כאבי בטן לסובלים מצרבת

צרבת היא תופעה נפוצה במיוחד, כאשר כל אדם צפוי לסבול ממנה מדי פעם. גם השכיחות הגבוהה של הצרבת לא הופכת אותה לפשוטה יותר להתמודדות. צרבת, כשמה כן היא, היא תחושת צריבה הנובעת מעליית חומצות הקיבה בוושט. הצריבה מתחילה לרוב בבטן ומגיעה ממנה כפי מעלה, לאזור הצוואר והגרון (דרך הוושט כמובן). הכאב נלווה ללא מעט צרבות, מקשה על ההתמודדות איתן ואף עלול להצביע על דברים חמורים אחרים שמתרחשים להם מתחת לפני השטח.

מה הם הצדדים הכואבים של הצרבת?

נקודות ההשקה בין צרבת לבין כאבים הן למרבה הצער הדוקות מאוד. זה מתחיל עם עצם ההגדרה של צרבת בתור "כאב בוער" המופיע בגוף. הכאבים וחוסר הנוחות הכללית יופיעו לרוב לאחר אכילה, מסיבות ברורות, אם כי גם הישענות קדימה או שכיבה עלולים להשפיע לרעה.כאבי בטן לסובלים מצרבת

זו אחת הסיבות לכך שאנשים רבים הסובלים מצרבת חווים את הכאבים ביתר שאת בשעות הלילה, מה שמקשה על הלינה שלהם ועלול להפוך להיות בעיית שינה לכל דבר ועניין. כך או כך, ברור שמדובר בתסמינים שמקשים על התפקוד של האדם לאורך היום והלילה כאחד.

מתי יש לפנות לקבלת טיפול רפואי?

גם אם צרבת וכאבי בטן הנובעים ממנה הם "טבעיים" פחות או יותר, יש עדיין כמה מצבים שצריכים להדליק אצלכם את נורות האזהרה. הראשון שבהם הוא שכיחות גבוהה במיוחד של הצרבת, בתדירות העולה על פעמיים בשבוע. בנוסף לכך עלולה להיות הצרבת מלווה בקשיים בבליעה, מצב נוסף שרצוי שיביא לקבלת טיפול רפואי בהקדם.
שימו לב שאבחון הבעיה חשוב על רקע העובדה שכאבים עזים המופיעים באזור החזה עלולים להצביע לא רק על צרבת, אלא גם על בעיות והתקפי לב מסכני חיים. אם אתם חווים כאבים עזים בחזה, או לחלופין כאבים בחזה לצד סימפטומים שעלולים להצביע על אירוע לב (כמו קוצר נשימה או כאבים ביד) – עליכם לגשת למיון באופן מיידי.

כיצד ניתן להקל על הכאב?

התמודדות עם צרבת אינה דבר פשוט. אנשים הסובלים ממנה נוטים לחוות את התסמינים בסבירות גבוהה, לעיתים עד לרמה של בעיה כרונית לכל דבר ועניין. ירידה לשורש הבעיה, בשילוב עם שינוי חלק מההרגלים התזונתיים, עשויים להקל על המצב (גם אם לרוב לא להעלים אותו לחלוטין). האדם צריך להבין שישנם מאכלים שמחריפים את תסמיני וכאבי הצרבת אצלו, ולצמצם את הצריכה שלהם עד למינימום האפשרי. הקושי הוא שמאכלים רבים מבין אלו שהתרגלנו לצרוך במשך עשרות שנים, ושמהווים חלק מהתזונה המקובלת בעולם המערבי המודרני, עונים על ההגדרה של מזונות המזיקים לסובלים מצרבת.

הטיפול התרופתי נפוץ להתמודדות עם הצרבת, אם כי בדרך כלל הוא לא יתבסס על משככי כאבים כלליים אלא על תרופות המתקשרות יותר למהות הבעיה. כך למשל תרופות נוגדות חומצה הן נפוצות במיוחד מכיוון שהן מביאות לנטרול של החומציות בקיבה, המגדירה למעשה את הצרבת ככזו. דוגמא נוספת היא תרופות המביאות לדיכוי הפרשת החומצה, בעיקר תרופות החוסמות את ההיסטמין מסוג 2. תרופות אחרות מיועדות לסייע לבעיה באמצעות הגברת תנועתיות מערכת העיכול ועיכוב המעבר של החומצה לאזור הוושט.

בדומה לתחומים רפואיים אחרים, גם כאן יש תרופות "חזקות" יותר או פחות. המצבים הבסיסייים יוכלו לשלב תרופות ללא מרשם רופא, גם אם אנחנו ממליצים לבצע את תהליך ההתאמה של התכנית הטיפולי בייעוץ ובליווי של רופא מומחה. מכיוון שלתרופות סיכונים ותופעות לוואי לא נעימות, יחד עם פוטנציאל התמכרות, חשוב מאוד שלא להפריז בנטילתן אלא לעשות הכול בדיוק על פי ההנחיות של הרופא המטפל.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית