איך מטפלים בתסמונת העייפות הכרונית?

טיפולים אלטרנטיביים לתסמונת העייפות הכרוניתתסמונת העייפות הכרונית או תסמונת התשישות הכרונית היא תסמונת הבאה לידי ביטוי בתשישות ממושכת וכן במגוון תסמינים נוספים שלא חולפים גם לאחר מנוחה.

אמנם המומחים בתחום טרם הגיעו להסכמה בנוגע לגורם הברור של התסמונת, אך ישנן כמה תיאוריות המנסות להסביר את האטיולוגיה של המחלה. כך למשל בשנת 2009 ובשנת 2010 פורסמו שני מחקרים בהם דווח על הימצאות של נגיף מסוים בחלק ניכר מהחולים.

נשים נוטות לסבול מהמחלה בשכיחות גבוהה יותר מאשר גברים, ברוב המקרים המחלה מתפרצת בין גיל עשרים לגיל ארבעים ולא נמצא קשר בין הרמה הסוציואקונומית לבין הסיכוי לחלות בתסמונת.

מה הם התסמינים המרכיבים את התסמונת?

ברוב המקרים הלוקים בתסמונת התשישות הכרונית סובלים מחולשה, כאבי שרירים, כאבי מפרקים, כאבי ראש ותשישות שלא חולפת גם לאחר מנוחה. בנוסף לכך, מופיעות ברוב החולים בעיות קוגניטיביות שונות בדגש על פגיעה בזיכרון וביכולת הריכוז, אלרגיות שונות, תסמונת המעי הרגיז, עלייה או ירידה לא רצונית במשקל, בעיות שינה, חרדה, דיכאון ועוד.

החולה יכול לסבול מתסמינים רבים במקביל אך בחלק מהמקרים התסמינים יכולים להשתנות במהלך הזמן. ישנו אתגר גדול מאוד באבחון התסמונת וזאת כיוון שמדובר על תסמינים לא ספציפיים. הכוונה היא שלא ניתן לייחס את התסמינים השונים לליקוי או תקלה במערת מסוימת בגוף. כל אחד ואחד מהתסמינים המאפיינים את התסמונת ומגדירים אותה יכול להופיע במספר מחלות ולפיכך האבחון הוודאי מורכב ומאתגר מאוד.

נטורופתיה לטיפול בתסמונת העייפות הכרונית

לפי הנטורופתיה, על מנת לסייע לחולה להתמודד עם המחלות השונות מהן הוא סובל, יש לנטרל את כל הגורמים העומדים בדרכו להתמודדות עצמית. לפיכך, הטיפול מושתת על ניסיונות לחזק את כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף תוך סילוק אלמנטים מפריעים שונים.

בדרך כלל כשאדם הסובל מתסמונת התשישות הכרונית יגיע למטפל בשיטת הנטורופתיה, המטפל יתחיל את הפגישה בתשאול מקיף בנוגע לאורח החיים של המטופל וינסה להבין האם המקור לתסמונת הוא חוסר שינה, בעיות תזונתיות, חוסר תנועה או מתח נפשי.

בנוסף לכך, המטפל יבדוק האם התרחש מאורע כלשהו שהקדים את התסמונת כמו למשל טראומה נפשית, תאונת דרכים ועוד. הטיפול הנטורופתי כולל אספקטים תנועתיים, תזונתיים, שימוש בתוספי מזון ושימוש בצמחי מרפא שונים. בין היתר ניתנת תשומת לב לחיזוק של הכבד, על מנת לסייע לו לנטרל רעלים באמצעות שימוש בתוספי מזון כמו למשל אבץ, ויטמין C, אכינצאה, שן הארי ועוד. במקביל תינתן התייחסות לחיזוק מערכת החיסון של המטופל.

בנוסף לכך, במהלך הטיפול יושם דגש על שינוי התזונה של המטופל לתזונה קלה לעיכול, נקייה וטבעית, על מנת להימנע מלהכביד על הגוף ועל הכבד. הטיפול כולל גם הנחיות לביצוע פעילות גופנית במינונים הולכים ועולים, בהתאם למצבו האישי של כל מטופל ומטופל.

דיקור סיני לטיפול בתסמונת התשישות הכרונית

לפי הרפואה הסינית, בדרך כלל הגורם לתסמונת התשישות הכרונית הוא חוסר של יין או חוסר של צ'י, עם עודף של לחות וחום. הרמה העודפת של החום והלחות גורמת לפגיעה בטחול ובעקבות זאת מופיעים התסמינים הרלוונטיים לתסמונת. הדיקור הסיני מבוסס על האמונה לפיה בגופנו זורמת אנרגיית החיים (צ'י) בנתיבים הנקראים מרידיאנים וכאשר ישנן חסימות או הפרעות בזרימה התקינה של הצ'י, הדבר יבוא לידי ביטוי בתסמינים שונים.

לפיכך, במהלך הטיפול המטפל דוקר את המטופל בנקודות שונות הממוקמות לאורך המרידיאנים וכך משחרר את החסימות ומשפר את הזרימה האנרגטית. כמו כן, הטיפול כולל שימוש נרחב בצמחי מרפא לטיפול בעייפות הכרונית ובהנחיות להימנעות מביצוע פעולות שיכולות לפגוע בזרימה האנרגטית. בדרך כלל על ידי שינוי תזונתי ושינוי באורח החיים בשילוב עם דיקור סיני פעמיים בשבוע, ניתן לראות כבר תוך שבועיים עד שלושה שינוי לטובה במצב המטופל.

הומאופתיה לטיפול בתסמונת התשישות הכרונית

לפי ההומאופתיה, התסמינים מהם סובלים הלוקים בתסמונת התשישות הכרונית המהווים עדות למתחים או למאורע טראומתי כלשהו, שהגוף והנפש מתקשים להתמודד עמם. כך לדוגמה מתברר לעתים בשלב הראשוני בו שואל המטפל את המטופל שאלות מסוימות בנוגע לאירועים שקדמו להתפרצות של התסמינים כי התסמונת התפרצה לאחר תאונת עבודה או לאחר תקופה ארוכה של מתח נפשי.

הטיפול מבוסס על תכשיר הנקרא רמדי. הרמדי מופק עבור כל מטופל ומטופל באופן אישי בהתאם לגורם שהוביל להתפרצות התסמונת ובהתאם לתסמינים מהם הוא סובל. הרעיון העומד מאחורי ההומאופתיה הוא שדומה מרפא דומה. המשמעות היא שעל ידי מתן של חומר מסוים לאדם החולה, שהיה גורם למחלה בכל אדם בריא, ניתן לרפא אותו. עם זאת, על מנת שלא להחמיר את המחלה, התכשיר עובר סדרה של דילולים עד שכל התכונות הרעילות שלו מנוטרלות.

ההיגיון העומד מאחורי ההומאופתיה מזכיר במידה רבה את ההיגיון העומד מאחורי החיסונים – כאשר המטופל נוטל את התכשיר המדולל, הוא למעשה נחשף לגורם המאיים בזעיר אנפין וכך הוא עובר תהליך של עידוד להתמודדות עם הגורם המאיים האמתי.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית