מחקר בדק: מה הקשר בין תרופות לצרבת ועליית סיכויי התמותה?

מחקר בדק: מה הקשר בין תרופות לצרבת ועליית סיכויי התמותה?מחקר חדש מצא: תרופות פופולאריות לצרבת, הנקראות מעכבי משאבת פרוטון, עשויות להגביר את הסיכון למוות. המחקר לא קיבל מימון מתעשיית התרופות.

אין זה הממצא המדעי הראשון שקובע שהתרופות, הנקראות גם PPIs, נקשרו לסכנות בריאותיות. מחקרים קודמים קשרו את התרופות לבעיות כליות, דמנציה ושברים בעצמות, למרות שלא כל המחקרים תמימי דעים.

במחקר החדש, שנערך במחלקה לאפידמיולוגיה קלינית בבית החולים סנט לואיס, המדענים מצאו שהסיכויים למוות גברו ככל שאנשים השתמשו יותר בתרופות.

השוואת השפעת תרופות צרבת לתרופות אחרות

במשך למעלה מחמש שנים, צוות המדענים עקב אחר אנשים שלקחו תרופות מרשם מסוג PPIs, והשוו אותם לאנשים שלקחו תרופות אחרות המיועדות לטיפול בחומצת הקיבה, כגון חוסמי H2. המחקר לא בחן את השימוש בתרופות PPI  ללא מרשם.

המדענים קבעו שבהשוואה לאנשים שהשתמשו בחוסמי H2, אנשים שלוקחים תרופות PPI  במשך כשנה, נמצאים בסיכון גבוה ב-25% למוות.

היות ומיליוני אנשים נוטלים תרופות PPI  באופן קבוע, הסיכוי של 25% יכול להיות מתורגם לאלפי מקרי מוות בשנה.

המחקר מצא עובדות, אך לא סיבה ותוצאה

נציגים בכירים של חברות תעשיית התרופות טוענים שהתרופות בטוחות כשאנשים לוקחים אותן בהתאם להוראות על התווית.

מדעני המחקר מסבירים בתגובה שאנשים שלוקחים את התרופות לצרבת, אינם צריכים להפסיק מיד את השימוש בהן, היות והסיכון למוות קטן אך משמעותי. החולים צריכים לקבל הנחיות וכל חולה צריך להיבדק על ידי רופא על מנת לקבוע אם עליו להמשיך לקחת את תרופות ה-PPIs או לא.

חברת המחקר, IMS, קבעה שנכון לשנת 2015, מיליוני אנשים ברחבי העולם משתמשים בתרופות צרבת פופולאריות אלו.

אופן הטיפול בתרופות צרבת

למרות שהטיפול המומלץ לתרופות PPI הוא שימוש קצר טווח הנפרש על פני שבועיים עד חודשיים לטיפול בכיבי צרבת, רוב המטופלים לוקחים בסופו של דבר את התרופות במשך חודשים או שנים.

בחלק מהמקרים, הרופאים עשויים לקבוע ששימוש ארוך טווח יכול להיות מוצדק, והמחקר מצא שסיכויי המוות עלו במידה ניכרת כשאנשים לקחו את התרופות במשך יותר משנה.

גרסאות מרשם של תרופות צרבת מסוג PPIs וחוסמי H2, מתייחסות למצבים חמורים הנובעים מצרבת, כגון דימום במערכת העיכול העליונה, מחלת ריפלוקס, וכיבים. במינונים נמוכים יותר, גרסאות ללא מרשם של תרופות אלו, משמשות לטיפול בקלקול קיבה הנובע מצרבת.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית