיב קיבה לפי הרפואה הסינית

לפי הרפואה הסינית כיב קיבה נוצר כתוצאה מחום ולחות, חום בלבד או אש בקיבה. החום בקיבה לפי הרפואה הסינית יכול להיווצר כתוצאה ממצבים נפשיים שונים כמו למשל תסכול וכעס, כתוצאה מצריכת אלכוהול וקפאין, כתוצאה מעישון סיגריות, צריכת מזונות שומניים או חריפים מדי ועוד.

הדיקור הסיני מיועד להוריד את רמת החום בקיבה כשבדרך כלל במסגרת הטיפול המיועד לאנשים שסובלים מכיב קיבה יירשמו מספר תמציות של צמחי מרפא שאמורות להרגיע את שכבת הרירית של הקיבה הפגועה ולסייע לה להשתקם מהפגיעה. כמו כן המטפל הסיני ישים דגש חזק על חיזוק מערכת החיסון על מנת למנוע מצב של הדבקה חוזרת לאחר ההחלמה.

טיפול בכיב קיבה לפי שיטת גרינברג

שיטת גרינברג היא שיטת טיפול מודרנית יחסית שבה הדגש הטיפולי מושם על מתן תשומת לב לחוויה האישית של האדם, לתפיסה של המטופל את העולם ואת עצמו ומתן תשומת לב לגוף. המטרה של המטפל בשיטת גרינברג היא ללמד את המטופל לשים לב להרגלים האוטומטיים שלו ולעצור אותם על מנת שלא יגבילו אותו. לפי שיטת גרינברג במהלך החיים של האדם הוא מתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות שההתמודדות עמן עשויה להיות לא פשוטה וכתוצאה מכך כל אחד מפתח מעין מנגנוני הגנה שתפקידם לחצוץ בין התחושות הקשות לאדם.

כל ההתנהגויות האוטומטיות שאנו מסגלים לעצמנו לפי שטת גרינברג הן תוצאה של אותן הגנות שהיו אולי טובות בשעתן אך במהלך חיי היומיום הן רק מפריעות לנו. דפוסי ההתמודדות שהופכים לפעולות אוטומטיות שונים מאוד מאדם לאדם אך בכל אחד מתרחש בשלב מסוים תהליך של התקבעות שבו התגובה האוטומטית הופכת לטבע שני. באופן אירוני הדפוסים שאמורים היו להגן עלינו למעשה מקבעים את התחושות מהן ניסינו להתגונן וכך אנחנו מגיעים למצב שאנחנו לא יכולים להתנתק או להירפא מהתחושות עמן לא יכולנו להתמודד.

לפי שיטת גרינברג כיב קיבה הוא תוצאה של דחיסה ארוכת שנים של תסכול וכל עוד האדם לא יצליח להתמודד עם התסכול שהוא חש או עם התסכול שהופנה כלפיו, המחלה תמשיך להפריע לו באופן כרוני.

טיפול בכיב קיבה לפי ההומאופתיה

בניגוד לטכניקת הטיפול המערבית שדוגלת בעיקר בפנייה לגורם הנראה לבעיה ולתסמינים שמציג החולה, המטפל ההומאופת מפנה את תשומת להב שלו לבירור הגורמים לכך שהתאפשרו התנאים להיווצרות הכיב. במהלך שיחה מקיפה ומעמיקה הוא סוקר את חייו של המטופל, בודק את האמונות הבסיסיות שלו, את הרגלי חייו ואת מגוון החוויות שעבר ובסופו של דבר מתאים לו תכשיר הומאופתי אישי שנקרא רמדי הנרקח מחומרים טבעיים בלבד.

התכשיר ההומאופתי מזכיר מעט את החיסון הקונבנציונאלי בכך שהוא מהווה מעין רמז לגורם שהביא למחלה בזעיר אנפין ומעורר את הגוף להתמודד עם הגורם המרכזי. בתגובה לטיפול ההומאופתי מטופלים רבים מדווחים לא רק על הקלה בתסמיני הכיב אלא גם על שיפור בתחומי חיים רבים אחרים.

הערה לסיום

כיב קיבה הוא מצב רפואי שמחייב אבחון וטיפול כיוון שבמצבים מסוימים הוא עלול להחמיר ולהוביל למצב מסכן חיים של ממש. אי לכך אל לחולים לבטל כליל את הרפואה המערבית ובכל מקרה שבו אדם הסובל מכיב קיבה מעוניין לקבל בנוסף טיפול משלים מתחום הרפואה האלטרנטיבית, כגון אוסטיאופתיה המטפלת בכאבים, עליו ליידע על כך את הרופא המערבי המטפל בו.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית