צרידות קשיי נשימה וקוצר נשימה כתסמינים לצרבת

צרידות קשיי נשימה וקוצר נשימה כתסמינים לצרבתצרבת היא שם של תופעה בה יש הרגשה של צריבה במרכז החזה או בחלק העליון של הבטן.

מה גורם לצרבת?

הגורם העיקרי (השכיח ביותר) לצרבת הוא רפלוקס: מצב שבו חומצות מהקיבה עולות לוושט, הדבר גורם לתחושה של השריפה אותה מרגישים במצב של צרבת.

צרבת הקשורה למצב של רפלוקס היא בעלת סימפטומים ייחודיים – מתרחשת לאחר ארוחה או בלילה והמצב נהיה גרוע יותר כאשר האדם שוכב או מתכופף. בנוסף, דברים שונים עשויים לעורר מצב זה כמו הריון אכילה מרובה או אכילת מאכלים עם הרבה שומן.

הגורם למצב זה הוא החלשות של הסוגר בין הקיבה לוושט. סוגר זה תפקידו להיפתח כדי לאפשר למזון לעבור מהוושט לקיבה ולהיסגר כדי למנוע מחומצות הקיבה לעלות לוושט. בנוסף עלייה בלחץ על הבטן עשויה להעלות חומצות מהקיבה לוושט וזאת הסיבה מדוע למשל הריון עשוי לעלות את הסיכון לצרבת.

יש לזכור כי הרגשת הצרבת עלולה להידמות להרגשה במחלות שונות אחרות כמו למשל בכיב פפטי או מחלת לב, לכן מומלץ לאבחן את המצב בצורה מדויקת על ידי רופא.

ישנם גם מקרים בהם הגורם לצרבת איננו ידוע, דבר שגורם לכך שתרופות נוגדות חומצה אינן תמיד מיטיבות עם אנשים אלו.

מה הקשר בין צרבת לצרידות?

דלקת של מתרי הקול יכולה להיגרם מחומצות העולות מהקיבה לוושט. התרופות למצב זה דומות למצב של צרבת – חסימת יצירת חומצה בקיבה.

כך למשל, עלית חומצות מהקיבה לוושט נמצא קשור לשיעול ממושך ודלקת של קופסית הקול.

מה הקשר בין צרבת לקשיי נשימה וקוצר נשימה?

חומצות מהקיבה שעולות לוושט עשויות להגיע גם כן לקנה הנשימה, דבר זה עשוי לקרות בעיקר במהלך השינה, כתוצאה מכך עלולה להיווצר בצקת בדרכי הנשימה, דבר זה עלול לגרום לשיעול או צפצופים בעת הנשימה.

בנוסף, נמצא קשר בין אסתמה לבין עלייה של חומצות מהקיבה אך הסיבה לקשר איננה ברורה. אחת ההשערות היא שעלייה של חומצות עשויה לגרום לפגיעה בדרכי הנשימה ולעורר התקף אסתמה באלו הנוטים למצב זה.

איך אפשר לעזור בצרבת?

במקרה הנפוץ של "רפלוקס" (עליית חומצות מהקיבה לוושט) הטיפול התרופתי מתבסס על נוגדי חומצה . תרופות ממשפחת נוגדי חומצה – PPI מורידות את רמות החומצה המיוצרת בקיבה ולכן מורידות את החומציות שעולה מן הקיבה לוושט ובכך משפרות את הסימפטומים של הצריבה.

במקרה שהתרופות לא מועילות ניתן לעשות ניתוח שלרוב מטרתו היא לחזק את הסוגר בין הקיבה לוושט ובכך למנוע מהחומצות לעלות מהקיבה מעלה.

המלצות נוספות כוללות:

  • הימנעות מארוחות גדולות לפני השינה
  • אכילה כמה שעות לפחות לפני שכיבה על המיטה
  • הדיאטה שעושים צריכה להיות עם כמות נמוכה של שומנים.
  • הימנע מאלכוהול, קפאין וטבק.
  • ירידה במשקל
  • הרמה של הראש במיטה במעט.
  • הימנעות מבגדים הלוחצים על אזור הבטן.

שכיחות התופעה:

התופעה היא יחסית שכיחה ואחוז ניכר מהאוכלוסייה סבלו לפחות פעם אחת בחייהם ממצב של צרבת.

דוגמא לשכיחות הגבוהה של התופעה -הערכה היא שכ60 מיליון אמריקאים חווים צרבת לפחות פעם אחת בחודש.

איך אפשר לאבחן את המצב?

הבדיקה הטובה ביותר היא בדיקה של רמות ה pH בוושט (רמות החומציות). בדיקה זו מאפשרת גם מעקב אחר ההשפעות של תרופות או ניתוחים שונים המשמשים לטיפול בבעיה.

יחד עם זאת יש בדיקות המתאימות למצבים שונים.

לסיום נזכיר כי חשוב לאבחן את המצב בצורה מדויקת מכיוון שההרגשה של צרבת יכולה להיות סימפטום גם של מחלות אחרות, כמו למשל כיב פפטי, מחלת לב והטיפול צריך להיות בהתאם לאבחנה.

מה היה לנו עד עכשיו?
המרכז לרפואה אלטרנטיבית