מצבים שבהם סובלים מצרבת

מצבים שבהם סובלים מצרבתצרבת היא תופעה רפואית-בריאותית שכיחה אשר מאפייניה כוללים תחושת כאב וצריבה לאורך הוושט ובמרכז החזה. התהליך המוביל לצרבת נגרם בשל חזרה של מזון מן הקיבה במעלה הוושט, המזון המעורב עם מיצי הקיבה החומציים, פוגע ברירית הוושט וגורם לתחושת הצריבה כאשר במקרים חמורים הפגיעה עלולה להוביל אף לכוויות.

מהי צרבת?

עלייה של מיצי קיבה ומזון חומצי מן הקיבה נגרמת כתוצאה מהיחלשות של השריר הטבעתי המפריד בין הוושט לקיבה, שריר זה מתפקד כשוער אשר מונע את חזרת המזון אל הוושט. היחלשותו של השוער הוושטי עשויה להתרחש עקב תזונה לקויה, צריכת אלכוהול, עישון ומצבים נפשיים ומצבים רפואיים כגון היריון, מצבים של טרום מחזור או בקע סרעפתי. ברוב המקרים, הצרבת חולפת מעצמה ואינה מהווה למקור לדאגה, אולם ישנם מצבים בהם היא נמשכת לאורך זמן ועלולה להוביל לסיבוכים ולנזקים חמורים.

תופעה שכיחה

צרבת מושפעת מאורח החיים הכולל את התזונה שלנו והרגלים שונים בהם עישון ושתיית אלכוהול וכן ממצבים רפואיים הכוללים נטילת תרופות. הופעתה של צרבת שכיחה למדי לאחר ארוחה כבדה וגדולה במיוחד כזו המכילה שומנים או מזונות חומציים. מצב של צרבת מופיע בקרב כ-30% מכלל האוכלוסייה ורבים מאתנו צפויים לחוות אותה בשלב כזה או אחר במהלך חיינו בדרגות חומרה שונות.

תסמינים

  • תחושת כאב, צריבה ובערה לרוב לאחר אכילה ובשעות הלילה.
  • תחושת צריבה אשר מחמירה בזמן שכיבה.
  • כאב וצריבה ממוקדים באזור מרכז החזה.
  • ריח רע מהפה.

במקרים חמורים יופיעו כאבים בזרוע או בלסת אשר ילוו בקשיי נשימה כאשר סימנים אלה עלולים לאותת בדבר סיכון להתקף לב בשל אוטם קיר הלב התחתון.

מצבים מעוררי צרבת

קיימים מגוון גורמים ומצבים אשר מעלים את הסבירות להופעת הצרבת בהם תזונה, עישון, צריכת אלכוהול ומצבים רפואיים כגון היריון ולפני מחזור. צרבת מושפעת הן מגורמים פיזיולוגיים והן מגורמים חיצוניים הקשורים בהרגלים שלנו ובאורח חיים.

עודף משקל גורם להפעלת לחץ על השריר הטבעתי המפריד בין הקיבה לוושט, מצב זה עלול להוביל לבקע סרעפתי אשר כתוצאה ממנו חלה חדירה של תוכן הקיבה אל הוושט והחזה.

היריון כולל שינויים במבנה הגוף ועלייה במשקל המהווים גורם סיכון לצרבת, בקרב נשים הרות ישנו ייצור מוגבר של הורמון הפרוגסטרון אשר מביא להרפיית השרירים בגוף ובהם השריר הטבעתי המשמש כסוגר בין הוושט לקיבה, הרפייתו של הסוגר חושפת את הגוף למצבים של חדירת נוזל הקיבה החומצי במעלה הוושט.

נטילת תרופות מסוימות עלולה לעורר צרבת ובמיוחד כאשר מדובר בתרופות לטיפול ביתר לחץ דם, אסתמה, אנטי היסטמינים לטיפול באלרגיות, כדורי שינה, משככי כאבים ותרופות כנגד דיכאון.

עישון גורם להיחלשות השריר הטבעתי בין הוושט לקיבה ומגביר את הסיכון לצרבת. מחקרים מראים כי בקרב מי שמעשן קופסת סיגריות ביום הסיכוי לפתח צרבת גבוה ב-70% לעומת מי שאינו מעשן.

מתח נפשי ולחצים מהווים גורם להתפתחות צרבת, במיוחד כאשר מדובר בלחצים המתמשכים על פני תקופה של חצי שנה לפחות. כמו כן מתח קשה עלול לגרום להחמרת הסימנים של הצרבת.

תזונה לא נכונה היא אחד הגורמים המרכזיים להתפתחות צרבת, ישנם מזונות מסוימים אשר מהווים גורמים מעוררי צרבת הכוללים מזונות חריפים וחומציים (פירות הדר), עגבניות ורטבים מעובדים, מזון שומני ומטוגן, שוקולד ומשקאות המכילים קפאין. בעת התקף למזונות חמים או קרים ישנה השפעה המחמירה את סימני הצרבת. עם הופעת הצרבת יש להימנע מצריכת מזונות אלה וכלל מומלץ לאכול ארוחות שאינן כבדות מדי אלא להסתפק בכמויות מדודות של כל מנה ומנה על מנת למנוע היווצרות של לחץ עודף בקיבה.

מתי נדרש טיפול רפואי?

ברוב המקרים הצרבת חולפת לאחר פרק זמן קצר אולם ישנם מצבים בהם יש לפנות לטיפול רפואי:

  • התסמינים אינם חולפים ומופיעים יותר מפעמיים בשבוע.
  • התסמינים ממושכים.
  • קושי בבליעת מזון.
  • הצרבת מלווה בבחילות והקאות.
  • מצב של אובדן משקל הנובע מירידה בתאבון או תזונה לקויה.
מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית