טיפול אלטרנטיבי לחרדת הקורונה

מאת: מערכת האתר 12/4/2020

אין ספק שהחודשים האחרונים לא היו פשוטים כלל וכלל מבחינה נפשית עבור איש מאיתנו. היציאה מהשגרה, ההסתגרות בבתים,טיפול אלטרנטיבי לחרדת הקורונה אובדן ההכנסות וחוסר האונים מול מה שצופן לנו העתיד, עשויים לגרום גם לחזקים שבינינו, לפתח תסמינים של חרדה. ישנם מחקרים רבים המראים כי לפחות עשרה אחוז מהאוכלוסייה סובלים מחרדה ברמה כזו או אחרת באופן כרוני. לפי חוקרים לא מעטים, בישראל ספציפית, המצב חמור אף יותר.

התסמינים של חרדה יכולים לבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות. במקרים הקשים ביותר החרדה תגרום להתקפים של קשיי נשימה ותחושת מחנק אך תסמיני החרדה יכולים להיות גם פחות "דרמטיים" ולבוא לידי ביטוי למשל בהזעת יתר, דפיקות לב מואצות, פיתוח הרגלים כפייתיים ומחשבות טורדניות שלא נותנות מנוח.

במאמר שלפניכם נפרט אודות מספר טכניקות מבית הרפואה האלטרנטיבית שעשויות לסייע לכם להפיג את החרדה. יש רק לציין כי הדרך הטובה ביותר לטפל בבעיות נפשיות היא לפנות לאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש ועל כך נאמר, יפה שעה אחת קודם. למרבה השמחה, מטפלים רבים מספקים כיום טיפולים מרחוק באמצעות תוכנות כמו סקייפ או ZOOM.

טיפול אלטרנטיבי לחרדת הקורונה מבית NLP – ניתוב לשוני פיזיולוגי

NLP (ראשי התיבות של Neuro-linguistic programming) או ניתוב לשוני פיזיולוגי, היא טכניקה המיועדת להוביל לשינוי מחשבתי, רגשי והתנהגותי במטרה להביא לשינוי של דפוסים אוטומטיים והרגלים לא חיוביים. שיטה זו באה לעולם בשנות ה-70 של המאה הקודמת על ידי ג'ון גרינדר וריצ'רד בנדלר. בנדלר וגרינדר פיתחו שיטה המבוססת על טיפולים קצרי מועד וניסחו את העקרונות של השיטה בספרם The structure of magic.

הנחת היסוד של השיטה טוענת שכל אחד מאתנו קולט את העולם בצורה שונה וכי חלק ניכר מבעיות התקשורת נובעות מכך שאנשים מסוימים מאמינים כי רק ראיית העולם שלהם היא זו הנכונה. כאשר מפנימים את העובדה שלכל אחד ישנה תפיסה אובייקטיבית משלו, ניתן לשפר את התקשורת ולהיפתח לאנשים אחרים, תוך קבלת השוני והמחלוקת. כמו כן השיטה מבוססת על ההנחה שניתן להשפיע על מערכים נוירולוגיים באמצעות שיחה.

באמצעות NLP ניתן להתמודד עם גורמים מעוררי חרדה ואף עם החרדה עצמה, בין השאר על ידי שינוי יזום של "הגדרות המערכת". כך לדוגמה, ניתן לנסות לשנות את ההגדרה של התסמינים המאפיינים את החרדה. את הזעת היתר והנשימות המהירות, ניתן לקשר להתרגשות ולפרפרים בבטן, המופיעים כאשר אנחנו פוגשים אדם אהוב שלא ראינו הרבה שנים. שינוי ההגדרות, מוביל לשינוי תפיסתי והופך את התסמינים לנסבלים יותר.

גם דמיון מודרך יכול להקל על חרדת הקורונה

שיטת הדמיון המודרך היא טכניקה תרפויטית שבה משתמשים בדמיון כדי להשפיע על הנפש, לתרגל שליטה מוחית על תפקודים פיזיולוגיים ולהעלות למודעות תכנים שהודחקו. בטכניקה זו מתרגלים שיטות של הרפיה והירגעות ומשלבים אותן עם ויזואליזציה של סיטואציות שונות. כך לדוגמה באמצעות דמיון מודרך ניתן לדמיין למשל שבזמן התקף חרדה, עוטפת את המטופל בועה נעימה המגנה עליו מפני האיום החיצוני. ישנם רבים הנוטים לבלבל בין NLP לבין דמיון מודרך. זאת כיוון שדמיון מודרך הוא אחד הכלים שנעשה בו שימוש במסגרת טיפולי NLP. עם זאת, הוא יכול בהחלט לעמוד בפני עצמו.

כך טכניקת נשימה מעגלית (Rebirthing) מטפלת בחרדת הקורונה

נשימה מעגלית היא טכניקה טיפולית שפותחה על ידי סונדרה ריי ולאונרד אור ב-1974. שיטה זו מבוססת על ההנחה שבעיות רגשיות רבות הן תוצאה של זיכרונות מודחקים מתקופת הילדות המוקדמת ואפילו מהלידה. זיכרונות אלו יוצרים "חסימות" שניתן "לפתוח" באמצעות נשימה בדפוסים מסוימים.

במסגרת טיפול בנשימה מעגלית ניתן גם ללמד את המטופל לשלוט בתגובות הגופניות למצבי חרדה: לנשום בקלות במקום לסבול מקוצר נשימה ולהרפות את השרירים במקום לכווץ אותם. במובן הרגשי ניתן ללמוד במסגרת השיטה כיצד לבטא רגשות במקום להפנימם, כיצד לחוש במקום להדחיק וכיצד להתחבר לרגשות במקום להתנתק מהם.

מדיטציה להפחתת רמות החרדה

מדיטציה התפתחה בתרבויות רבות במקביל ונראה כי היא מלווה את האנושות כבר אלפי שנים. לפיכך ישנו מגוון רחב בצורה בלתי רגילה של טכניקות לתרגול מדיטציה וסוגים רבים מספור של מדיטציות. על יד תרגול מדיטציה, ניתן להפחית את רמת החרדה, להגיע לאיזון נפשי ולהקל על תסמינים של סטרס, דיכאון ואפילו כאבים גופניים.

מעניין לציין כי אפילו במסורת היהודית ניתן לראות אזכורים לצורות שונות של תרגול מדיטציה. המפורסמת שבהן היא שיטתו של רבי אברהם אבולעפיה, הכוללת מלמול של שמות קדושים תוך כדי נשימות עמוקות וארוכות והנעת הראש. תרגול מדיטציה עשוי להפחית את רמת החרדה בחיי היומיום וכן לסייע בהקלה על תסמיני חרדה, כאשר הם מתעוררים ומתחילים להתגבר ולהתעצם לכדי התקף.

 

מקורות מידע:

ליאור ברקן, מרצה בין לאומי לשיטת NLP. בית הספר הישראלי ל-NLP

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית