מה עושים כשיש עצירות אצל ילדים?

עצירות היא ללא ספק תופעה לא נעימה בלשון המעטה, בין אם היא מתרחשת אצל מבוגרים ובין אם עצירות אצל ילדים, מדובר על דבר לא קל להתמודדות. כהורים, אנו רוצים לעשות את כל מה שניתן על מנת להקל על סבל של ילד הסובל מעצירות ומחפשים את הדרך היעילה ביותר להתמודד עם העצירות שפקדה את הילד. במאמר הבא תקבלו את כל המידע אודות הסיבות האפשריות לעצירות אצל ילדים ואת האופן שבו ניתן להתמודד עם עצירות אצל ילדים בהצלחה ולהקל על הילד.

 

הגורמים לעצירות אצל ילדים

עצירות אצל ילדים מוגדרת כמצב שבו יש קושי ביציאות או תדירות נמוכה של יציאות שהיא למעשה פחות משלוש פעמים בשבוע, במשך שבועיים יותר. תופעה זאת תהיה מלווה גם בכאבים ובסבל. יכולות להיות לא מעט סיבות לעצירות לרבות תזונה דלה בסיבים תזונתיים, שתייה בכמות לא מספקת, שינוי בתזונה, חוסר בפעילות גופנית, תחושה של גועל או פחד משירותים ציבוריים, לחץ לניקיון מההורים ואפילו הליך גמילה מחיתולים כאשר לא הפעם הפעוט או הילד אשר חוששים מהאסלה מתאפקים לא מעט ובגין זאת הם מפתחים עצירות. במקרים נדירים העצירות נגרמת ממחלה, אלרגיה או תופעות לוואי של תרופות או בשל המבנה של מערכת העיכול, אך כאמור, לרוב עצירות אצל ילדים נגרמת בשל סיבות פיזיות שונות או נפשיות וחשוב מאוד לזהות את הסיבה המדויקת לעצירות על מנת לטפל בה.

 

כיצד לטפל בעצירות אצל ילדים?

חשוב לדעת כי בהרבה מקרים ההורים כלל אינם יודעים שהילדים שלהם סובלים מעצירות. ישנן תופעות שונות שיכולות לרמז על עצירות אצל הילד ולהדליק נורה אדומה והם: ירידה בתאבון, אי שקט, בכי בזמן היציאה, הופעת סימני דם על הנייר בניגוב, כאבי בטן עוויתיים, נפיחות בבטן, תחושת שריפה בפי הטבעת ובמקרים מסוימים גם פחד לגשת לשירותים. כאשר מזהים עצירות או אפילו רק חושדים בכך, יש לגשת לרופא הילדים ואין לדחות את הטיפול בעצירות שכן, המצב יכול להחמיר לעצירות קשה אשר באה לידי ביטוי בחסימה. אם אובחנה עצירות על רקע מחלה, הטיפול יהיה בהתאם לאבחנה כאשר ברוב המקרים העצירות היא פונקציונאלית והטיפול יהיה מבוסס על שלושה מרכיבים חשובים שהם: תזונה נכונה, טיפול במרככי צואה והקניית הרגלי התפנות נכונים.

טיפול טבעי בעצירות יכול לכלול אכיל מזון עשיר בסיבים תזונתיים לרבות ירקות, פירות, דגנים מלאים כאשר ההמלצה לצריכת סיבים בילדים היא חצי גרם לק"ג משקל גוף. שנית, ניתן לתת לילד שזיף מיובש, אגס ומיצי תפוחים אשר יכולים לגרום לעלייה בתדירות ובתכולת המים בצואה. כמו כן, חשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה בעיקר בשילוב עם הסיבים התזונתיים ורצוי גם לשלב פעילות גופנית סדירה עם פעילות שהילד אוהב. ניתן למצוא כיום גם תוספי תזונה טבעיים אשר יכולים לסייע לילד בריכוך הצואה. כדאי מאוד להציע לילד לפחות פרק זמן כלשהו ביום לשבת בשירותים ולנסות להתפנות.

כאשר מדובר על עצירות בילדים יש לקחת בחשבון גם את האפשרות כאמור כי מדובר על עצירות על רקע רגשי או תחושתי. במקרה הזה כדאי מאוד להורים לקבל הדרכת הורים ספציפית במקביל לטיפול הקונבנציונלי אשר במהלכו ישקפו להורים את הקשיים של הילד וכיצד ניתן לסייע לו.

**המידע הכתוב הוא מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי.

 

 

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית