רפואה אלטרנטיבית בצבא

רפואה אלטרנטיבית בצבאהעולם הרחב של טיפולים אלטרנטיביים לא פסח גם על צבא ההגנה לישראל וכיום ישנה מודעות הולכת וגוברת לתחום של רפואה אלטרנטיבית בצבא. אחד התחומים שהכי אימץ לחיקו את התחום של טיפולים אלטרנטיביים הוא תחום השיקום, וכיום מוצעים לנכי צה"ל במסגרות שונות של שיקום טיפולים אלטרנטיביים כחלק מתהליך השיקום הרפואי הקלאסי. אגף השיקום מציע לנכים ברמות שונות החזרים על טיפולים אלטרנטיביים כמו רפלקסולוגיה, וואטסו, כירופרקטיקה, אוסטיאופתיה, הומאופתיה ועוד. בנוסף, חיילים, קצינים, אנשי קבע יכולים להנות ממגוון שירותים המוצעים לקהל הצבאי במסגרות ובסיסים הפזורים ברחבי הארץ. מדובר במגמה שרק הולכת ותופסת תאוצה עם השנים, המודעות לנושא עולה והיום ניתן לטפל במגוון של שיטות אלטרנטיביות בשלל מצבים כמו פציעות ספורט בצבא, שיקום פיזי, שיקום נפשי כתוצאה מטראומה ועוד. 

 

איך רואה הרפואה האלטרנטיבית את גוף האדם? 

כדי להבין איך הרפואה האלטרנטיבית ושיטות הטיפול השונות מטיבות עם חיילים וקצינים בצה“ל, חשוב לחקור את הבסיס. בעוד הרפואה הקונבנציונלית, כלומר הרופאים הן האזרחיים והן הצבאיים, רואים את גוף האדם כגוף פיזי ולא מקשרים בעיה לאורח חיים או מצב מנטלי. כלומר, אם יש כאב במקום מסוים, צריך לטפל בכאב ולא בסימפטום או בגורם שמביא להופעת הכאב. לעומת זאת, הרפואה האלטרנטיבית המבוססת ברובה על שיטות טיפול מסורתיות כמו הרפואה היפנית, ההודית והסינית רואה את גוף האדם כמכלול שלם. גוף ונפש קשורים זה לזה. ברגע שמרכיב בנפש יוצא מאיזון, הדבר משפיע על הגוף כולו או על מערכת/איבר ספיציפי. הדבר נכון גם בצורה הפוכה, כלומר ברגע שמשהו מנטלי משתבש, כלומר הגוף הנפשי יוצא מאיזון, הדבר יכול ומשפיע על הגוף הפיזי וגורם לכאב. 

קצת דוגמאות…

  • חייל שחווה הלם קרב מפתח טראומה, חרדות ופחדים, מתקשה לישון בלילות והדבר בא לידי ביטוי בכאבי ראש, מיגרנות בלתי פוסקות ותסמינים נוספים.
  • חיילת שחווה תסמונת קדם וסתית בכל חודש סובלת מכאבים חדים באזור הבטן והגב התחתון, מתקשה לתפקד באותה תקופה ולבצע את עבודתה במשרד בצורה מיטיבה.
  • קצין בחי“ר שלא עבד לפי סרגל מאמצים, הלך יתר על המידה, סובל משברי מאמץ קשים דרגה 4 ומתקשה לתפקד גם בפן המנטלי וגם בפן הפיזי. 

במה תורמת רפואה אלטרנטיבית בצבא להליך השיקום?

תהליך השיקום הוא הליך ארוך ומורכב, מלבד החלקים הפיזיים ישנם אלמנטים רגשיים ונפשיים לתהליך. טיפולים אלטרנטיביים נותנים מענה משלים וטבעי לרפואה הקלאסית ויכולים להשתלב בקלות עם מרבית תוכנית הטיפול המסורתיות. הטיפולים מבוצעים באווירה נעימה ומרגיעה, כך שעצם ההגעה לטיפול מתחילה איזשהו הליך של ריפוי. רבים מהטיפולים עוזרים להרפיית לחצים וחרדות שמזמן הוכחו כמגבירים תופעות רפואיות. ישנם מקרים בהם לא ניתן למצוא את מקור הבעיה אבל אפשר להשתמש בתחום של טיפולים אלטרנטיביים לטיפול בתסמינים השונים, לדוגמה במקרים של מיגרנות, בחילות, כאבים כרוניים, בעיות מעי רגיז ועוד. 

באיזה בעיות מטפלת רפואה אלטרנטיבית בצבא?

טיפולים אלטרנטיביים מציעים מענה למגוון רחב של קשיים ובעיות פיזיות, רגשיות ונפשיות שונות. ננסה לפרט פה על חלק מהבעיות שהתחום של טיפולים אלטרנטיביים עונה עליהם.

  1. כאב כרוני – רבים מיוצאי הצבא סובלים מכאבים כרוניים כתוצאה מאירועים שונים במהלך שירותם. טיפולים אלטרנטיביים כמו שיאצו, דיקור, וואטסו ועוד יכולים לתת מענה לכאבים כרוניים במפרקים, בשרירים, בגב, בצוואר וכן הלאה. גם כשמדובר בכאבי ראש ומיגרנות ניתן לקבל מענה בתחום של רפואה אלטרנטיבית.
  2. בעיות במערכת העיכול – התחום של בעיות במערכת העיכול הוא רחב ויכול להתחיל החל ממעי רגיז שזו תופעה לא קשה אך מרגיזה, ועד לקוליטיס, קרון ועוד. טיפולים אלטרנטיביים יכולים לעזור גם עם התסמינים של בעיות אלו.
  3. לחץ וחרדה – טיפולים אלטרנטיביים לטיפול בתחום של חרדה ולחץ יכולים לכלול שילוב של שינויים בתזונה, תוספי מזון, פעילות ספורטיבית, צמחי מרפא ועוד. לא פעם חיילים, קצינים ואנשי קבע נמצאים בצבא בסיטואציות מורכבות, קשות, מלחיצות והדבר פוגע הן בגוף והן בנפש. 
  4. מאזן הורמונלי – פעמים רבות בתהליך ריפוי או שיקום מתגלות בעיות באיזון ההורמונלי הטבעי של הגוף. חוסר איזון יכול להוביל לעלייה לא מוסברת במשקל, מצבי רוח, קושי להיכנס להריון ועוד. טיפולים אלטרנטיביים שונים יכולים לטפל גם בתחום הזה.
  5.  תזונה – טיפולים אלטרנטיביים מציעים מענה גם בכל נושא התזונה בין אם מדובר בעלייה או בירידה במשקל, במחלות הנובעות מעלייה במשקל כמו סכרת, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה ועוד. קיים ניסיון אמיתי וכנה לשנות את מערך התזונה בצבא ולאפשר לחיילים, קצינים ואנשי קבע לאכול אוכל בריא יותר, טעים יותר ומזין יותר. 

מה עוד חשוב לדעת לפני שפונים לתחום של רפואה אלטרנטיבית בצבא?

אם אתם כבר מקבלים טיפול כלשהו עבור הבעיה שבשמה פניתם לקבלת טיפולים אלטרנטיביים חשוב שתשתפו את כל גורמי הטיפול בטיפולים שאתם מקבלים. גם את המטפלים של רפואה אלטרנטיבית וגם את הרופאים שמטפלים בכם.

איך אדע לבחור את הטיפול הנכון?

חשוב להבין כי בשונה מהעולם האזרחי, שם הטיפולים האלטרנטיביים כבר מבוססים, בצבא כל התהליך עדיין נמצא בתחילת הדרך. לכן, כדי שתוכלו להפיק את המיטב מהטיפולים, יש חשיבות רבה לאבחון מקיף, מקצועי ויעיל. תוכלו לדבר עם הרופא שנמצא ביחידה שלכם ולשאול האם הטיפולים קיימים או איך אפשר לקחת בהם חלק, זאת בהתאם למצב הרפואי שלכם. 

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית