טיפים למניעת צרבת

טיפים למניעת צרבתצרבת עשויה להתרחש כשחומצת הקיבה זורמת בחזרה לוושט, הצינור הנושא מזון אל הבטן. תסמיני צרבת המופיעים מדי פעם נפוצים ביותר, אך חלק מהאנשים סובלים מהתסמינים לעיתים קרובות יותר עד כדי פגיעה בחיי היומיום.

יש להתייעץ עם הרופא לקבלת הערכה אם הצרבת מתרחשת למעלה מפעמיים בשבוע ואינה מגיבה לתרופות מרשם. ניתן אף להשתמש בטיפים הבאים על מנת למנוע צרבת.

לאכול ארוחות קטנות ותכופות יותר – בטן מלאה עשויה להפעיל לחץ נוסף על הסוגר התחתון של הוושט (LES), מה שעלול להגביר את הסיכוי שחלק מהמזון יעבור לוושט במצב הנקרא ריפלוקס.

הגבלת צריכת מזונות ומשקאות מגרי חומצה – יש לאכול אותם לעיתים רחוקות ולהימנע ממזונות הנוטים לגרום לצרבת לעיתים קרובות.

אין לאכול בתוך שעתיים עד שלוש שעות לפני השינה – שינה עם בטן מלאה עשויה לגרום לתוכן הקיבה ללחוץ חזק יותר נגד הסוגר התחתון של הוושט, ולהגביר את הסיכויים לריפלוקס.

הרמת הראש מספר סנטימטרים במהלך השינה – שכיבה שטוחה לוחצת על תוכן הבטן נגד הסוגר התחתון של הוושט. כשהראש גבוה יותר מהבטן, כוח הכבידה מסייע להפחתת לחץ זה. להשגת מטרה זו, ניתן להציב לבנים או כל דבר יציב ובטוח מתחת לרגלי ראש המיטה.

שמירה על משקל סביר – השמנה מגבירה את לחץ הבטן, במצב שעלול לדחוף את תוכן הבטן לוושט. החדשות הטובות הן שאנשים רבים יכלים לשפר את תסמיני הצרבת באמצעות ירידה של עשרה אחוזים בלבד במשקל.

הימנעות מחגורות או בגדים הדוקים סביב המותניים – בגדים הדוקים סביב הבטן ילחצו את הבטן ויאלצו את המזון לטפס אל הסוגר התחתון של הוושט. הלבשה שעלולה לגרום לבעיות כוללת חגורות צמודות ובגדים תחתונים לוחצים.

הימנעות מעישון – הוא מחמיר צרבת. ניקוטין מרגיע את סוגר הוושט, ועישון מגרה גם את ייצור חומצת הקיבה.

הימנעות מאלכוהול – משקאות אלכוהוליים גורמים להחמרת הצרבת. מומלץ להימנע מהם או להגביל את השתייה למשקאות המכילים מינונים מדוללים היטב של אלכוהול, ולשתות משקה אחד עד שניים בכל פעם.

הירגעות – למרות שלחץ אינו קשור ישירות לצרבת, מדענים יודעים שהוא עשוי להוביל להתנהגויות שיכולות לגרום לצרבת. שיטות הרפיה להקלת הלחץ מפחיתות את הסבירות להתרחשות צרבת.

הבנת הגורמים לצרבת – מעקב אחר המזונות המפעילים את התסמינים, חומרתם, האופן בו הגוף מגיב ומה מספק הקלה, מאפשר לקחת את המידע לרופא, כך שניתן לקבוע את השינויים הדרושים באורח החיים, והטיפולים שיספקו הקלה מקסימאלית.

ייעוץ רפואי

אם הצרבת תכופה ופוגעת בחיי היומיום, יש לקבל אבחון רפואי. צרבת כרונית היא תסמין של מחלת ריפלוקס, ומספר הפרעות עיכול אחרות.

ריפלוקס חומצה שאינו מטופל עלול לגרום לסיבוכים, כולל סרטן הוושט. הרופא יכול לרשום טיפול צרבת. ניתן לקבל תרופות מרשם לצרבת, ויש להקפיד לקחת את התרופה באותו זמן מדי יום.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית