מה לאכול כדי לטפל ולמנוע צרבת?

מה לאכול כדי לטפל ולמנוע צרבת?צרבת היא הפרעה של מערכת העיכול בעלת קשר קרוב לתזונה, התופעה מתבטאת בתחושה של צריבה חזקה לאחר ארוחה או במהלכה ומלווה בצרידות, כאבים בחזה, כאבי גרון וכאבי בטן.

הרגלי תזונה נכונים ומותאמים למצב עשויים להקל על התסמינים ולהפחית מצבים של צרבת, שילוב ואימוץ המלצות תזונה במהלך הטיפול מביא להקלה משמעותית בקרב הסובלים מתסמיני הצרבת.

צרבת היא תופעה בה עולים מיצים מהקיבה אל הוושט אשר בשל חומציותם הגבוהה גורמים לתחושת צריבה עזה ולכאבים באזור בית החזה, התופעה נגרמת לרוב בשל בעיה בשסתום שבין הקיבה לוושט והתוצאה היא ריפלוקס קיבתי-וושטי בה עולה תוכן מהקיבה אל הוושט.

תזונה נכונה לטיפול בצרבת

מקרים רבים של צרבת נגרמים בשל חומציות יתר בקיבה, אחת הדרכים הטובות והיעילות להתמודד עם מצב זה הוא הפחתה בצריכת מזונות חומציים ובמקומם העדפה של מזונות בסיסיים. ישנם מאכלים נוגדי צרבת אשר מומלץ לשלבם בתפריט וכוללים מזון קל לעיכול ועשיר בסיבים דוגמת פירות מסוימים כגון בננות, תפוחים ואגסים, ירקות עלים כגון חסה, ירקות כתומים וירוקים, אגוזים ושקדים. במצב של צרבת טוב לשתות מים קרים המפחיתים את החומציות בקיבה ומקלים על תחושת הצריבה. לפניכם כמה סוגי מזונות ומשקאות והשפעתם על הסובלים מצרבת:

חלב – מזון בסיסי המכיל סידן אשר סותר את חומציותם של מיצי הקיבה ומקלים על התסמינים לטווח קצר, לעומת זאת חשוב לדעת כי לאחר זמן קצר הקיבה תגביר את ייצור החומציות, כך שהחלב הוא פתרון זמני אך אינו פותר את הבעיה.

שקדים – שקדים טבעיים ולא קלופים מפחיתים את הצרבת, מומלץ להשרות אותם ולקלפם, שתייה של משקה שקדים טרי מקל על הצרבת.

סודה לשתייה – עוזרת במקרה של צרבת, החומר משמש כסותר לחומצה והינו יעיל ומידי. את הסודה לשתייה ניתן לערבב עם מעט לימון בכוס מים ולשתות. הטיפול יעיל במצבים אקוטיים של צרבת.

מלפפון – ירק ירוק וקר המפחית את החום בקיבה ועוזר במצבים של צרבת תוך הרגעת תחושת הצריבה, גם שתייה של מיץ מלפפונים מסייע בעת צרבת.

ג'ינג'ר – צמח הידוע כבעל השפעה על מערכת העיכול אולם אינו מתאים לכל מ[המצבים אלה במקרים ספציפיים ומסוימים. הג'ינג'ר אינו מהווה פתרון ראשון לצרבת אלא מתאים יותר למצבים של בחילה.

אלוורה – צמח המסייע תפקוד תקין של הקיבה בכלל ולמצבי צרבת בפרט, האלוורה הינו צמח המחטא ומרפא את הריריות בוושט הנפגעות בשל החומציות העולה מן הקיבה, תמיכתו של הצמח במערכת העיכול מקטינה את דחיפות ההתקפים.

חליטת תה – חליטת תה וצמחים מומלצות בזמן צרבת, יש לאבחן מראש ולקבוע את סוג החליטה המתאים לכל אדם, מומלץ לשתות חליטות חמות או קרות של גרניום לימוני עם פרוסות של לימון.

תפוח עץ – רסק תפוחים או מיץ תפוחים טבעי מקל במצבים של צרבת.

תפוח אדמה – מומלץ לאכלו מאודה או מבושל קלות ללא שמן או תבלינים.

נענע – בעלת השפעה מקררת ומרגיעה אך אינה ידועה כיעילה במיוחד בטיפול בצרבת, ניתן להוסיפה לחליטת צמחים ולשתות בלגימות מדודות.

לימון – לימון נקשר באופן טבעי לטעם חמוץ ולכן נחשב כמחריף מצבים של צרבת, אולם אין זה נכון, הלימון פועל באופן הפוך, כאשר הוא נכנס לגוף הוא משמש כחומר בסיסי ולכן עשוי לסייע, שתיית חליטה חמה עם פרוסות לימון או מיץ לימון מהול במים מומלצת ומסייעת במצבים של צרבת ובחילות.

ממה כדאי להימנע?

  • מזונות חומציים הכוללים בשר, פירות הדר, ירקות סולניים ומוצרי חלב.
  • מזון מטוגן ושומני
  • משקאות מוגזים
  • קפאין ואלכוהול
  • עישון
מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית