צרבת אחרי אוכל

צרבת אחרי אוכלאין זה נדיר לחוות צרבת, במיוחד לאחר אכילת מאכלים מתובלים או ארוחה גדולה. נתונים רפואיים מצביעים על סטטיסטיקה לפיה אחד מתוך עשרה מבוגרים חווה צרבת לפחות אחת לשבוע.

אך אם הצרבת מתרחשת למעלה מפעמיים בשבוע, יתכן שהתסמינים מעידים על מצב חמור יותר הנקרא מחלת ריפלוקס. זוהי הפרעת עיכול הגורמת לחומצה בקיבה לחזור לגרון. צרבת תכופה היא התסמין השכיח ביותר של ריפלוקס, ולכן תחושת צריבה מלווה במקרים רבים בטעם חמוץ או מר בגרון ובפה.

הגורמים לצרבת לאחר האכילה

מזו עובר בגרון דרך הוושט אל הבטן. פעולת הבליעה גורמת לשריר השולט על הפתיחה בין הוושט והקיבה, הידוע כ"סוגר הוושט" להיפתח ולאפשר לנוזל לנוע לבטן. במצב תקין, השריר נותר סגור היטב.

אם שריר זה אינו נסגר כראוי לאחר הבליעה, התוכן החומצי של הבטן עשוי לעבור חזרה אל הוושט, במצב שנקרא ריפלוקס. לעיתים, חומצת הקיבה מגיעה לחלק התחתון של הוושט, וכתוצאה מכך מתרחשת צרבת.

הקלת צרבת לאחר האכילה

אכילה היא הכרח, אך צרבת אינה צריכה להיות תוצאה בלתי נמנעת. קיימים צעדים בהם ניתן לנקוט כדי להרגיע את תחושת הצרבת לאחר הארוחה. נסו את השיטות הביתיות הבאות על מנת להקל את התסמינים.

המתנה לפני השכיבה

לאחר ארוחה גדולה, הפיתוי לשכב על הספה או ללכת ישר למיטה לאחר ארוחת ערב מאוחרת, גדול. אך הרגל זה עשוי להוביל להתפרצות או החמרת צרבת. אם אתם חשים עייפים לאחר הארוחה, הקפידו על פעילות באמצעות תנועה למשך חצי שעה לפחות, כגון לצאת לטיול ערב.

מומלץ גם לסיים את הארוחה האחרונה לפחות שעתיים לפני השינה, ולהימנע מאכילת חטיפים ממש לפני השינה.

הרמת ראש המיטה

מומלץ להרים את ראש המיטה במספר סנטימטרים מעל הרצפה כדי למנוע צרבת וריפלוקס. כשפלג הגוף העליון מורם, כוח הכבידה מונע מתוכן הבטן לשוב אל הוושט.

חשוב לציין שיש להרים את ראש המיטה, ולא להשתמש בכריות, הגורמות לגוף להתכופף, להגביר את הלחץ על הבטן ולהחריף תסמיני צרבת וריפלוקס.

לבישת בגדים רופפים – חגורות צמודות ובגדים הדוקים מפעילים לחץ על הבטן, שעלול לגרום לצרבת. שחררו בגדים הדוקים לאחר ארוחה או החליפו בגדים למשהו נוח יותר על מנת למנוע צרבת.

להימנע מעישון, שתיית אלכוהול או קפאין – מעשנים עשויים להתפתות לעשן לאחר ארוחת הערב, אך החלטה זו עשויה לגבות מחיר יקר. בין הבעיות הבריאותיות הרבות הנגרמות כתוצאה מעישון, הוא מעודד אף צרבת באמצעות הרגעת השריר המונע מחומצת הקיבה לשוב חזרה לגרון. קפאין ואלכוהול משפיעים לרעה גם על תפקוד סוגר הוושט.

צעדים נוספים להקלת או מניעת צרבת לאחר האכילה

תזונה עתירת שומן עשויה להחמיר את התסמינים, ולכן ארוחות דלות שומן הן אידיאליות. במקרים רבים, השינויים באורח החיים המוזכרים במאמר זה הם כל הדרוש על מנת למנוע או להקל צרבת. יחד עם זאת, אם התסמינים נמשכים או מתרחשים בתדירות גבוהה יותר, יש להתייעץ עם הרופא לשם אבחון וטיפול.

הרופא עשוי להמליץ על תרופות ללא מרשם כגון טבליות לעיסה או נוגדי חומצה נוזליים. חלק מהתרופות הנפוצות ביותר המשמשות להקלת צרבת כוללות סידן קרבונט; אלומיניום ומגנזיום, או סידן ומגנזיום.

תרופות חזקות לצרבתמקרים חמורים יותר עשויים לדרוש תרופות חזקות יותר כגון חוסמי H2 ומעכבי משאבת פרוטון (PPIs), לשליטה בחומצת הקיבה או חיסולה. תרופות אלו מספקות הקלה לטווח הקצר ויעילות לתסמיני צרבת רבים.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית