ההבדל בין צרבת להתקף לב – מה חשוב לדעת?

ההבל בין צרבת להתקף לב צרבת וכאבים בחזה אמנם שונים למדי, אולם הם יכולים ליצור תחושות דומות ביותר. עובדה זו עלולה ליצור בלבול מסוכן ולגרום אבחנה לא נכונה באשר למקור הכאבים והתעוקה בחזה אשר יכולה להוות עניין של חיים ומוות.

לכן חשוב להבין ולדעת מהם ההבדלים בין התופעות ובאילו מקרים יש לפנות לקבלת סיוע רפואי.

התופעה של הופעת תחושת שריפה בחזה לאחר אכילת ארוחה דשנה מוכרת לרבים מאתנו, הנטייה לחשוב כי מדובר בצרבת ואמנם הסבירות הגבוהה היא כי זה המצב, אך קיים גם סיכוי כי הכאבים בחזה נובעים מבעיה בלב ומהווים אזהרה להתקף לב. היכולת להבחין בין צרבת לבין בעיה חמורה יותר הינה קריטית ויכולה להוות את ההבדל בין חיים ומוות.

מהי צרבת?

צרבת אינה מחלה אלא תסמין המתבטא בהופעת תחושת שריפה בחזה אשר עשויה להתחיל באזור הבטן העליונה ולהמשיך ולהקרין עד לצוואר. לעתים, חומצות הקיבה עולות בחזרה בוושט ויכולות להשאיר טעם חמוץ בפה בעיקר במצב של שכיבה.

במצב נורמלי, חומצות הקיבה אינן עולות במעלה הוושט תודות לפעולת שריר הסוגר של הוושט, זוהי טבעת של שרירים אשר פועלת כשסתום הנפתח רק בזמן הבליעה, לעתים השסתום נחלש או משתחרר ובכך מאפשר למיצי הקיבה לעלות חזרה בוושט. פתיחת שריר הסוגר יכולה לנבוע ממספר גורמים המפעילים לחץ עליו כגון אכילת יתר, שכיבה לאחר ארוחה, מזונות מסוימים וצריכה מוגברת של אלכוהול או קפאין.

כיצד נבחין בין צרבת להתקף לב?

צרבת יכולה להתחזות להתקף לב. צרבת יכולה לגרום לכאב בחזה המזכיר תסמין של התקף לב, אולם ישנם גורמים נוספים בעלי השפעה דומה בהם התכווצות שרירים בוושט, כאב של כיס המרה המקרין על החזה וארוחה כבדה ושמנה. ההבחנה בין בעיה בלב לבין צרבת עלולה להיות קשה ואף בלתי אפשרית, זיהוי הגורם לכאב החזה בעייתי ולכן יש לעמוד ולזהות סימני אזהרה המאותתים לנו כי מדובר בעיה חמורה יותר:

  • לחץ פתאומי, כאב מתהדק, לוחץ או מוחץ במרכז החזה הנמשך יותר ממספר דקות.
  • חוסר נוחות באזור החזה המלווה בקוצר נשימה, הזעה, בחילות וסחרחורת.
  • כאב המתפשט אל הגב, הצוואר, הלסת, הכתפיים או הזרועות ובמיוחד לעבר זרוע שמאל.
  • לחץ ותחושת הידוק במהלך פעילות פיזית או במצבי לחץ נפשי.

מתי יש לפנות לעזרה רפואית?

התקף מקרי של צרבת הוא בעיה שכיחה, אך במידה וההתקפים הם חוזרים ונשנים ייתכן כי מדובר בצרבת עקשנית אשר מצריכה נטילת תרופות נוגדות חומצה באופן יומיומי. במצב של התקפים חוזרים יש לפנות להתייעצות עם רופא וייתכן כי הבעיה מהווה תסמין למחלת GERD.

במידה והצרבת מחמירה או התחושה המתקבלת בהתקף שונה מהרגיל ומופיעה במהלך פעילות פיזית תוך היווצרות של קוצר נשימה, הזעה, בחילה, סחרחורת וכאב המקרין לכתף ולזרוע, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי דחוף באופן מידי. סימנים אלה עלולים לאותת על התקף לב.

חשיבות האבחנה הנכונה

הקשר בין מערכת העיכול העליונה לבין המערכת הכלילית לא מוסבר לחלוטין, אולם בהחלט קיים. ההשפעה ההדדית בין המערכות עלולה להיות מקור לאבחנה מוטעית ולדחיית הגעת החולה לחדר מיון. קיימת חשיבות רבה באבחון כל סימפטום בהקשר הנכון להופעתו משום שאותו הסימפטום עשוי להצביע על צרבת, אך גם על אירוע לבבי.

כיום ישנן בדיקות על פיהן ניתן לקבוע בוודאות האם מדובר בבעיה לבבית או לא בהן סקירת CT קרדיאלית ומבחני מאמץ שונים. חשוב לזכור כי כאשר מחכים ולא פונים באופן מיידי לחדר מיון, חלון ההזדמנויות לצמצום הנזק ללב מתקצר משום שהטיפול היעיל במצב זה הוא בשש השעות הראשונות שאחרי ההתקף. לכן כאשר מופיעים סימנים מחשידים, אין טעם לקחת סיכון ויש לפנות לבדיקה וטיפול רפואיים על מנת לשלול באופן וודאי קיומו של אירוע לבבי.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית