הכירו את 5 ה"אזורים הכחולים" שתושביהם מאריכים חיים יותר מכל מקום אחר בעולם

נטען שהתושבים המקומיים של האזורים האלה בעולם מאריכים חיים יותר מכולם ונהנים מבריאות טובה גם בזקנתם המופלגת.

המקומות האלה המתאפיינים בתוחלת החיי הגבוהה ביותר בעולם מכונים "אזורים כחולים" והם חולקים כמה מאפיינים משותפים והרגלים ייחודיים כמו תזונה בריאה ומאוזנת המתבססת  על מזונות מלאים ממקור צמחי והימנעות ממזון מעובד ותעשייתי,הקפדה על פעילות גופנית מתונה ומתמדת,תחושת משמעות ומטרה,משפחתיות ושייכות לקהילה חמה ומלוכדת.

האזור הכחול הראשון התגלה והוגדר על ידי החוקרים ג’יאני פס ומישל פולן, בעוד שהחוקר והעיתונאי דן בוטנר זיהה אזורים נוספים המתאפיינים באריכות חיים יוצאת דופן וחקר מקרוב את הקהילות האלה כדי  לפענח את הסוד העומד מאחורי החיים הארוכים והבריאים שלהם.

בוטנר הגיע לתגלית המפתיעה והמסקרנת שתושבי האזורים האלה הצליחו ליהנות מחיים ארוכים ובריאים  יותר לא בזכות גנים משובחים,עושר מופלג  או כוח רצון מעורר השראה, אלא  הרגלי  חיים נכונים,בריאים ומועילים.

אז מה אפשר ללמוד מהאנשים שגילו את הנוסחה לבריאות איתנה,אריכות ימים ושמחת חיים?

סרדיניה,איטליה

מקבץ הכפרים ההרריים המבודדים האלה הוא האזור הכחול האשון שזוהה על ידי החוקרים והוא מחזיק בשיא העולמי לאנשים בני מאה ומעלה. בגלל שרוב תושבי המקום מתפרנסים מחקלאות ורעיית צאן, הם שוהים זמן רב בטבע , הולכים לפחות 8 ק"מ מדי יום ,מרבים בצריכת פירות,ירקות ודגנים מלאים שהם מגדלים במו ידיהם ולוגמים בהנאה את יינות הקנונאו המקומיים מדי יום. משפחה היא ערך עליון בתרבות המקומית ואנשים בגיל הזהב זוכים לכבוד רב וטיפול מסור.

חלק ניכר מהגברים נשארים פעילים, צלולים ובריאים יחסית גם לאחר גיל 100 והכפר הזעיר סאולו החזיק בשיא  של 20 בני מאה בין שנת 1996 ל-2016.

 

אוקינאווה,יפן

נשות האי אוקינאווה ביפן הן בעלות תוחלת החיים הארוכה ביותר בעולם.

אין ספק שתזונה משחקת תפקיד מפתח בחיים הארוכים והבריאים של תושבי האי הצורכים על בסיס יומיומי מגוון "מזונות- על" כמו מיסו,טופו ואצות ים. מרכיב נוסף התורם לאריכות הימים יוצאת הדופן של תושבי האי הוא הקונספט היפני "איקיגאי" המוגדר בתור הכוח המניע המעניק תכלית ומשמעות לחיים. על פי בוטנר, הדחף למצוא סיבה טובה לקום מדי בוקר, לעשות משהו חיובי ומועיל עם חייהם, להגשים את עצמם  ולתרום משהו מעצמם לעולם הוא הסוד לחיים הארוכים והמספקים של המקומיים.

האי גם ידוע במסורת ייחודית נוספת בשם "מואי" שנועדה לספק למקומיים  רשת תמיכה חברתית חזקה במיוחד. עוד בתקופת הילדות, נוצר חיבור מיוחד בין קבוצה של ארבעה או חמישה תינוקות הגדלים ומתבגרים ביחד והופכים לחברי אמת לשארית חייהם. הם מספקים אחד לשני כתף תומכת ואוזן קשבת ומהווים סוג של משפחה שנייה. בהתאם למנהג המקומי, חברי הקבוצה נפגשים זה עם זה לעתים קרובות כדי לשוחח,לצחוק ולבלות, מספקים תמיכה רגשית וכלכלית  בשעת הצורך ותמיד נמצאים שם אחד בשביל השני.

 

לומה לינדה,קליפורניה

חלק מתושבי העיירה לומה לינדה בקליפורניה  חיים  בממוצע עשר שנים יותר משאר תושבי ארצות הברית . המכנה המשותף למאריכי החיים בלומה לינדה הוא שכולם חברים בכנסייה  האדוונטיסטית של היום השביעי, זרם פרוטסטנטי סגפני שהתפתח בארצות הברית. בנוסף לכך, הם מקפידים על תזונה צמחונית הכוללת בעיקר דגנים,אגוזים וירקות ומתבססת על המתואר בכתבי הקודש.

חברי הקהילה גם נמנעים מהרגלים מזיקים כמו עישון ושתיית אלכוהול ומנהלים אורח חיים פעיל ומודע יותר. חלק מחברי הכנסייה האדוונטיסטית גם  מקפידים לא לצרוך בשר אדום (בדגש על חזיר), פירות ים, מזון מעובד וקפה.

 

חצי האי ניקויה,קוסטה ריקה

האזור הזה יכול להתגאות בתוחלת החיים הגבוהה ביותר בקוסטה ריקה:לא פחות מ-85 שנים, למרות שמבחינה כלכלית מדובר באחד מהאזורים העניים ביותר במדינה. ייתכן שאחד מהגורמים העיקריים לאריכות החיים של המקומיים היא אמונה דתית עמוקה והכרה בחשיבות העליונה של משפחה חמה ומלוכדת. קשישים ממשיכים לחיות עם בני המשפחה שלהם בלי לעבור למסגרות חיצוניות כמו בתי אבות גם בגיל מופלג, זוכים להערכה ולהערצה וממשיכים להרגיש שייכים ומועילים לקהילה. על פי בוטנר, מדובר בהתגלמות תפיסת  ה- "Plan de Vida"- או "תוכנית חיים", גישה חיובית ומעצימה המספקת ערך ותכלית לחיים גם  בגיל הזהב.

גם התזונה הבריאה שאינה כוללת מזון תעשייתי ומעובד ומי השתייה העשירים בסידן ומינרלים חיוניים נוספים,כמו גם אורח החיים הפעיל שהם מנהלים  תורמים לאריכות החיים של המקומיים.

 

איקריה,יוון

הסיכוי לחצות את גיל 90 ולשמור על חשיבה צלולה וחדה ובריאות טובה בקרב תושבי האי איקריה הוא הגבוה ביותר ביוון. למרות הגיל המופלג של רבים מתושביו, המקומיים יכולים להתגאות באחוז הנמוך בעולם של מקרי דמנציה.

בגלל תוואי השטח ההררי והאופי החקלאי והמבודד של האזור, תושבי איקריה מנהלים אורח חיים פעיל,רגוע ומאוזן ומרבים לצרוך תוצרת חקליאת אורגנית. המגורים בקהילות קטנות ומלוכדות תורמת ליצירת קשרים חברתיים חזקים וחמים יותר.

התזונה הים תיכונית הידועה בשלל הסגולות הבריאותיות שלה והעשירה בשפע של פירות וירקות עונתיים כמו גם שמירה על  ימי צום תקופתיים בהתאם למנהגים ולמסורות של הכנסייה היוונית האורתודוקסית עושה רק טוב לבריאותם של תושבי האי.

הרגל בריא נוסף של התושבים המקומיים שלוקחים הכול בקלות ואינם ממהרים לשומקום הוא שנת צהריים טובה שהוכחה בתור דרך יעילה להוריד את רמת הורמוני הלחץ ולהפחית את הסיכון לתמותה בעקבות מחלות לב.

מקורות

https://www.medportal.co.il/%d7%a1%d7%95%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%aa%d7%96%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%90%d7%a0%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%a2%d7%9d-%d7%aa%d7%95%d7%97%d7%9c%d7%aa-%d7%94%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%94/

 

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%96%D7%95%D7%A8_%D7%9B%D7%97%D7%95%D7%9C

 

https://www.bluezones.com/

 

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית