רפואה אלטרנטיבית בהלכה

רפואה אלטרנטיבית בהלכהמטופלים רבים שואלים אתם עצמם, האם על פי ההלכה מותר להשתמש בשירותי רפואה אלטרנטיבית. יש שחוששים שבמקרה של טיפולים אלטרנטיביים עלולים להתייחס לטיפול אפילו כעבודת אלילים, עקב החיבור לתחום הרוחני שאינו יהודי בהכרח. גם נושא הכשרות של תרופות במסגרת טיפולים אלטרנטיביים, כמו במקרה של הומואופתיה, עולה לדיון. עקרונית, אין איסור מוחלט על רפואה אלטרנטיבית בהלכה. רבנים רבים מאשרים את השימוש בטיפולים אלו בסיטואציות שונות, אבל לא כל טיפול זהה ולכן לא כל התייחסות לכל טיפול זהה.

 

כשמדובר על רפואה אלטרנטיבית, לרוב הכוונה למגוון רחב של טיפולים שאינם קשורים ישירות לרפואה המסורתית, המודרנית, הקובנציונלית. לרוב, המטפלים אינם בעלי הכשרה מתחום הרפואה. המונח רפואה משלימה, מתאר את ההתייחסות המעודכנת והמקובלת לכך שהטיפולים האלו משלימים את הטיפולים הרפואיים הקלאסיים. לכן, אם תבחרו לנסות לקבל טיפולים אלטרנטיביים תוכלו להתייעץ לגבי הטיפול הספיציפי בו תבחרו. חשוב להבין כי לכל טיפול יש את היתרונות אל מול החסרונות שלו, לעתים יש טיפולים שיכולים להחליף את הטיפול הקונבנציונלי או לחילופין לתמוך בו. כמובן, שיש רבנים שממליצים על רפואה זו ויש כאלה שמתנגדים לכך ולכן זה מאוד תלוי באמונה שלכם, באנשים להם אתם מקשיבים ונתמכים בדעה שלהם. 

איזה סוגי טיפולים אלטרנטיביים מציעה הרפואה האלטרנטיבית?

בתחום של רפואה אלטרנטיבית תוכלו למצוא מגוון רחב של טיפולים אלטרנטיביים שמתאימים למגוון רחב של בעיות וקשיים. חלק מהטיפולים כוללים בעיקר מגע, חלק מהטיפולים כוללים ייעוץ וחלקם כוללים תוספים שונים. בין טיפולי המגע תוכלו למצוא טיפולי שיאצו, טיפולי רפלקסולוגיה, עיסויים ועוד. ישנם ייעוצים בתחום התזונה, הנטורופתיה והומאופתיה הכוללים תוספי תזונה שונים, ישנם טיפולים של דיקור, רייקי ועוד. השאלה לגבי ההתייחסות של רפואה אלטרנטיבית בהלכה, רלוונטית לכל טיפול בנפרד, שכן כל טיפול שונה ממשנהו. 

 

על איזה בעיות עונה הרפואה האלטרנטיבית?

קשת הטיפולים הרחבה עליה פירטנו שקיימת בתחום של טיפולים אלטרנטיביים עונה על בעיות רבות בעידן המודרני. טיפולים אלטרנטיביים נמצאו יעילים במקרים של כאב כרוני, בעיות פוריות, בעיות במערכת העיכול, אסטמה ונזלת כרונית, דלקות אוזניים, בעיות לחץ דם, סכרת, איזון הורמנלי והרשימה נמשכת עוד ועוד. 


מה היתרונות של רפואה אלטרנטיבית?

טיפולים אלטרנטיביים באים פעמים רבות להשלים מה שחסר ברפואה המודרנית. פעמים רבות, גורם לבעיה מסוימת שמעיקה על המטופל אינו ידוע, והרפואה הרגילה אינה יודעת כיצד לטפל בו או שהיא כן מספקת טיפול אבל הוא יעיל דיו. טיפולים אלטרנטיביים שונים מתייחסים פעמים רבות לאדם כמכלול ולא תמיד צריכים לדעת את מקור הבעיה כדי לטפל בה. הטיפולים מתקיימים לרוב בסביבה נעימה ורגועה, לעיתים עם מוזיקה מרגיעה, ריחות נעימים, כך שעצם קבלת הטיפול מאפשרת לאדם להיתכנס בעצמו, להשקיע בעצמו ולהירגע מעט מהיום יום. זה כבר ידוע שמתח וחרדה מגבירים תופעות רפואיות רבות, כך שאם הטיפול עוזר להרגיע את המטופל, זו כבר כברת דרך. בנוסף, מכיוון שהטיפולים הם לרוב טבעיים ואינם מערבים חומרים שונים, הם יכולים להשתלב נפלא עם טיפולים קיימים אחרים. לדוגמה, אדם שמטופל בכימותרפיה עבור סרטן וסובל מבחילות, יכול לקבל טיפול בדיקור מבלי שהטיפול יפגע בתוכנית הטיפול המקורית. מומלץ בכל מקרה לשתף את כל הגורמים הטיפוליים בכל הטיפולים שהמטופל מקבל. בנוסף, פעמים רבות הטיפול האלטרנטיבי תומך בטיפול הקונבנציונלי ומסייע בחיזוקה של המערכת החיסונית ומערכות נוספות בגוף. הנה כמה יתרונות נוספים של הרפואה האלטרנטיבית:

  1. איננה גורמת לתופעות לוואי או תסמינים שעלולים לפגוע בנו בדרכים שונות
  2. מסייעת במגוון רחב של מצבים פיזיים ונפשיים גם יחד
  3. תורמת לאיזון גופני
  4. ניתן לשלב כמה סוגי טיפולים ביחד
  5. מתאימה לכל קצוות האוכלוסיה לרבות אנשים החולים במחלות כרוניות כמו סרטן, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, נשים בהריון, נשים אחרי לידה, נשים מיניקות, תינוקות וילדים…
  6. תורמת להרגעה ומורידה את הלחץ המאפיין כל כך את העידן המודרני בו אנחנו חיים

עוד בנושא: אילו סוגי טיפולים אלטרנטיביים ממתינים לכם בקופות החולים?

רפואה אלטרנטיבית בהלכה- איך זה עובד?

בעיקרון יש שתי אפשרויות בהיבט של בחירת המטפל והטיפול המתאים לכם. האפשרות הראשונה היא לגשת לרפואה האלטרנטיבית במסגרת קופת החולים בה אתם חברים. בדרך כלל תעברו אצל רופא ממיין עם ניסיון בתחום שיסייע להתאמת הטיפול בהתאם למצבכם הרפואי. תקבלו סדרת טיפולים במחיר מוזל. החיסרון של הטיפולים במסגרת זו הוא שהם קצרים בהשוואה לטיפולים במסגרת הפרטית שהיא כמובן האופציה השניה, היקרה יותר והיסודית יותר ברוב המקרים.

 

הייתי רוצה לבדוק את כל הנושא של רפואה אלטרנטיבית -מה עליי לעשות?

יש לא מעט מטפלים ששומרים על מצוות ההלכה ותוכלו להתייעץ איתם. מנעד האמונה הוא גדול ורחב, יש כל מיני אסקולות, לכן בראש ובראשונה אתם צריכים ללכת עם הלב שלכם, שכן על פי הרפואה הטבעית, גוף ונפש מחוברים זה לזה ואין להפרידם. עליכם להבין מה מפריע לכם, לאבחן את הבעיה שלכם בצורה יסודית ומקצועית, להבין ממה אתם סובלים ורק לפי זה ניתן יהיה לבחור את הטיפול הראוי ביותר מבין כל הטיפולים המשלימים, שכן יש הרבה כאלה. ברגע שמצליחים לאבחן את הבעיה, להבין מדוע היא מתרחשת בגוף שלנו, למפות את ההרגלים הלקויים שלנו בחיי היום יום, קל יותר לטפל וגם הטיפול הופך להיות יעיל יותר

לסיכום, רפואה אלטרנטיבית על פי ההלכה איננה אסורה ויש לבחון את המקרה לגופו בכל מטופל מחדש. אם אתם סובלים ממצב מסוים, בין אם זה בעיות שינה, חרדות ומתח, כאבי ראש ומיגרנות, בין אם זה בעיות פוריות או כל בעיה אחרת, תוכלו לפנות לאחד או יותר מהשיטות ולמצוא את הנתיב המוצלח עבורכם. לרפואה האלטרנטיבית מגוון רחב של יתרונות שכדאי לאמץ אותם

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית