נפש בריאה בבית נקי – כיצד ניקיון הבית משפיע על בריאותנו?

כשהארון מבולגן, הראש בבלאגן. אין ספק שיש קשר הדוק בין הסביבה הפרטית שלנו לבין מצבנו הנפשי והבריאותי הנתון. שמירה על המרחב האינטימי ביותר שלנו נקי, מאורגן ומזמין משפיע עלינו ברבדים והיבטים עמוקים בחיינו. אז האם ניקיון אכן יכול לסייע בריכוז ובמוטיבציה? האם השינה שלנו מושפעת מכמות האבק שעל שידת הלילה? כאן נראה כיצד בית נקי יכול לשפר את איכות החיים באופן דרמטי.

בית נקי הוא לא רק נעים יותר – הוא בריא יותר

אבק, לכלוך מצטבר, עומס ובלאגן, עובש ושאר מפגעים קטנים מהווים חלק משגרת החיים שלנו, בין אם נרצה ובין אם לא. בשנתיים האחרונות, יצא לנו להיות יותר בבית. נראה שהמגמה הזו מתמשכת עם יותר ימי עבודה מהבית ואנו חווים את הבית שלנו באופן אינטנסיבי יותר. החדשות הרעות הן שכל הגורמים הללו משפיעים על בריאותנו. החדשות הטובות הן שאפשר לפתור זאת בקלות. שמירה על סביבה היגיינת, נקייה ונעימה תחולל את השינוי. אלו כמה נקודות למחשבה.

עומס מול מעמסה רגשית

עומס בעיניים מתורגם במוח שלנו לעומס חזותי של אובייקטים. אנו יודעים כי הם אינם במקומם ודורשים את תשומת הלב שלנו. אחת ההשלכות לכך היא הידיעה כי יש מספר רב של "פרויקטים" שאינם גמורים סביבנו.

עבור רבים מאיתנו, הידיעה כי מתחולל סביבנו אי סדר שביום מן הימים ניאלץ לגשת אליו ולפתור אותו (אבל עכשיו אין זמן כי אנו צריכים לבצע מטלה אחרת) עלולה לגרום למתח, חוסר שביעות רצון ולחץ. אם נוסיף לכך את השגרה העמוסה והלחוצה ממילא, אנו מתרחקים מהיעדים שלנו ויוצרים כאוס ועומס רגשי ונפשי ללא שליטה.

שמירה על דרכי הנשימה

אנו מוקפים באבק בכל רגע נתון. יחד עם זאת, שאיפת אבק משמעותית עשויה לעורר בגוף תגובות שונות. על אף שברוב המקרים מערכת הנשימה שלנו יודעת כיצד להתמודד איתו, האבק עשוי להשפיע לרעה על הבריאות. הדבר נכון גם לאלו מאיתנו שאיננו אלרגיים לאבק. ככל שהזמן עובר, תחלואה הקשורה בדרכי הנשימה כמו ברונכיטיס או כוויות בקנה הנשימה יכולות לשבש את בריאותנו ולפגוע באיכות החיים. היכן נמצא את מצבורי האבק?

  • על מדפי הספרים והחפצים שמסביבנו
  • בפילטרים של מערכות המיזוג
  • בשטיחים, בווילונות ואף במצעי המיטה שלנו
  • על גבי מכשירי החשמל הנייחים שמשמשים אותנו יום יום במשך שעות ארוכות

תרומה משמעותית לשינה ערבה

אוויר מעופש שמקורו בחדר עמוס ולא נקי, יכול להשפיע לרעה על איכות השינה שלנו. קרבה של דרכי הנשימה לטקסטיל וריהוט כמו שידת הלילה לצידנו, האחסון שמתחת למיטה ועוד – כל אלו עשויים לגרור התקפי שיעול במהלך הלילה, הפרעות לנשימה ועוד. פגיעה במהלך התקין של השינה שלנו תגרום לעייפות במהלך היום ועם הזמן לעייפות מצטברת, פגיעה במוטיבציה, מתח ועוד.

העלאת מצב הרוח והגברת המוטיבציה

סביבה נקיה ומאורגנת מאפשרת לנו להתמקד במשימה שעומדת לפנינו. על זה דיברנו גם בסעיף הראשון. היכולת לשמור על מוטיבציה גבוהה המסייעת לשמירה על פרודוקטיביות וליכולת "להחזיק" תהליך יצירתי ממושך, מושפעת באופן בלתי אמצעי מהאופן בו חדר העבודה שלנו נראה ומרגיש.

כאשר אנו מוצפים באובייקטים שונים שאינם קשורים למשימה שלנו, אנו מתקשים להתמקד ולהשלים בזמן את המשימות שלנו. עומס ובלאגן קשורים לבלבול, מתח ורגשות שליליים נוספים כמו מתח ועצבנות. זאת בניגוד לבית מאורגן ונקי המשרה שלווה ותחושת רווחה המסייעת לנו במדד המוטיבציה, הריכוז והיעילות.

גם אם אין לנו את הזמן הדרוש כדי לשמור את הבית נקי בכל עת, סיוע של גורם מקצועי, כמו חברת ניקיון עשוי להיות השקעה שתחזיר את עצמה שוב ושוב לאורך השנים ותעניק לנו את כלל היתרונות.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית