רפואה אלטרנטיבית לחיות מחמד

בימים אלה, משלימה הרפואה האלטרנטיבית מהפך של ממש. מנגזרת שולית של הרפואה הקונבנציונלית הופכת הרפואה המשלימה רפואה אלטרנטיבית לחיות מחמדעל סוגיה השונים לאמצעי מקובל לא רק עבור בני אדם. לאחר שמיטב הרופאים הכירו בכך ולאחר שגם קופות החולים כבר מציעות טיפולי רפואה אלטרנטיבית משלימה מכל הסוגים, גם לחיות המחמד שלנו מגיע. מגיע ליהנות מרפואה אלטרנטיבית המותאמת לידידינו ההולכים על ארבע, חתולים, כלבים אך גם חיות אקזוטיות או חיות משק.

נראה כי המציאות חזקה מהכל

לא כל הווטרינרים תמימי דעים בעניין ההשפעה של הרפואה האלטרנטיבית, אבל העדויות מהשטח אינן משאירות מקום רב לספק. באחוז נכבד מאוד מהמקרים, מדווחים בעליהם של חיות מחמד על שיפור דרמטי לאחר טיפול או סדרת טיפולים קצרה. לרוב, שיטות הטיפול האלטרנטיביות החלות לצד טיפול רגיל (כירורגי או תרופתי). הרפואה האלטרנטיבית מצליחה לפתור מצבים רפואיים שאינם פתירים באופן אחר (למשל סימפטומים של הזדקנות, דלקות מפרקים). לעיתים ההליך האלטרנטיבי הצליח לקצר את ההליך הטיפולי המקובל ואף לחסוך פעולה ניתוחית (או קיצור משך ההחלמה).

מהו הטיפול האלטרנטיבי העיקרי בישראל לחיות מחמד?

ביחס לרפואה משלימה אנושית, הטיפול בחיות מחמד נמצא עדיין די בחיתוליו, בראשית דרכו. בדומה למה שאנו רואים בקרב מטופלים אנושיים, הטיפול המרכזי והפופולרי יותר הינו טיפול במחטים. כלומר, דיקור סיני, אקופונקטורה. בדומה לטיפול בבני אדם, גילו הסינים כי נקודות דיקור נבחרות משיגות תוצאות מובחנות. בהתאם לסימפטומים ובעיקר על פי אבחון הגוף כמכלול, ניתן לשחרר כך חסימות אנרגטיות. ניתן לאזן את רמות הליחה, חום או קור בגוף. זוהי שיטה נהדרת לטיפול בכאבי פרקים, בדלקות בדרכי השתן, שחיקת סחוסים, בעיות תיאבון, חוסר איזון במצבי רוח, חסימות בדרכי השתן ועוד. מרבית הטיפולים מבוקשים בקרב בעלי כלבים או חתולים. מתאים גם לטיפול בבעיות חניכיים שיוצרות הפרעות אכילה וכן לאובדן משקל. המטפלים הינם בחלקם מומחים לדיקור סיני גם בקרב בני אדם אך יש בהם גם ווטרינרים וכן מטפלים שמתרכזים אך ורק בטיפול בבעלי חיים.

בתוך כמה זמן משפיע הטיפול?

מסיבה שטרם הובררה דיה, מרבית בעלי החיים מגיבים לטיפול אלטרנטיבי הרבה יותר מהר לעומת מטופלים אנושיים. כלומר, אם מטופל אנושי זקוק לסדרת טיפולים ארוכה, הרי שכלב או חתול יראו בדרך כלל הטבה משמעותית בתוך טיפול אחד, שניים או מקסימום שלושה. לאחר מכן, לפי הצורך טיפול תחזוקה בכל כמה שבועות או חודשים יכול לשמר את האפקט.

אילו טיפולים אלטרנטיביים לחיות מחמד ניתן למצוא כאן בישראל?

לצד טיפולים בדיקור סיני עבור כלבים ועבור חתולים, קיימים גם טיפולים נוספים. הם עדיין פחות נפוצים, אך תהליך הגידול בהיצע ובביקוש מהיר למדי. טיפול מסוג אחד הינו טיפול במגנטים או בשדות מגנטיים. אפשרות אחרת היה טיפול הומיאופתי. במרכז הטיפול עומד שימוש ברמדי. אלו תמיסות מהולות, ללא חומרים פעילים כדוגמת אנטיביוטיקה או משככי כאבים. בנוסף, טיפולי מגע, עיסויים ואף טיפול בפרחי באך כמו גם צמחי מרפא קיימים גם הם.

היכן מקבלים טיפולים אלטרנטיביים לבעלי חיים?

חלק מהמרפאות הווטרינריות המובילות מקיימות שיתופי פעולה עם מטפלים ברפואה משלימה. לרוב, דיקור סיני אך גם בשיטות אחרות. ווטרינרים מסוימים, שעברו הכשרות בתחום, מציעים לצד טיפולים קונבנציונליים גם טיפולים משלימים. בנוסף, מטפלים עצמאיים מציעים את השירות בבתי הלקוח. הם זמינים בשיטת "מפה לאוזן" אך נמצאים גם ברשתות החברתיות ואף מפרסמים עצמם באתרי אינטרנט. כלומר, טיפולים במרפאות אפשריים אך אחוז נכבד מהתהליך מתקיים למעשה בבתיהם של המטופלים עצמם. זה חוסך הגעה למרפאה ומייצר סביבה טיפולית אפקטיבית במיוחד.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית