ההבדל בין כאב ראש למיגרנה

כמעט כל אדם יחווה במהלך חייו כאב ראש בעוצמה כזו או אחרת, אך מה ההבדל בין כאב ראש רגיל ובין כאב ראש שהוא מיגרנה? יש יותר ממאה חמישים סוגים של כאבי ראש, חלקם משניים וחלקם ראשוניים, כאשר כאבי הראש הראשוניים לא נגרמים מחבלה או ממחלה כל שהיא והסיבה להם אינה מובנת. לעומת כאבי הראש שכולנו מכירים מחיי היום יום, המיגרנה היא מחלה נוירולוגית שהתסמין העיקרי שלה הוא כאב ראש והיא יכול לכלול תסמינים נוספים. כיצד מזהים אותה? התשובות בהמשך הכתבה.

 

לזהות את המיגרנה

לא כל אדם שסובל מכאב ראש סובל ממיגרנה ולהיפך. כדי לזהות את המיגרנה נעשה אבחנה מבדלת באמצעות כלים שונים לזיהוי, ובהם תסמינים נפוצים למיגרנה. התסמינים הנם כאב ראש חד צדדי בדרך כלל, חזק מאוד ופועם, כשעוצמת הכאב הנה בינונית קשה. במקרים רבים ישנם תסמינים של רגישות לאור ולרעש, בחילה, הקאה, עייפות, ראייה מטושטשת ואף בלבול. ברוב המקרים ההתקף ימשך בין כמה שעות ל-72 שעות, אך ישנם גם מקרים בהם המיגרנה הופכת לכרונית (מוגדרת כרונית מעל 15 ימים בחודש).

 

מה גורם למיגרנה?

המיגרנה יכולה להיגרם מסיבות שונות, כאשר אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים הוא התורשה. כיום הנושא נמצא במחקרים שרוצים להוכיח את הקשר הגנטי, אך כבר כעת ניתן לומר בוודאות שישנה שכיחות גבוהה לבני משפחה שסובלים ממיגרנה. יש לא מעט סיבות לכך שהמיגרנה מופיעה, זו יכולה להיות תזונה – צריכה של אלכוהול, קפאין, מאכלים ממתיקים, בשר משומר, שמרים, חמוצים ועוד. אלה יכולים להיות שינויים הורמונליים שונים, בעיקר וסת, ואלה יכולות להיות תרופות שגורמות להופעת התסמינים.

 

האם יש כמה סוגים של מיגרנה?

המיגרנה נחלקת לכמה וכמה סוגים, כאשר השני הסוגים העיקריים של המחלה נחלקים למיגרנה עם אאורה ובלי אאורה. מיגרנה עם אאורה תכלול את הבזקי האור, את ההפרעות בשדה הראייה ואת התופעות הנוירולוגיות השונות הקשורות לשרירים, לבלבול, לבעיות דיבור ועוד. מיגרנה ללא אאורה מוכרת יותר ובדרך כלל היא מתחילה בכאב ראש פתאומי בצד אחד של הגוף, היא מלווה בשינוי במצב הרוח, ברגישות רבה לרעש, רגישות לאור, בבחילות ובטשטוש ראייה.

יש עוד כמה סוגי מיגרנות שנחשבות פחות שכיחות אך כדאי להכיר אותן. מיגרנה אחת נקראת מיגרנה בזילרית, היא מופיעה אצל ילדים ונוער, במיוחד אצל נערות וככל הנראה בשל קבלת המחזור החודשי. מיגרנה זו כוללת סחרחורות, אובדן שיווי משקל, אובדן ראייה חלקי או ראייה כפולה, כאב ראש פתאומי ובליעת מילים. עוד סוג מיגרנה שניתן לראות בעיקר בילדים היא מיגרנה בטנית שכוללת אובן תיאבון, הקאות, בחילות ולעיתים כאב ראש. רוב הילדים שסובלים ממחלה זו יסבלו במשך חייהם מכאבי ראש. ישנן מיגרנות ללא כאב, ישנה מיגרנה וסתית, ועוד סוגי מיגרנות נוספות שנחשבות נדירות יותר באוכלוסייה.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית