סיכונים בלידת עכוז ועילות להגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה

תביעות רשלנות רפואית בלידה מוגשות בגין מתן שירותים רפואיים תוך סטייה מרמת הזהירות הנדרשת. השירותים הרפואיים המקימים את עילת התביעה עשויים להינתן במסגרת טיפולי פוריות, כחלק ממעקב הריון, בלידה וגם בטיפול בילוד בבית החולים.

חשוב להכיר את הסיכונים הנובעים מלידת עכוז ולהתייעץ עם עורך דין במקרה של חשש לרשלנות רפואית. כך ניתן להגיש תביעה מסודרת ולקבל פיצוי כספי על סך עשרות מאות אלפי שקלים. הפיצוי מכסה חלק מעוגמת הנפש ומיועד לעזור להורים בהתמודדות עם ההוצאות על הטיפולים הרפואיים באם או בילוד. עובר מתפתח ברחם במהלך הריון כאשר הוא נמצא במנח עכוז. מבחינה פיזיולוגית, ראשו של העובר פונה לעבר החלק העליון של הרחם ולכן מטבע הדברים העכוז והרגליים פונים לעבר תעלת הלידה. מצב זה נחשב תקין עד שבוע 32 שלאחריו אמור התינוק להתהפך בצורה הדרגתית, עד לתנוחה בה הראש הוא זה שפונה לכיוון תעלת הלידה.

להרחבת הידע בנושא רשלנות רפואית – https://www.carelessness.co.il/

 

סיכונים בלידת עכוז

לא כל הסיכונים הנובעים מלידת עכוז מקימים עילה לתביעת רשלנות רפואית בלידה. בתי המשפט צריכים לבדוק האם הסטייה מרמת הזהירות בעת מתן השירותים הרפואיים גרמה נזק למטופל, והאם הנזק היה נמנע אלמלא אותה סטייה. בנוסף, בענף הרפואה מתייחסים למנחים שונים הנכללים תחת ההגדרה של "לידת עכוז". לכל מנח דרגת סיכון שונה עבור הילוד והאם וההחלטה של הרופא המיילד היא פונקציה של המנח הספציפי והנסיבות. בהקשר הזה נדרש בית המשפט להפעיל את מבחן הרופא הסביר ולבדוק את הפרקטיקה המקובלת. כך ניתן לדעת האם הרופא אכן התרשל בתפקידו או שמא מדובר על התנהגות שהייתה משותפת לכל איש מקצוע בסיטואציה דומה.

הסיכונים הקיימים בלידת עכוז מבליטים את החשיבות של פנייה לעורך דין לצורך הגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה, מסבירה עורכת דין שירי אלון. הסיכון העיקרי הוא כמובן מות התינוק, הנובע מפגיעות ושטפי דם במוח שנוצרים במהלך ניסיונות החילוץ. סיכון נוסף הוא נזק מוחי אצל התינוק הנגרם בגלל שהראש לא מצליח לצאת מתעלת הלידה, משהייה ארוכה מדי בתוך התעלה ומחוסר חמצן במוח. סיכונים אחרים הם קשיי נשימה של התינוק, שברים ופריקות הנובעים מפעולה אקטיבית של הרופא ושיתוק. בכל הנוגע ליולדת, הסיכון השכיח הוא איבוד דם רב.

 

העילות השכיחות להגשת תביעת רשלנות רפואיות בלידה ובהריון

תביעות רשלנות רפואית בלידה מוגשות בראש ובראשונה בשל ביצוע רשלני של הליך לשינוי מנח עכוז של העובר למנח ראש. העילה לתביעה ברורה במקרים בהם ההליך מבוצע על ידי רופא לא מיומן, תוך שימוש בכלים לא מתאימים, ללא מעקב של אולטרסאונד או בהיעדר שיתוף פעולה עם צוות רפואי מוסמך ותומך. כל אלו מהווים עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה ולדרישת פיצויים.

עילה נוספת להגשת תביעת רשלנות רפואית היא החלטה של הצוות הרפואי על לידה רגילה, על אף שהנסיבות מצביעות על הצורך בלידה קיסרית. עילות אחרות קמות כאשר הלידה הרגילה מבוצעת למרות שלא היה נוכח רופא מומחה ללידת עכוז וגינאלית, אם ההתערבות של הרופא המיילד בוצעה באופן רשלני ואם הרופאים התרשלו במתן הסבר מלא בנוגע להליכים, הסיכויים והסיכונים.

רופאים נדרשים לעקוב אחר התפתחות ההריון ולהפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותם על מנת להבטיח את בטיחות האם והעובר. במידה והם לא עושים זאת ומתעורר חשד לרשלנות רפואית, ניתן להגיש תביעה ולקבל סעד כספי לפי עיקרון פיצוי כגובה הנזק. הפיצוי ניתן בהתאם לגיל היולדת, כושר ההשתכרות שלה והנכות הרפואית שלה או של הילוד.

 

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית