צרבת לאחר אלכוהול

צרבת לאחר אלכוהול כאבים בחזה אינם עניין של מה בכך. תחושת השריפה המתפשטת מאזור החזה ועולה למעלה נותנת הרגשה של התקף לב שקורה.

למרות התחושה הברורה, כאבים בחזה אינם חייבים להיות תוצאה של אירוע לבבי מסוג זה או אחר, ולעיתים ישנה הפתעה בדמות צרבת המדמה סימנים אלו אך אינה קשורה כלל ללב עצמו. הצרבת גם אינה מפחידה ומאיימת כמו מחלות לבביות, אך היא בהחלט יכולה לגרום לאי נוחות ולהפריע למהלך התקין של חי האדם הסובל ממנה. לא תמיד הגורם לצרבת ידוע, אך במקרה של צרבת לאחר שתיית אלכוהול – לא ניתן להתבלבל.

התהליכים המתרחשים בגוף לאחר שתיית אלכוהול

בגוף האדם קיים שוער שרירי האחראי להפרדה בין חלל הוושט לחלל הקיבה. בחלל הקיבה מתחיל תהליך העיכול, החומציות שם גבוהה ביותר והוושט אינה ערוכה להתמודד עם רמות חומציות שכאלו.

תפקיד השוער הוא להרחיק את מיצי הקיבה מן הוושט ולהגן עליו. לאחר שתיית אלכוהול נחלשים השרירים בגוף וביניהם השוער השרירי, ישנה הרפיה באופן בלתי רצוני ומיצי הקיבה מטפסים מעלה אל עבר הוושט וגורמים לתחושת השריפה והכאבים.

סימפטומים נלווים לאחר שתיה חריפה

צרבת לאחר שתיית אלכוהול מלווה במגוון סימפטומים הגורמים לכך שזוהי צרבת קשה להתמודדות:

  • כאבי חזה קשים
  • תחושת שריפה מתפשטת מהחזה לעבר הגרון
  • הפרשת רוק מוגברת – כך הגוף מנסה להתגבר על הכאב, על ידי שטיפת הוושט בעזרת הרוק
  • תחושה של טעם מר וריח רע בפה – כתוצאה ממיצי הקיבה המנסים לעלות לעבר הוושט
  • יובש בפה – שגם עליו מנסה הגוף להתגבר בעזרת ייצור הרוק המוגבר
  • בחילות קשות והקאות

גורמי החמרה נוספים

צרבת לאחר אלכוהול תהיה חמורה יותר במידה והאדם ישכב לאחר השתייה. כוח המשיכה הסוחב את מיצי הקיבה למטה אינו פועל עליהם באותו האופן בעת השכיבה ולכן הם יוכלו לחדור בקלות רבה יותר לעבר הוושט ולגרום לצרבת.

זוהי סיבה נוספת להגביה את זווית השכיבה של אדם ששתה, מאחר וכך ניתן להקל על הצרבת במידה ותגיע. גורם נוסף שיכול להפוך את הצרבת לקשה יותר הוא עודף משקל, הגורם לצרבות גם בפני עצמו – ובשילוב עם אלכוהול הופך את הצרבת לכואבת ומשמעותית יותר.

כיצד ניתן למנוע?

הדרך הקלה ביותר למניעת צרבת לאחר שתיית אלכוהול, היא להימנע מהשתייה עצמה. ללא האלכוהול כנראה שהצרבת לא תופיע וכך לא יהיה צורך להתמודד איתה.

במידה ואין רצון לוותר על השתייה או שהדבר אינו אפשרי – מומלץ להימנע משתייה כשעתיים-שלוש לפני השינה. שתייה קרובה מדי לזמן השינה מעלה את הסיכוי לצרבת עקב הצירוף של אלכוהול ושכיבה.

בנוסף, במידה ומחליטים לשתות אלכוהול, רצוי להימנע מאכילת מאכלים מטוגנים או שומניים במיוחד. הצירוף של אלכוהול ומאכלים אלו מגדיל את הסיכוי לסבול מצרבת.

כיצד לפעול לאחר התקף צרבת

מיצי הקיבה העולים אל הוושט לעיתים מטפסים גבוה יותר ומגיעים אפילו לפה! במידה ומיצי הקיבה אכן הגיעו למעלה ייאלץ האדם להתמודד עם טעם מר, ריח רע ואפילו פגיעה בשיניים. מיצי הקיבה החומציים באים במגע עם השיניים ועלולים לגרום לקילוף של השכבה המגנה על השיניים וכך לגרום לעששת.

כדי להיפטר מהריח הרע, הטעם המר והפגיעה האפשרית בשיניים – הקפידו לצחצח לאחר התקף צרבת. כך תוכלו להיפטר מתסמינים אלו ולשמור על בריאות הפה.

לאחר התקף צרבת חשוב להגיע לרופא המתמחה בנושא ולבדוק את אפשרויות הטיפול. אסור להזניח טיפול בצרבת מאחר ובמקרים נדירים יכולה צרבת חוזרת לגרום להתמרה ממאירה של תאים בוושט עקב פגיעה חוזרת בהם, ועל כן יש לטפל בכך בהקדם.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית