סוגי מזון הגורמים לצרבת

סוגי מזון הגורמים לצרבתצרבת נגרמת כתוצאה מהפרשה של חומצות קיבה העולות במעלה הוושט, התופעה נגרמת כתוצאה מבעיה בשסתום שבין הקיבה לוושט וכן כתוצאה מצריכת מזונות שונים העלולים לעורר את הבעיה או להחמירה.

ביטויי הצרבת הם תחושה של כאב וצריבה בבית החזה ובגרון תוך תחושה של בחילה. הימנעות ממספר מזונות בעייתיים המעוררים צרבת היא דרך טובה להפחית, לצמצם ואף להעלים את התופעה. מה לאכול:

שוקולד

שוקולד מעורר ייצור חומצות קיבה יותר מכל מזון אחר, השוקולד מכיל רכיבים הידועים כמגרים את הקיבה לייצור מוגבר של חומצה העוררת את הצרבת והופעת התסמינים של כאב וצריבה. השוקולד המריר הינו פחות מזיק משוקולד חלב אולם בשני המקרים מומלץ להימנע מהם אם קיים חשש לצרבת.

משקאות מוגזים

סודה ומשקאות מוגזים אחרים מהווים גורם מרכזי לייצור מוגבר של חוצות קיבה, הבועות הנמצאות במשקה מרחבות בבטן וגורמות להיווצרות לחץ, תהליך זה מלווה בייצור של חומצות קיבה עודפות, המשקה המוגז אשר נמצא כמזיק ביותר הוא הקולה, המכיל את רמת החומציות הגבוהה ביותר, אולם כל סוגי המשקאות המוגזים מעוררים צרבת ומומלץ להימנע מלשתות אותם.

מזון מטוגן

נחשב לגורם מרכזי להופעת צרבת והסיבה לכך היא העובדה כי הוא רווי בשמן. תהליך העיכול של מזון עתיר בשמן הינו ארוך מהרגיל כך שעלול להיווצר מצב של פתיחת סוגר הוושט במהלך העיכול וחדירת חומצות קיבה אל הוושט. לכן מומלץ לצמצם צריכת מזון מטוגן או לכל הפחות לנסות לייבש ולספוג ממנו את עודפי השמן.

אלכוהול

אלכוהול מהווה גורם המעורר ייצור חומצות קיבה וזאת על אף העובדה כי רבים מהמשקאות  האלכוהוליים אינם נחשבים לחומציים. האלכוהול גורם לפתיחת סוגר הוושט ומאפשר בכך תנועה של מיצי הקיבה מעלה דרך הוושט. יש להימנע משילוב של משקאות אלכוהוליים ומיץ תפוזים וסודה וככלל לנסות ולצמצם את צריכתם.

מוצרי חלב

מזון רווי שומן עלול לעורר צרבת, גינה עתירת שומן או חמאה הם מזונות המעוררים צרבת, במצב של צרבת יש להימנע מצריכת מאכלי חלב עתירי שומן ולא לכלול אותם כמרכיב מרכזי או עיקרי בארוחה.

בשר עתיר שומן

בשר ובמיוחד זה העתיר בשומן נמצא זמן רב בקיבה ותהליך העיכול שלו ארוך ודורש ייצור מוגבר של חומצות ומיצי קיבה, כך עולה הסיכון לצרבת. ההמלצה היא לצרוך בשר לא יותר מפעם בשבוע ולהעדיף בשר רזה ודל בשומן.

קפאין

שתייה של כוס עד שתי כוסות קפה ביום עשויה להועיל לבריאות אולם שתייה של יותר מכך באופן קבוע ולאורך כל היום עלולה להגדיל את הסיכון לצרבת. יש להפחית בצריכת קפה ומשקאות המכילים בקפאין ולהעדיף תחליפים כגון תה ירוק ומשקאות נטולי קפאין.

מזונות חומציים

מגוון רחב של מזונות עלול לגרום להפרשה מוגברת של חומצה בקיבה ועל כן יש להימנע מלצרוך אותם בעת צרבת, בין המזונות הידועים כחומציים ישנם חומצים שונים, בצל חי, שום, פירות ומיצי הדר, חצילים ועגבניות.

מאכלים מתובלים

תבלינים ובמיוחד אוכל חריף מעורר את פעולת הקיבה ומעודד ייצור של חומצות קיבה, אכילת מזון מתובל עלול להחמיר על תסמיני הצרבת ולכן לסובלים מהתופעה מומלץ לצרוך מזון אשר אינו עשיר בתבלינים.

מלח

מלח ידוע כגורם סיכון לצרבת, על פי מחקרים עולה כי בקרב אנשים אשר נוהגים להמליח את מזונם הסיכון לסבול מצרבת גבוה ב-70% בהשוואה לאנשים אשר אינם מוסיפים מלח למזון.

מזון קר או חם מדי

טמפרטורה קיצונית של המזון, בין אם חם מדי או קר מדי עלולה להחריף את תסמיני הצרבת.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית