צרבת בהריון

צרבת בהריוןלמעלה ממחצית הנשים ההרות מדווחות על תסמיני צרבת חמורה, במיוחד במהלך השליש השני והשלישי. צרבת היא גירוי או תחושת צריבה של הוושט, הנגרמת כתוצאה מתוכן הבטן העולה אל הוושט מהבטן, ונקרא ריפלוקס.

צרבת בהריון עשויה להתרחש בשל שינויי רמות ההורמונים, המשפיעים על שרירי מערכת העיכול והאופן בו מזונות שונים נסבלים. הורמוני הריון עשויים לגרום לשריר הוושט התחתון, השסתום השרירי בין הבטן והוושט, להירגע, כך שחומצות הקיבה מתרוממות חזרה אל הוושט.

בנוסף, הרחם המוגדלת עשויה להקיף את הבטן ולדחוף את חומצות הקיבה כלפי מעלה. למרות שזה נדיר, גם אבני מרה עלולים לגרום לצרבת במהלך ההיריון.

מה גורם לצרבת במהלך ההיריון?

צרבת במהלך ההיריון נגרמת כתוצאה משילוב הורמוני ההיריון והעובר הגדל ברחם, הדוחף את איברי הבטן.

מזונות מסוימים עלולים להחמיר צרבת במהלך ההיריון. כל המזונות הגורמים לצרבת בקרב נשים שאינן הרות, עלולים לגרום לצרבת במהלך ההיריון, כולל שוקולד, מנטה, משקאות המכילים קפאין, מזונות שומניים ואלכוהול.

מניעה וטיפול בצרבת במהלך ההיריון

התמודדות עם צרבת במהלך ההיריון כרוכה בעקרונות רבים של התמודדות עם הצרבת ללא ההיריון. יש להקפיד על שינויים בסגנון החיים על מנת להקל על התסמינים, הכוללים תחושת צריבה בחזה, צרידות, שיעול, כאב גרון או נזק לשיניים.

כדי להפחית את הצרבת במהלך ההיריון מבלי לפגוע בעובר, יש לנסות את הפעולות הבאות:

לאכול מספר ארוחות קטנות מדי יום – במקום שלוש ארוחות גדולות, ולאכול לאט.

להימנע ממזונות מטוגנים, חריפים או עתירי שומן – או מכל המזונות העשויים לגרום להרפיית סוגר הוושט התחתון ולהגדיל את הסיכון לצרבת.

לשתות פחות במהלך האכילה – שתיית כמויות גדולות במהלך הארוחה עלולה להגביר את הסיכון לחומצת ריפלוקס וצרבת.

הרגלי מנוחה ושינה – יש להימנע משכיבה מיד לאחר הארוחה, ולהקפיד שראש המיטה יהיה גבוה יותר מרגל המיטה, או למקם כריות מתחת לכתפיים על מנת לסייע במניעת עליית חומצות הקיבה לחזה.

תרופות ללא מרשם – מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי תרופות כגון טאמס או מאלוקס, הנחשבות כבטוחות לשימוש במהלך ההיריון. משככי צרבת נוזליים עשויים להתגלות כיעילים יותר בטיפול בצרבת.

לבישת בגדים רופפים – בגדים הדוקים עשויים להגביר את הלחץ על הבטן.

תזונה נכונה ובריאהלמניעת עצירות, יש לאכול יוגורט או לשתות חלב. מוצרים אלו עשויים לסייע בהקלת תסמיני צרבת. ברגישות ללקטוז, יש לבחור מוצרים נטולי לקטוז.

להימנע מעישון – נשים הרות צריכות להימנע מעישון. בנוסף לפגיעה בעובר, העישון מחליש את סוגר הוושט התחתון ומחריף את החומצה.

להתכופף נכון – בתנוחת כריעה, אין להתכופף מהמותניים, אלא מהברכיים.

לעיסת מסטיק – מסטיק עשוי להועיל בהקלת צרבת. הוא מגרה ייצור רוק, המכל ביקרבונט. הרוק והביקרבונט נבלעים, והביקרבונט מנטרל את החומצה שטיפסה חזרה לוושט.

אם הצרבת נמשכת, יש להתייעץ עם הרופא, ולקבל תרופות מרשם הנחשבות לבטוחות במהלך ההיריון. תסמיני הצרבת נוטים להיעלם לאחר הלידה.

תרופות ללא מרשם להקלת צרבת במהלך ההיריון

אם הרופא המליץ עליהן, ניתן לקחת תרופות ללא מרשם, כולל תרופות נוגדות חומצה, חוסמי H2 כגון רנטידין, או מעכבי משאבת פרוטון (PPI), להקלת תסמיני הצרבת.

ג'ינג'ר – תרופה טבעית המסייעת לחלק מהנשים ההרות הסובלות מצרבת בשילוב עם תסמיני בחילות או הקאות.

חומץ תפוחים – שתיים או שלוש כפיות חומץ תפוחים בכוס מים מסייע לאיזון ייצור החומצה בקיבה.

סודה לשתייה – מכילה סודיום ביקרבונט המנטרל חומצות קיבה. מערבבים כף אחת בכוס מים ושותים על מנת להקל את התסמינים.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית