טיפולים ביתיים ומשלימים לצרבת

טיפולים ביתיים ומשלימים לצרבתצרבת מתרחשת כשהשסתום התחתון בין הוושט והבטן אינו פועל כראוי, וגורם למזון וחומצה בקיבה לעבור בחזרה אל הוושט. מכאן מגיעה תחושת הצריבה.

תסמינים נוספים של צרבת כוללים כאב גרון או טעם חמוץ בחלק האחורי של הפה. תסמינים חמורים יותר עשויים לכלול תסמיני אסטמה; שיעול יבש; או בעיות בליעה.

יש להתייעץ עם הרופא אם תסמינים אלו גורמים לחוסר נוחות. ללא טיפול, צרבת עלולה להתפתח למחלת ריפלוקס ולגרום לדימום, נזק ואפילו לסרטן הוושט.

אפשרויות טיפול בצרבת

רופאים יכולים לרשום מספר סוגי טיפולים שונים לצרבת כדי להפחית את ייצור החומצה בקיבה. אך ניתן לבחור אף במספר שיטות רפואה משלימה ואלטרנטיבית (CAM) אשר עשויים לספק הקלה. שיטות משלימות עובדות לצד הטיפול המסורתי.

יש להתייעץ תמיד עם הרופא לפני שמתנסים בטיפולים משלימים. מספר צמחי מרפא ותוספי תזונה עלולים להוות אינטראקציה שלילית עם התרופות הנצרכות.

דיקור סיני

סוג של רפואה סינית מסורתית הקיימת כבר לפחות ארבעת אלפים שנים. דיקור סיני משתמש במחטים קטנות על מנת לאזן מחדש את זרימת האנרגיה לעורר ריפוי.

ניסוי קליני אחד דיווח ששיטה זו הפחיתה באופן משמעותי את תסמיני הצרבת. המשתתפים בניסוי השיגו תוצאות שיפור בתסמיני מערכת העיכול, כאבי גב, בעיות שינה, כאבי ראש וכאבי חזה. מחקר נוסף מצא השפעות חיוביות על הפחתת חומצת הקיבה, כמו גם טיפול בסוגר הוושט התחתון.

דיקור סיני אלקטרוני הוא שיטת דיקור נוספת, המשתמשת בזרם חשמלי בשילוב עם המחטים. מחקר אחד מצא כי בשיטה זו ניתן לטפל בליקויים בסוגר הוושט התחתון ולהפחית חומצת ריפלוקס. שילוב דיקור סיני אלקטרוני ומעכבי משאבת פרוטון הוביל לשיפור משמעותי.

שיטות הרפיה

מתח גורם להחמרת תסמיני צרבת. תגובת המתח של הגוף עשויה להגביר את כמות החומצה בקיבה, ולהוביל גם לעיכול איטי. למידה כיצד להתמודד עם לחץ יכולה לסייע למניעת תסמינים אלו. שיטות הרפיה כגון עיסוי, נשימות עמוקות, מדיטציה ויוגה עשויות לסייע בהפחתת צרבת.

יוגה בפרט מעודד את תגובת ההרפיה. מחקר אחד הציע שתרגול יוגה יחד עם נטילת התרופות, מטפלים בתסמיני צרבת.

היפנוזה

מסייעת לאדם להגיע למצב מרוכז וממוקד. לבריאות העיכול, היפנוזה מפחיתה כאבי בטן; דפוסי מעיים משובשים; נפיחות; וחרדה.

בניסויים קטנים, שיטה זו הוכה גם כיעילה לתסמיני צרבת. חלק מהאנשים הסובלים מחומצת ריפלוקס עשויים לחוות רגישות מוגברת לגירוי הוושט. היפנוזה עשויה לאפשר להם לשחרר את הפחד הזה מכאב, באמצעות קידום מצב הרפיה עמוקה.

מלטונין – מחקר אחד השווה את היעילות של נטילת אומפרזול, תרופה שכיחה לטיפול בצרבת, לתוסף מלטונין ולשילוב של מלטונין ואו מפרזול. התוצאות הראו כי השימוש במלטונין לצד אומפרזול מקצר את משך הטיפול ומפחית תופעות לוואי.

צמחי מרפא – סוגים שונים של צמחי מרפא מומלצים לטיפול בצרבת. הדוגמאות כוללות קמומיל; שורש ג'ינג'ר; שורש מרשמלו; ובוקיצה חלקלקה.

אבקת סודה לשתיה – יכולה לסייע באופן זמני לנטרל את חומצת הקיבה ולספק הקלה. למבוגרים ונוער, מומלץ להמיס חצי כפית סודה לשתייה בכוס מים.

שינויים באורח החיים לטיפול בצרבת

חלק מהטיפולים הטובים ביותר לצרבת הם שינויים באורח החיים, הכוללים:

הפסקת עישון – עישון משפיע על סוגר הוושט התחתונה ומגביר את הריפלוקס. הפסקת עישון מפחיתה את התסמינים ומונעת את הסיכון לסיבוכים בריאותיים אחרים.

ירידה במשקל – עודף משקל מציב לחץ נוסף על הבטן, העשוי לגרום להצטברות חומצה בבטן.

הימנעות מלבישת בגדים הדוקים – לחץ בגדים סביב המותניים עשוי להוסיף לחץ נוסף על הבטן, המשפיע על סוגר הוושט התחתונה ומגביר ריפלוקס.

הרמת הראש – שינה עם ראש מוגבה מבטיחה שתוכן הבטן יזרום כלפי מטה במקום כלפי מעלה. ניתן לבצע פעולה זאת באמצעות הצבת בלוקים מעץ או בטון מתחת לראש המיטה.

החדשות הטובות הן שתסמיני צרבת מגיבים היטב לטיפולים משלימים. בנוסף, מומלץ להימנע ממספר מאכים כגון שוקולד ומשקאות מוגזים, להפחתת הלחץ מסוגר הוושט התחתונה ולאפשר העברה תקינה של מזון לקיבה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

כאבי בטן לסובלים מצרבת

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית