לטפל בגב תפוס

לטפל בגב תפוסכל אדם סובל ממצב של גב תפוס מעת לעת. מצב זה עשוי להיגרם כתוצאה ממצבים שונים, כולל תנועה פתאומית חדה שאינה מבוצעת נכון, נשיאת משא כבד תוך סיבוב מוטעה של הגב, שינה עם מזגן או השפעה של מחלות דלקתיות.

במקרים רבים, פגיעה בגב הופכת למצב כרוני הפוגם באיכות החיים ומגביל את הפעילויות והתנועות השוטפות. בנוסף לרפואה הקונבנציונלית, ניתן לטפל במצבים אלו באמצעות רפואה אלטרנטיבית שאינה פולשנית, הפותרת את הבעייה ומונעת את הישנותה.

שש שיטות מהרפואה המשלימה לטיפול בגב תפוס:

1. טכניקת אלכסנדר

זהו טיפול המלמד אנשים לשפר את יציבתם ולהימנע מהרגלים רעים כגון יציבה רפויה אשר עלולה להוביל לכאב, מתח שרירים והפחתת הניידות. קיימת תמיכה מדעית משמעותית ליעילות טכניקה זו בטיפול בכאב גב כרוני, על פי סקירת מחקרים שפורסמה בכתב העת הבינלאומי של פרקטיקה קלינית בשנת 2012.

הסקירה כללה ניסויים קליניים על טכניקת אלכסנדר, שהובילו להפחתה משמעותית לטווח הארוך בכאב ובמצב גב תפוס, שנגרמו כתוצאה מכאבי גב כרוניים. ניתן ללמוד את הטכניקה במפגשים פרטיים או בשיעורים קבוצתיים. כל מפגש נמשך כ-45 דקות, ומבוצע באמצעות הדרכה ליציבה נכונה, תנועה נכונה, ומגע עדין.

2. היפנוזה

זוהי טכניקת גוף ונפש הכרוכה למצב טראנס של רוגע וריכוז עמוקים. בטיפול זה, המטופל מצוי במצב תודעתי פתוח יותר, והמטפל יכול להובילו לשינוי התנהגויות התורמות לבעיות בריאותיות, כולל כאב כרוני. מחקר ראשוני מצביע על העובדה לפיה היפנוזה שימושית בטיפול בכאבי גב תחתון.

המחקר, שפורסם בכתב העת הבינלאומי להיפנוזה קלינית וניסויית, והורכב מארבעה מפגשי היפנוזה, בשילוב עם תכנית טיפול פסיכולוגית, הפחית באופן משמעותי את עוצמת הכאב והוביל לשיפור במצב הרוח בקרב מטופלים עם כאב גב תחתון כרוני.

3. מרחצאות ריפוי

זהו אחד הטיפולים העתיקים ביותר להקלת כאב. טיפול זה הוא צורה של הידרותרפיה הכרוכה ברחצה במים מינרליים או מים חמים. במחקר שפורסם בשנת 2006, חוקרים ניתחו את השימוש במרחצאות ריפוי בטיפול בכאבי גב תחתון.

המחקר הורכב מחמישה ניסויים קליניים, והמדענים מצאו ראיות מעודדות המצביעות על יעילות הטיפול. טיפול מקביל להידרותרפיה ניתן למצוא בשהות במי ים המלח, או בשימוש במלחי אמבט המכילים גופרית, אותם ניתן לרכוש בחנויות מזון בריאות. יחד עם זאת, טיפולים אלו אינם מתאימים לאנשים הסובלים ממחלות לב.

4. מדיטציה

זהו מנהג עתיק המחבר בין הגוף לנפש. מספר מחקרים מצאו כי מדיטציה מגבירה את הסובלנות לכאב ומקדמת טיפול בכאב כרוני. בנוסף, מספר מחקרים אחרים התמקדו באופן פרטני על השימוש במדיטציה כטיפול בכאב גב תחתון.

מחקר שפורסם בשנת 2008, למשל, מצא כי תכנית מדיטציה בת חודשיים הובילה לשיפור בכאב ובתפקוד הפיסי בקרב מטופלים עם כאב גב תחתון כרוני. המחקר כלל 37 אנשים מבוגרים, שתרגלו מדיטציה בממוצע חצי שעה ביום, במשך ארבעה ימים בשבוע. התרגול גורם להרפיה פיסית ונפשית, ומסייע בשמירה מפני החמרת לחץ כרוני המוביל למצבי כאב כרוניים.

5. טאי צ'י

זוהי אמנות לחימה עתיקה הכרוכה בביצוע תנועות איטיות חינניות ומשלבת מדיטציה ונשימות עמוקות. התרגול מפחית את הלחץ ומועיל לאנשים עם כאב כרוני. קיימות מספר ראיות מדעיות המוכיחות כי תרגול טאי צ'י מסייע בהקלת גב תפוס.

מחקר שפורסם בשנת 2011 מצא כי תכנית תרגול טכניקה זו במהלך עשרה שבועות, הפחיתה את הכאב ושיפרה את התפקוד בקרב אנשים עם תסמיני כאב גב תחתון לטווח הארוך. במחקר השתתפו 160 מבוגרים עם גב תפוס כרוני, שמחציתם השתתפו במפגשי טאי צ'י כארבעים דקות מידי יום במשך עשרת השבועות.

6. תרפיה במוסיקה

זוהי שיטת טיפול טבעי המפחיתה את לחץ הכאב הכרוני, בשילוב עם שיטת טיפול טבעי אחרת. מחקרים מצאו כי טיפול זה מפחית את מגבלת התנועה, החרדה והדיכאון הקשורים לכאב כרוני.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית