שורש מאקה לגברים – האם יש השפעות חיוביות על הבריאות המינית?

צמח פרואני הגדל ברמות הגבוהות של הרי האנדים, שורש המאקה שימש לסגולותיו הרפואיות כבר אלפי שנים. הידוע גם בשם Lepidium meyenii, שורש המאקה הוא ירק מצליבי, כלומר הוא קשור לכרוב, גרגיר נחלים וברוקולי.

למרות שהמאקה מגיעה בצבעים שונים, המאקה הצהובה, האדומה והשחורה היא הנפוצה ביותר, כאשר שורשי המאקה הצהובים מועדפים בשל המתיקות והמגוון הרחב של יתרונות בריאותיים. במהלך השנים האחרונות, אבקת שורש מאקה וקפסולות שורש מאקה גדלו בפופולריות בגלל היתרונות הפוטנציאליים והתכונות הרפואיות שלהם.

שורש המאקה טוען שיש לו השפעות מועילות על רווחה וביצועים מיניים, כולל הגברת החשק המיני והפחתת הפרעות בתפקוד המיני, על פי האוכלוסיות הפרואניות שהשתמשו בו במשך מאות שנים.

אבל מה הסיפור האמיתי מאחורי יתרונות שורש המאקה? נסביר אם יש יתרונות מיניים של שורש מאקה לגברים, נפריך מיתוסים נפוצים על אבקת מאקה ותמצית מאקה ונעבור על תופעות לוואי אפשריות.

יתרונות שורש מאקה לגברים

שורש המאקה עשיר במספר חומרים מזינים, כגון סיבים, חומצות אמינו חיוניות, חומצות שומן, ויטמין C, סידן וכמה תרכובות ביו-אקטיביות שעשויות לתמוך בסגולותיו הרפואיות.

אבל האם תמציות של מאקה או אבקת שורש מאקה יכולות להגביר את החשק המיני? האם ההשפעות של שורש המאקה יכולות לשפר את הפרעות בתפקוד המיני כמו הפרעות זיקפה או שפיכה מוקדמת?

המשיכו לקרוא כדי ללמוד על היתרונות הבריאותיים של שורש המאקה לגברים.

מגביר ליבידו

האם חשק מיני של מאקה זה דבר? כמה ראיות מצביעות על כך שהגברת החשק המיני היא יתרון פוטנציאלי של מאקה לגברים.

סקירה משנת 2010 של ההשפעות של Lepidium meyenii על התפקוד המיני מצאה עדויות מארבעה מחקרים איכותיים עם סך של 131 משתתפים ששורש המאקה שיפר את החשק המיני לאחר שישה שבועות לפחות.

עם זאת, המחקרים שנכללו בסקירה היו קטנים, והראיות היו מוגבלות מכדי להסיק מסקנות נחרצות, לדברי החוקרים.

למרות שהמחקר מבטיח, לא ברור אם החשק המיני של שורש המאקה נכון או אם אבקת שורש המאקה מגבירה את החשק המיני.

מפחית חוסר תפקוד מיני

שורש מאקה יכול לשפר את התפקוד המיני – ספציפית, ההשפעות של מאקה עשויות לעזור לאלה עם הפרעות זיקפה, אחד הסוגים הנפוצים ביותר של הפרעות בתפקוד המיני.

הסקירה שלעיל בחנה גם ראיות ממחקר אקראי מבוקר אחד ומצאה שהיעילות של מאקה באלה עם הפרעות זיקפה קלה הייתה גדולה יותר מאשר פלצבו.

עם זאת, מחקר זה היה קטן מכדי להסיק תוצאה חותכת לגבי היעילות של מאקה עבור הפרעות זיקפה או סוגים אחרים של הפרעות בתפקוד המיני.

משפר את הפוריות

נראה כי מחקרים מסוימים מצביעים על כך שלקיחת מאקה לפוריות יכולה להיות מועילה ועשויה לשפר את הבריאות המינית – כלומר, איכות הזרע וריכוז הזרע – אצל גברים.

מחקר קטן מאוד של 20 גברים מצא שתמציות מאקה כתוסף תזונה שיפרו את ספירת הזרע כמו גם את תנועתיות הזרע במשך שלושה חודשים. עם זאת, מחקר זה היה קטן ביותר.

באופן דומה, סקירה משנת 2022 של חמישה מחקרים על ההשפעות של תנועתיות זרע וספירת זרע מצאה תוצאות מעורבות לגבי היעילות של מאקה לתנועתיות וספירת זרע. דרוש מחקר נוסף כדי לקבוע אם פוריות שורש המאקה היא לגיטימית בטענותיה.

יתרונות היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH)

היפרפלזיה שפירה של הערמונית היא כאשר הערמונית (בלוטה בצורת אגוז שחשובה לבריאות הרבייה) מוגדלת. BPH יכול להשפיע על התפקוד המיני, שעלול להוביל להפרעות זיקפה, ירידה בסיפוק המיני ויצר מיני נמוך.

מחקרים בבעלי חיים מצביעים על כך שתמצית שורש מאקה עשויה לעזור להפחית את גודל הערמונית. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לדעת כיצד שורש מאקה משפיע על BPH בבני אדם.

מגביר את האנרגיה

אחד היתרונות הנפוצים ביותר של אבקת המאקה הוא ששורש המאקה יכול לשפר את רמות האנרגיה.

מחקר משנת 2016 של 175 אנשים מצא ש-3 גרם מאקה אדומה או שחורה ליום במשך 12 שבועות העלו את רמות האנרגיה בהשוואה לפלצבו.

מחקר בבעלי חיים על השפעות המאקה בעכברים מצא תוצאות דומות – במיוחד שהתמציות של המאקה שיפרו את חילוף החומרים.

למרות שהמחקר הזה מבטיח, יש צורך במחקרים גדולים יותר כדי לראות אם אבקת שורש מאקה או תמציות של מאקה כתוסף מגדילות את האנרגיה.

מיתוסים נפוצים על יתרונות שורש מאקה

אילו יתרונות מיניים נוספים של שורש מאקה לגברים נכונים? האם תמציות מאקה יכולות לשפר את תפקוד האשכים ולהעלות את רמות הטסטוסטרון בסרום? האם קפה מאקה מגדיל את גודל הזקפה שלך?

אמנם יש טענות שאבקת שורש מאקה או תמצית מאקה יכולה לשפר את התפקוד המיני – כמו הגדלת רמות הורמוני הרבייה או מאקה לטסטוסטרון – אבל המחקר מאחורי הטענות הללו מוגבל, ותוצאות המחקרים היו מעורבות.

תופעות לוואי של שורש מאקה

מחקרים הראו שלמאקה אין השפעות שליליות והיא בדרך כלל בטוחה לשימוש.

מחקר אחד של 175 אנשים מצא שמנה של 3 גרם של מאקה אדומה או שחורה ליום במשך שלושה חודשים נסבלת היטב ללא תופעות לוואי חמורות.

תופעות לוואי של שורש המאקה אינן שכיחות, אך חלקן חוו כאבי ראש קלים או בעיות בטן.

שורש המאקה נטחן לעתים קרובות לאבקת שורש מאקה כדי להוסיף למזון כדי לקבל טעם אדמתי. אנשים מסוימים עשויים להוסיף אבקת מאקה לקפה כדי להגביר את האנרגיה. תמצית מאקה נמכרת לעתים קרובות גם בצורת תוסף ככדורי מאקה.

שורש מאקה לגברים: האם זה שווה את זה?

צמח הגדל ברמות הפרואניות בין אזורים בגובה רב אחרים, שורש המאקה שימש במשך מאות שנים בשל סגולותיו הרפואיות. ישנן טענות ששורש מאקה לגברים מפחית את הפרעות בתפקוד המיני ומשפר את הפוריות תוך פוטנציאל להקטין את גודל הערמונית ולהגביר את האנרגיה.

למרות שמחקרים קטנים יותר מראים השפעות מבטיחות על ההתנהגות המינית של גברים, התוצאות מעורבות, ויש צורך במחקר נוסף כדי להבין את ההשפעות של מאקה.

נכון להיום, הטיפולים היעילים ביותר, המוכחים מדעית להפרעות בתפקוד המיני, הם תרופות להפרעות זיקפה וטיפולי שפיכה מוקדמת. טיפולי אין אונות כגון קמגרות הנפוצים ביותר הם תרופות דרך הפה, כגון סילדנפיל (ויאגרה גנרית), ורדנפיל (לויטרה®), אוונפיל (סטנדרה®) וטדלפיל (סיאליס®).

אם אתה מודאג לגבי פוריות ובריאות הרבייה או רמות הטסטוסטרון שלך, קרא כיצד להגדיל את הטסטוסטרון באופן טבעי או למד עוד על מזונות שמגבירים את רמות הטסטוסטרון.

אתה יכול גם להזמין תור עם ספק שירותי בריאות כדי לבחון את הסיבה לדחף מיני נמוך או טסטוסטרון ולמצוא את הטיפול המתאים לך.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית