צרבת לפני מחזור

צרבת לפני מחזורתסמונת קדם וסתית הינה תופעה נפוצה בקרב נשים בגיל הפריון. התסמונת כוללת מכלול של תסמינים המופיעים בצורה מחזורית מספר ימים עד שבוע בטרם הופעת המחזור החודשי של האישה.

בין תסמינים אלו נכללים: כאבי ראש, כאבי בטן וגב תחתון, פצעי בגרות, רגישות בשדיים, עייפות, בטן נפוחה ורגישה, שלשול, שינויים בתאבון ואף צרבת.

צרבת מאופיינת בכאב שורף בגרון, ונגרמת לרוב בשל חזרה של מיצי קיבה במעלה הושט. מצב זה מכונה בספרות המקצועית "GERD"- gastroesophageal reflux disease, ומאופיין גם בריח רע מהפה. באופן תקין ישנו סוגר (המכונה גם "ספינקטר") בחלק התחתון של הושט, המפריד בין הושט לקיבה.

סוגר זה נאטם בסוף תהליך הבליעה. כאשר קיימת בעיה בסוגר, הוא נמצא במצב פתוח ואוכל עשוי לעלות חזרה מהקיבה לושט. הושט, בניגוד לקיבה, אינו משופע בתאי ריר המגינים עליו, ולכן חומציות מיצי הקיבה שעולה אליו יוצרת גירוי שלו וכאב גרון שורף.

כיצד התקופה שלפני המחזור יכולה לגרום לצרבת?

התקופה שטרם הגעת המחזור מלווה בשינויים הורמונאליים רבים. חלק מההורמונים הללו, שמינונם משתנה באופן מחזורי, אחראים על הרפיית שריר חלק. אחד מהשרירים החלקים בגוף הינו הספינקטר של הושט, שהוזכר קודם. מסיבה זו חלק מהנשים עשויות לחוות הרפייה של הספינקטר של הושט לפני מחזור, וכתוצאה מכך, לסבול מצרבות.

האם יש טיפול רפואי לצרבת לפני מחזור?

הטיפול לצרבת לפני מחזור זהה לטיפול בצרבת כללית. ניתן, בהמלצת הרופא/ה, להשתמש בכדורים סותרי חומצה. ישנם מוצרי מדף שאינם דורשים מרשם רופא, והם מתחלקים לשלוש משפחות: תרופות המעכבות את התאים מיצרי החומצה בקיבה, תרופות הסותרות את החומצה, ותרופות החוסמות את השפעותיו של היסטמין, חומר המופרש בגוף ומעודד יצירת חומצה במערכת העיכול.

מלבד אלו, ישנן תרופות הניתנות במרשם רופא,  תרופות מהמשפחות שהוזכרו קודם, אך במינונים משמעותיים יותר ותרופות המגבירות את התנועתיות במערכת העיכול. מעבר לתרופות המותוות נגד צרבת, ידוע כי גלולת למניעת הריון משנות את המאזן ההורמונאלי בגוף, ובכך יכולות לסייע ולהקל על סימפטומי התסמונת הקדם ווסתית ובפרט על הצרבת. מומלץ להתייעץ עם גינקולוגית בנושא.

במידה וכל הטיפולים שהוזכרו לעיל אינם עוזרים ומדובר בצרבת חמורה ניתן לשקול הליכים התערבותים שונים כגון צריבה על ידי גלי רדיו, ופרוצדורות שונות המבוצעות בצורה אנדוסקופית.

האם ישנם טיפולים טבעיים להקלה על צרבת לפני מחזור?

ישנם מספר טיפולים שניתן להציע לסובלות מצרבות לפני מחזור. בראש ובראשונה- שמירה על אורח חיים בריא ודיאטה נכונה. ירידה במשקל במקרים של עודף משקל עשויה לסייע בהקלת הצרבות. בצמוד לכך, דיאטה מתאימה מומלצת. דיאטה כזו תהיה דלת מלח, ותכלול ארוחות קטנות במהלך היום, תוך הקפדה על הימנעות ממזונות הגורמים לחומציות וחריפות כגון- לימונים, חומץ, מטוגנים, פלפל חריף ועוד.

ניתן במהלך היום לבצע תנועות לעיסה עם השיניים או להשתמש בגומי לעיסהף על מנת להעלות את ייצור הרוק בפה הרוק הינו סותר חומצה מצוין. כמו כן, מומלץ להמנע משכיבה לאחר ארוחה, משום שבמצב זה קל יותר לתוכן הקיבה לעלות לאזור הושטי.

כחלק מאורח החיים הבריא שמומלץ לסגל כמובן שגם הפסקת עישון הינה חשובה ביותר. נמצא כי עישון מגביר צרבות, וזאת ככל הנראה בשל השפעה של הסוגר הושטי.

מהם גורמי הסיכון לצרבת לפני מחזור?

גורמי הסיכון לצרבת לפני מחזור, ולצרבת באופן כללי הינם מגוונים, וכוללים מתח נפשי, עישון, תזונה עשירה במלח ומזונות מטוגנים, בקע סרעפתי, ותרופות שונות, שיכולות לגרום לייצור עודף של חומצה בקיבה, ויחד עם השינויים ההורמונאליים שמחלישים את הספינקטר, להביא לידי צרבת.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית