קדחת ים תיכונית

קדחת ים תיכוניתקדחת ים תיכונית או ליתר דיוק קדחת ים תיכונית משפחתית היא מחלה גנטית שמועברת באופן אוטוזומלי רצסיבי. המחלה שייכת למשפחת מחלות החום המחזוריות ולמשפחת המחלות האוטו אינפלמטוריות. היא פוגעת ביהודים ממוצא אשכנזי וביהודים ממוצא מזרחי בדגש על יהודים ממוצא צפון אפריקאי או עיראקי. בנוסף לכך היא עלולה להופיע בקרב ארמנים, ערבים וטורקים.

שכיחות המחלה בקרב יהודים שגרים בישראל היא 1:250-500 ונראה כי היא מעט שכיחה יותר בקרב זכרים.

מה הם התסמינים של קדחת ים תיכונית?

בדרך כלל המחלה מתפרצת לראשונה בגיל מוקדם, ולמעשה תשעים אחוז מהחולים מדווחים כי חוו את ההתקף הראשון של המחלה בטרם מלאו להם עשרים. המחלה באה לידי ביטוי באופן התקפי והתסמין המוכר ביותר שלה הוא הופעה של חום וכאבי בטן. ההתקפים של המחלה נחשבים לקצרים יחסית ונמשכים בין יממה אחת לשלוש יממות בלבד. בין התקף להתקף יכולות לעבור אפילו מספר שנים ואין כל חוקיות שמכתיבה את משכי ההפוגות.

התסמינים כוללים חום שיכול לגרום לפרכוסי חום, כאבי בטן שיכולים להיות קלים מאוד או חמורים בצורה בלתי רגילה, כאבי מפרקים שבדרך כלל באים לידי ביטוי במפרק אחד (לרוב מדובר על מפרק הקרסול, הירך או הברך), פריחה שמזכירה בצורתה שושנה ודלקת של שק האשכים. בקרב שליש מהחולות יופיעו גם בעיות פוריות על רקע דלקות חוזרות ונשנות ברירית של חלל הבטן ובמקרים הנדירים תתלווה למחלה גם דלקת של קרום הלב.

מה הוא הטיפול הקונבנציונאלי במחלה?

הטיפול המרכזי במחלה לפי הרפואה המערבית כולל שימוש בתרופה שנקראת קולכיצין. התפקיד של התרופה הוא למנוע את ההתקפים או באופן כללי להפחית את התדירות של ההופעה שלהם. עם זאת, בזמן התפרצות המחלה או יותר נכון בזמן ההתקף, התרופה לא מועילה להפחתת מידת החומרה של התסמינים.

את התרופה נוטלים המטופלים במשך כל ימי חייהם מדי יום ביומו ותופעות הלוואי השכיחות שלה כוללות אי סבילות ללקטוז, בחילות, שלשולים וכאבי בטן.

מה היא הגישה של הרפואה האלטרנטיבית למחלה?

באופן עקרוני, כפי שציינו קדחת ים תיכונית היא מחלה שפוגעת בעיקר ביהודים ולכן רוב השיטות האלטרנטיביות לא מכירות במחלה. פרקטיקות רבות שמתקיימות במרחב האלטרנטיבי מגיעות מאזור דרום אסיה (כמו הרפואה ההודית או הסינית למשל), מדרום אמריקה ומאירופה אך בדרך כלל באזורים אלו המחלה לא התפתחה ולכן אין טיפול המתאים לה.

עם זאת, בהחלט ישנם טיפולים שיכולים לסייע לחולים להתמודד עם התסמינים האופייניים למחלה בדגש על הפריחה העורית והבעיות במערכת העיכול. חשוב לציין שטכניקות הטיפול האלטרנטיביות כרוכות לרוב בטיפול ארוך טווח ומכיוון שהמחלה באה לידי ביטוי בהתקפים קצרים יחסית, הרי שלא תמיד הטיפולים האלטרנטיביים מתאימים עבור המחלה הספציפית הזו.

הטיפול בתופעות הלוואי של קולכיצין

למרות שהטיפולים האלטרנטיביים לא בהכרח מיועדים לטיפול במחלה, הרי שישנם טיפולים מסוימים שמיועדים לסייע לחולים להתמודד עם תופעות הלוואי הכרוכות בנטילה יומיומית ארוכת טווח של קולכיצין. כך למשל בעזרת נטורופתיה ניתן לשפר את התפקוד של מערכת העיכול ולמנוע את תופעות הלוואי השכיחות ובעזרת דיקור סיני ניתן לשפר את הזרימה האנרגטית בגוף ולהביא את האדם לאיזון. שיטות נוספות שיכולות לסייע בהתמודדות עם תופעות הלוואי האופייניות הן שיאצו, הומאופתיה ואיורוודה (רפואה הודית).

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית